gedrag van zangvogels

Gestart door Ellen Luijks, februari 20, 2005, 15:35:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Luijks

Hoi,

Ik heb even een rare vraag. Misschien is het al meer van jullie opgevallen. Ik heb in een aantal delen van Nederland dit al gezien. Te weten Roosendaal, Lage Vuursche, Oss en nu ook weer in Horn.
De plaatsen liggen allemaal vrij ver uit elkaar, dus een verband daartussen is er niet.

In de winter geef je de vogeltjes in je tuin voedsel. Nu zijn die vogeltjes, o.a. mussen, mezen, vinken, merel enz. 's ochtends al heel actief. Vanaf een uur of 11 zie je ze niet meer, omdat vervolgens tussen 2 en 3 weer terug te komen tot een uur of 4 half 5. Dit is overal zo.

Hoe kan dat?

Waarom zie je ze in die tussentijd niet.

groetjes,

Ellen Luijks
Groetjes

Ellen

thijs

Luijks inmiddels ;) ...
Vogels zijn bij mijn weten 's middags minder actief, vooral door warmte, maar die is er nog niet.
Tja, biologisch ingebouwd?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Dit gedrag zie je ook bij kooivogels.
deze zijn rond die tijden ook minder actief (siesta)
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Thijs Fijen

Ik weet wel dat ze een perfect gevoel voor tijd hebben. Bijv. een Roodborstje voer je 's ochtends als je naar je werk gaat met meelwormen. Je gaat altijd om half negen werken. Reken er dan maar op dat je na 3 of 4 keer voeren op dat tijdstip het roodborstje al zit te wachten.

Wat mij opvalt is dat als er eenmaal een vogeltje is dat er dan snel meerdere volgen. Dan gaat er weer eentje weg en dan is iedereen ook meteen weer verdwenen. Mischien hebben ze een soort tijdschema, tien over tien in die tuin en 5 minuten later in de volgende??
Thijs Fijen

jennifer

volgens mij heb ik er wel eens een artikeltje over gelezen,
ik weet nog wel dat het iets met biologische klok had te maken en ook met het voeren van een bepaald tijdstip :P
goh vernieuwende informatie he?
-x jennifer x-

Jan-Pieter

Is het niet zo dat na een lange nacht energie verbranden om warm te blijven je 's morgens maar 1 ding wilt als vogel? Bijtanken!!!!!!
Dat kan verklaren waarom ze vroeg zo actief zijn.
Toen ik nog thusi woonde voerde mijn moeder altijd laat in de middag zo rond 16:30. Nou om 16:15 zat de waslijn vol met ongeduldige spreeuwen. Op de school waar ik werk zie je vlak voor de pauzes zijn afgelopen de daken vol lopen met meeuwen. Bel gegaan kinderen naar binnen? Meeuwen naar beneden om al het weggegooide brood op te komen eten.

JP

thijs

CiteerIs het niet zo dat na een lange nacht energie verbranden om warm te blijven je 's morgens maar 1 ding wilt als vogel? Bijtanken!!!!!!
Dat kan verklaren waarom ze vroeg zo actief zijn.
En waarom ze in de namiddag ook weer beginnen.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

In de namiddag beginnen ze weer op te vetten voor de nacht die komen gaat. Dat lukt ze dus niet goed genoeg en daarom moet er 's morgens weer getankt worden.

JP