Wat is dit?

Gestart door MarjoSmeets, juli 06, 2009, 08:33:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Op de onderkant van een blad van onze Anna Paulownaboom vond ik dit insectje. Het totaal is nog geen halve cm groot. Ik heb verder nog eens rondgekeken op de bladeren, maar verder niks meer gezien wat er op leek. Wel heb ik nog iets anders gezien een soort eitje of zo, dat iets kleiner is, maar ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Ik plaats het hier erbij, omdat het lijkt alsof het insectje net uitgeslopen is, alsof het rondje om hem heen het restje van een eitje is. Helaas is het me niet gelukt om een betere foto van het insectje te maken. Wie kan me helpen?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

barebigfoot

hoi Mario, het onderste is een gal, ik heb deze ook waargenomen en ben benieuwd. waarschijnlijk heeft het insect boven niets met te maken. heb je nog een slechtere foto uit een ander perspectief/zicht?
En kon je antenna zien?
uwe

MarjoSmeets

Dit is de enige foto die een beetje bruikbaar is vanuit een iets ander perspectief. Hopelijk heb je er wat aan!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

barebigfoot

Helaas, mijn eerste gedachte was een volwassen[gevleugelde] plantenluis, maar wat is dat ronde ding dat onder zijn buik zit?- of zit het in het blad of op het blad?
als dit niet was en ik dunne antenna zou zien, zou ik voor plantenluis gaan!
uwe

MarjoSmeets

Het is me waarempel gelukt om hetzelfde blad in die enorme boom nog eens terug te vinden! Ik heb nu ook iets betere foto's kunnen maken, maar het bleef moeilijk met al die wind. Volgens mij lijkt het erop dat dit alleen maar een huidje is. Het leeft in elk geval niet meer en het mist een paar pootjes lijkt het. Ik denk dat het nog het meest op een luisje lijkt, maar wat dat rondje is dat eronder zit? Lukt het met deze foto's nu misschien om er iets van te maken?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik zag dat je inmiddels nog eens gereageerd had Uwe. Ik heb hier nog een foto waar het ronde ding iets beter op staat. Het lijkt mij óp het blad te zitten en het midden is oranje-bruin gekleurd. Ik heb de foto's van vandaag nog eens met die van gisteren vergeleken, maar volgens mij is alles nog exact hetzelfde, er heeft zich niks bewogen. Ik zou natuurlijk nog eens kunnen gaan kijken of ik dat blad nog vind en het dan eraf plukken en alles eens uit elkaar peuteren, maar aangezien het allemaal heel klein is en ik geen  :micro: heb, schiet ik daar niks mee op denk ik.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

barebigfoot

hoi, dat laatste foto is nu goed voor determinatie, ik ben maar leek toch de uitsteksels op het achterlijf versterken mijn vermoeden dat het hier IDD om een volwassen plantenluis gaat. misschien kan een kenner meer in zien en wat dat ronde ding betreft, heb ik nog geen idee, haar eieren bewaken???
groetjes
uwe

MarjoSmeets

Er viel me net nog iets op op een van bovenstaande foto's. Ik heb hem nog eens extra uitvergroot, maar ik weet niet of er iets van te maken valt. Er lijkt iets van bolletjes of zo onder het beestje te zitten.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

barebigfoot

hoi, leuk verhaal bij de fotos, gewoon afwachten op jacomijn of iemand anders die meer verstand van luizen heeft, maar mijn fantasie gaat toch uit naar moeder luis welk haar eitjes bewaakt, wat een gedrag voor zo'n klein beestje.
hou het voorlopig op Aphididae-bladluis sp.
ik ben benieuwd
uwe

MarjoSmeets

Bedankt Uwe! Ik hoop dat er nog iemand reageert. Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar wat dit nu is!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

mariki

#10
Hallo Marjo,

Ik denk dat het een geparasiteerd bladluis is. De parasiet is een braconid wesp, praon:www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=762
Met vriendelijke groeten,
Marie-Christine


Waarneming Nederland

Waarneming België

Waarneming Observado.org

MarjoSmeets

Het lijkt er inderdaad heel veel op! Bedankt Marie-Christine!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Robert Heemskerk

#12
Ja, een ''mummie''  :wacko:

Ik heb ook een foto'tje van zoiets gemaakt in mijn paprikaplant.
(ik zie dit soort wespjes en mummies regelmatig tussen onze gekweekte planten, bladluizen worden zo effectief bestreden)

http://waarneming.nl/waarneming/view/3146993?_popup=1

overzicht van wespjes (bij mij danwel):
http://waarneming.nl/soort/photos/27043