Hoofdmenu

"veld-uitrusting"

Gestart door Ted van der Knaap, juli 06, 2009, 12:11:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Ik ben wel benieuwd wat mensen meenemen/aantrekken in het veld als ze libellen gaan zoeken/observeren/fotograferen.

Heb zelf bv in het begin bruine suede adidas-sportschoenen aangehad die binnen de korste keren kaal-gesleten waren door het struinen. Spijkerbroek die onder de spinnenrag/dode vliegjes/stuifmeel zat.
Tegenwoordig trek ik 'n gladde trainingsbroek aan waar bovenstaande makkelijk van te verwijderen is.
In 'n "postmen-bag" heb ik dan nog verrekijker, spiegelreflex en kleine compact, extra batterijen en wc-papier (o.a ook voor hóge nood), drinkflesje cola... ...en sinds gisteren zit ik erover te denken om er ook 'n mini-flesje met azijn (verzacht bij muggen/dazenbeten) in te doen want de dazen bleven om me heen cirkelen en ben gestoken  :angry:

Iemand anders nog tips om wel/niet mee te nemen/aan te trekken in 't veld?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Marc Bulte

#1
Iets om teken te verwijderen vind ik ook altijd handig, een pincet ofzo. Ik heb gemerkt dat ze zich in hoog-zomer al heel snel vastbijten. Vooral als ik net nagels heb geknipt is het soms lastig verwijderen met de vingers.

Verder natuurlijk een opschrijfboekje & pen voor aantekeningen en notities!
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Weia

Hoe heet het ook is, ik heb altijd lange broek en lange mouwen. Scheelt een smak beten en krassen (mijn huid is allergisch voor gras...) en teken. Het gaat wel wit uitslaan van opdrogend en uitbijtend zweet.
Ik heb een zitlapje uit de kampeerwinkel, dun waterdicht schuimrubber. Ook heel prettig bij geknield of zittend filmen/fotograferen in stekelig of drassig terrein.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Euh, heeeel veeeel fotospullen :) Statief, rijstzak, genoeg geheugenkaartjes, lenzen en bodies.. Verder heb ik vaak gewoon aan wat ik aan heb, gister weer in een half lange broek en op sandalen in een distelveld gestaan.
Verder wat mueslirepen voor als ik honger krijg, toiletpapier voor als die honger gestild is en een flesje met iets lekkers om te vieren dat ik een mooie foto gemaakt heb :)

Teken haal ik er thuis wel uit en muggen, ach ja....

Anne Hueber †

Ik heb ook altijd lange broek en bluse met lange mouwen van een sneldrogende stof. Muggenspul voor in 't veld, zonnehoedje en gamaschen. Ziet er dan niet uit, maar is wel heel effectief tegen teken :blink: O0

ronald

teken niet met een pincet verwijderen hoor, dan plet je ze al snel en is de kans groot dat er vocht van de teek in je terecht komt. een tekentang of haakje is heel veel beterder!
als alternatief zou ik dan gewoon met je nagels aanraden, maar alleen als ze nog maar net vastzitten. beter is het om te wachten tot je een tang/haakje hebt, als je dat binnen 24 uur doet is de kans op besmetting vrij klein.

zelf ben ik meestal vrij groen of bruin gekleed, ik kom veel in gebieden die niet vrij toegankelijk zijn, en dan is het beter dat men me niet ziet, of denkt dat ik er thuishoor.
verder altijd het gebruikelijke, eten drinken, filmcamera enz.

wat wel handig is, is een klein bakje mee te nemen voor het geval je eens een leuk larvenhuidje oid vindt. zelf heb ik van die plastic buisjes waar eerst M&M's in zaten. weegt niks, en kan altijd van pas komen. en wie het wel ens geprobeerd heeft weet dat je een larvenhuidje niet lang in de hand meeneemt. of ze waaien weg, of je plet ze.
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Ik neem zo min mogelijk mee. Tas met fototoestel, monopod, flesje water en wat boterhammen. Goeie wandelschoenen, spijkerbroek en een T-shirt. Van mijn vrouw krijg ik altijd een potje muggencreme mee. Maar als ik dan thuis kom zit ik altijd helemaal onder de muggenbulten en andere ondefinieerbare bulten omdat ik toch die muggencreme weer niet gebruikt heb.  :-\  (ik hoop dat mijn vrouw het niet leest)

Ted van der Knaap

Citaat van: ronald op juli 06, 2009, 21:51:28 PM

wat wel handig is, is een klein bakje mee te nemen voor het geval je eens een leuk larvenhuidje oid vindt. zelf heb ik van die plastic buisjes waar eerst M&M's in zaten. weegt niks, en kan altijd van pas komen. en wie het wel ens geprobeerd heeft weet dat je een larvenhuidje niet lang in de hand meeneemt. of ze waaien weg, of je plet ze.

das 'n goeie tip  :duim:

zelf denk ik dan aan 'n leeg filmrolkokertje (inmiddels bijna uit de vorige eeuw!), kun je ook afsluiten.

(paar maanden geleden 'n huidje in m'n portomonaie meegenomen maar die was thuis toch behoorlijk geamputeerd!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: Bertusvr op juli 06, 2009, 22:06:39 PM
Van mijn vrouw krijg ik altijd een potje muggencreme mee. Maar als ik dan thuis kom zit ik altijd helemaal onder de muggenbulten en andere ondefinieerbare bulten omdat ik toch die muggencreme weer niet gebruikt heb.  :-\  (ik hoop dat mijn vrouw het niet leest)

Las op het insectenforum ergens over het middel DEET, kent/gebruikt iemand dat?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

Citaat van: Ted van der Knaap op juli 06, 2009, 22:26:13 PM
Citaat van: Bertusvr op juli 06, 2009, 22:06:39 PM
Van mijn vrouw krijg ik altijd een potje muggencreme mee. Maar als ik dan thuis kom zit ik altijd helemaal onder de muggenbulten en andere ondefinieerbare bulten omdat ik toch die muggencreme weer niet gebruikt heb.  :-\  (ik hoop dat mijn vrouw het niet leest)

Las op het insectenforum ergens over het middel DEET, kent/gebruikt iemand dat?
Ja, dat gebruik ik in het buitenland. In Nederland gebruik ik eigenlijk nooit iets.

Anne Hueber †

Citaat van: Ted van der Knaap op juli 06, 2009, 22:26:13 PM
Citaat van: Bertusvr op juli 06, 2009, 22:06:39 PM
Van mijn vrouw krijg ik altijd een potje muggencreme mee. Maar als ik dan thuis kom zit ik altijd helemaal onder de muggenbulten en andere ondefinieerbare bulten omdat ik toch die muggencreme weer niet gebruikt heb.  :-\  (ik hoop dat mijn vrouw het niet leest)

Las op het insectenforum ergens over het middel DEET, kent/gebruikt iemand dat?

Ik gebruik dat altijd.....is effectief tegen teken, omdat er 40% of meer in zit. Thuis insmeren en het werkt tot 8 uur erna.

Taka

- Laarzen, gewoon van die groene kaplaarzen.
- Een zakasbakje. Okay, roken is een slechte gewoonte, maar aangezien het me maar niet lukt om 't stoppen, wil in elk geval een handige plek hebben om de peuken kwijt te kunnen.
- Voor vondstjes: lege plastic kokertjes van ouderwetse filmrolletjes. Jeweetwel, met een strak deksel.
- Ik let wel op de kleuren en patronen van mijn kleren. Geen knallende of puur witte of zwarte dingen, liefst iets met een natuurlijk patroon, maar ik vind camouflagekleding ook weer een beetje te militaristisch.
- Vaak een jas met een heleboel zakken om allerlei dingetjes binnen handbereik te hebben. Reservebatterijen voor de camera, notitieblokje en vijf pennen/potloden (want die dingen geven het soms verbazend snel op), mobieltje (wegens gelukkige omstandigheden moet ik in deze tijd bereikbaar zijn) maar ook als bescherming. Muggen doen me weinig, teken heb ik verbazendwekkend weinig last van - maar dat ligt misschien aan de gebieden waar ik vaak kom - maar aan dazen heb ik een rothekel en verder een wespenfobie. Die jas gebruik ik nergens anders voor: stinkt. Soms wordt het me te gortig qua hitte, en doe ik het met een spijkerjasje of helemaal zonder (maar dan gaat 't spijkerjasje wel mee)
- plastic zakken om in geval van een regenbui in elk geval mijn fotospullen droog te kunnen houden. En verder altijd handig om op te zitten, om een vondst in te doen of als afvalbak, uit de wind een lens te verwisselen.
- Goede kaart van de omgeving.

Dingen die ik *niet* meeneem
- Determinatiegidsen. Als ik iets niet weet maak ik wel een foto, kunnen anderen ook meekijken. Als ik geen herkenbare foto kan maken, had ik ik het ook niet goed gezien. En als ik wel weet probeer ik ook een leuke foto te maken.
(Sybe)

vuurvlinder

#12
Heb ook altijd DEET houdende smeersels in mijn tas. Nu heb ik nooit last van teken maar wel van dazen. Het tasje van Bye Bites heb ik ook standaard mee. Daar zit zo'n handig zuig gevalletje in voor als je toch gestoken bent en ook een tekentang, loupe en wat pleisters e.d.

Verder draag ik een muggenproof broek en hoed. Lichtgewicht en waterdichte wandelschoenen en mijn fototoestel.
Boeken neem ik bijna nooit meer mee vanwege het gewicht.

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Ik heb gelukkig geen last van muggen of steekbeesten en brandnetels.
Verder bijna altijd mijn Kijker, Camera + extra accu en kaartjes, voldoende eten en veel drinken, Een potje voor evt huidjes, Notitieschrift, klikker, KD of andere boeken, Toiletpapier. Soms ook een net,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

die fotorolletjes kunnen wel net te klein zijn voor glazenmakerhuidjes, vooral keizer wordt wel proppen.

en van deet wordt gezegd dat het ophoopt in je lichaam, en dat schijnt niet zo handig te zijn als het klinkt, je wordt dan helaas niet onkwetsbaar voor beestjes. maar ik ben geen dokter, en hoever het waar en erg is weet ik niet. ik gebruik het zelf alleen als die ministeekmugjes erg actief zijn, knutjes, knobben of weet ik hoeveel namen ervoor zijn, die kunnen je helemaal gek maken door op de meest irritante plekjes te bijten (oogleden, in oren enz). ik zag eens iemand die zijn eigen bril van zijn kop sloeg in de strijd tegen die ministeekjes, en ik kan niet ontkennen dat ik er wel om kon lachen. zeker omdat ik me stiekem ingesmeerd had met deet om even het verschil te zien (daarna wel uitgedeeld natuurlijk ;-)
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

#15
Ik begreep het toiletpapier verhaal eigenlijk niet zo goed, maar begrijp nu wel waar dit topic over gaat: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=83615.0  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tim de Boer

Jullie vergeten allemaal de fiets, of zijn jullie allemaal van die natuurliefhebbers die alles met de auto doen?
Verder zie ik ook determinatiegidsen maar weinig terugkomen, nmm redelijk onmisbaar, heb er altijd een stuk of drie mee in ieder geval, anders wordt het te zwaar.
9 van de 10 keer neem ik ook een net mee trouwens.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Weia

Natuurlijk de fiets. Of soms een lijstje van de bustijden ter plekke. En fietskaarten.
Bij het toiletpapier: de kunst is dat zodanig te verstoppen dat je het niet ziet. Overigens is blad van bijvoorbeeld amerikaanse eik ook prima.
Bij de gidsen en tabellen: heb ik in Nederland niet meer bij me. Bij het op stap gaan voor bepaalde soorten bereid ik me wel thuis voor op de kenmerken en de variatie. Dan kan je wel eens op het verkeerde been komen te staan, maar dan kom je er later thuis wel uit. De laatste verrassing was een vrouwtje zadellibel. En jonge pantsers kende ik ook niet goed genoeg toen ik die filmde...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Ben toch iemand van de auto...
Heeft voor mij het voordeel dat je redelijk snel van plek naar plek kan gaan, ook past er eventueel een telescoop in en wat extra spullen. Vind het altijd zo vervelend om helemaal te moeten terug fietsen nadat je veel gelopen/gestruind hebt...

In en om mijn dorp gaat alles wel per fiets of te voet. Fietsen heeft wel het voordeel dat je vaak dichterbij de watertjes kan komen alleen kun je veel minder meenemen en duurt het vaak lang...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

ik vind fietsen erg fijn, maar woon nu ergens waar ik met de fiets errug weinig bereik. maar eerder (en ik hoop later ook weer) was ik regelmatig op de fiets de bossen aan het afstruinen. dan kun je de vennen veel sneller breiken dan met andere methoden, en wat ook erg fijn is: heel langzaam fietsen, dat is vaak stiller dan lopen, en dan schuif je heel langzaam door een bos, genietend van de geluiden of juist de stilte, heerlijk!
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Als je behalve naar libellen, ook naar planten kijkt, is een loepje ook handig. Ik zou dan ook altijd een Flora meenemen. (Heukels'). En als het kan, plastic zakjes met etiketten erop geplakt, die een nummer of letter dragen; kun je eventueel vondsten in doen, en in je opschrijfboekje de letter of cijfer erbij zetten. Verder een GPS-apparaat voor de locatie.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JohanvantBosch

En... als ik op de fiets ben... ben ik erg blij met m'n fietstassen. Daar kun je echt alles instoppen! En je raakt niet extra bezweet door rugzakken op je rug e.d. Een aanrader.

Weia

Ik ga na het fietsen meestal liever lopen. Rugzak van 90 liter voor statief, paar liter water, ekochips, brood, beleg, camera, voorzetlenzen, soms laarzen, verrekijker, leesvoer voor in de trein, regenkleding voor op de terugweg, enz enz enz.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ted van der Knaap

#23
Citaat van: Tim de Boer op juli 07, 2009, 09:20:43 AM
Jullie vergeten allemaal de fiets, of zijn jullie allemaal van die natuurliefhebbers die alles met de auto doen?

Heb meest beiden bij me... ...m'n mountainbike prop ik dan in m'n Twingootje alhoewel ik er wel steeds meer over zit te denken om 'n vouwfietsje aan te schaffen (hoewel dat wat minder comfortabel rijd in bos/ruig terrein)

M'n mobiel (vooroorlogs model) blijft altijd achter in de auto (alléén mee voor autopech! en die ene keer in het Wooldse Veen, na 'n gehoorde reddingsactie!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: MarKoHu op juli 07, 2009, 11:14:22 AM
Als je behalve naar libellen, ook naar planten kijkt, is een loepje ook handig.

van paddenstoelenmensen weet ik dat die een spiegeltje meenemen om de onderkant van de lamellen te fotograferen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Goyatlah

Citaat van: atalanta op juli 07, 2009, 11:42:33 AM
Ik ga na het fietsen meestal liever lopen. Rugzak van 90 liter voor statief, paar liter water, ekochips, brood, beleg, camera, voorzetlenzen, soms laarzen, verrekijker, leesvoer voor in de trein, regenkleding voor op de terugweg, enz enz enz.

En dat allemaal in de rugzak? Die is gek.
Kamera om de nek, extra lens - met 2,5cm tussenring in de zak van mn leren jas (dazen bijten zich de kaken erop stuk, en teken moeten er ook al niets van hebben), evenals reserve accu en geheugenkaart - je weet maar nooit. 2 potjes voor exuviae.
Rest blijft in de fiets, eten, voldoende water, en snoep, veel snoep (hoewel je dat nog mee kunt slepen). Statief is mooi voor paddestoelen fotograferen. Externe flitser is ook onzin, tenzij je ook wantsen en bladluizen wilt fotograferen. Verder laarzen of hoge schoenen die snel drogen aan. (Meestal schoenen, tenzij in echt nat terrein.) Sandalen kan ook een optie zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Tieneke is van de sandalen, die veegt daarmee voor mij de teken op...
Die rugzak is maar een kilo of tien dus dat gaat best op de rug.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

#27
Citaat van: Goyatlah op juli 07, 2009, 23:57:55 PM
Citaat van: atalanta op juli 07, 2009, 11:42:33 AM
Ik ga na het fietsen meestal liever lopen. Rugzak van 90 liter voor statief, paar liter water, ekochips, brood, beleg, camera, voorzetlenzen, soms laarzen, verrekijker, leesvoer voor in de trein, regenkleding voor op de terugweg, enz enz enz.

En dat allemaal in de rugzak? Die is gek.

die is niet gek, die is in training. als ze die rugzak afzet kan ze enorm springen ;)
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik krijg konstant te horen, neem je geen eten mee, neem je geen drinken mee? Nonsens, je kunt best 2 a 3 uur zonder eten... en ook zonder drinken, als je je maar niet te druk maakt over van alles en nog wat. Maar een goede stok meenemen is wellicht een optie. Om waterdiepte te peilen, huidjes te scoren, en kracht te zetten bij je uitspraken...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Sinds ik een niersteenaanval heb gehad drink ik braaf de hele dag. Daarvoor had ik altijd maar weinig bij me en haalde ik het 's avonds wel in. Dacht ik.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0