Hoofdmenu

verschillende vogels

Gestart door redjered23, juli 01, 2009, 13:34:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

even wat hulp bij twijfels a.u.b.

alvast bedankt


Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Lonnie Bregman

Foto 2 en 3 iig mannetje Groenling
Groeten, Lonnie Bregman

Wil

Foto 1 witgat?

Foto 4 kneu vrouw waarschijnlijk.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

keesschreven

1=kievit m.i.
Voor de rest met voorgangers eens.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

1 is witgat, die snevl is bijv ook te lang voor kievit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter

Ik zie in foto 1 eigenlijk een bosruiter, of zie ik het nou verkeerd?

Correct me if i'm wrong...

Wouter

Herman van der Klis

Ik zie in foto 1 ook ( niet 100% zeker) een bosruiter ,2 en 3 groenling en 4 jonge groenling ; zie dikke forse snavel .

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Lonnie Bregman

Ik denk dat 4 een vrouwtje Kneu is, want voor een Groenling is hij net iets te bruin.
Groeten, Lonnie Bregman

frankneijts

#8
Denk ook dat no. 4 een Kneu is. Mogelijk dat de snavel iets dikker lijkt doordat de kruin zo plat overkomt, maar de slanke bouw, de streping en de (te) bruine kleur kloppen niet voor (jonge) Groenling. Bovendien is er niet zo héél veel verschil in snaveldikte tussen Kneu en Groenling: zie plaatje.
Waarom 1 een Bosruiter zou moeten zijn zou ik graag toegelicht zien, zeker het verschil met bijv. Witgat op een foto van de kwaliteit als deze.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

#9
Nummer een is een Witgat, een Bosruiter zou wel wat meer tekening op de bovenvleugeldekveren hebben, en een andere snavel, en een ander koppatroon.

Overigens lijkt me de bovensnavel van 4 nogal bol, en daardoor heel Groenling-achtig. Ik zou op basis van deze plaatjes niets over kleur durven zeggen (Frank ook niet eigenlijk).

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

redjered23

misschien geeft deze vage collega ook nog wat determinatiegegevens bij foto 1
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

redjered23

verder geloof ik dat dit hetzelfde exemplaar is als bij foto 4 , maar zeker weet ik het niet. Alle vogels gespot bij de rietputten bij vlaardingen. op een brandende zon dag als eergisteren jaag je heel wat klein grut uit hun slaap sluipend tussen de rietpaden.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

redjered23

ik zag zojuist dat ted van der knaap op precies dezelfde plek 2 dagen eerder ook een witgat heeft gemeld en gefotografeerd.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

frankneijts

Citaat van: pwolf op juli 02, 2009, 00:16:49 AM
Nummer een is een Witgat, een Bosruiter zou wel wat meer tekening op de bovenvleugeldekveren hebben, en een andere snavel, en een ander koppatroon.

Overigens lijkt me de bovensnavel van 4 nogal bol, en daardoor heel Groenling-achtig. Ik zou op basis van deze plaatjes niets over kleur durven zeggen (Frank ook niet eigenlijk).

groeten, pim wolf

Over die kleur durf ik inderdaad geen al te strakke uitspraken te doen. Er is echter w.b. snavelvorm niet zo gek veel verschil tussen Kneu en Groenling: beide nogal driehoekig met nagenoeg rechte "zijden", d.w.z. dat zowel boven- als ondersnavel eerder recht dan bol of hol zijn (zie mijn plaatje). Er is wel iets verschil in dikte maar niet overdreven. Ik blijf erbij dat no. 4 een Kneu is met oog op de "gezichtsuitdrukking" (beide soorten hebben een typisch smoelwerk!), de bouw (Groenling is plomper) en de streping op de borst (spaarzamer bij jonge Groenling). Dat de vogels op de laatste foto onmiskenbaar Kneuen zijn doet er helaas niet veel toe zolang niet zeker is dat 1 ervan de betreffende vogel voorstelt.
P.S. En uiteraard akkoord wat die Witgat aangaat............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

Citaat van: redjered23 op juli 02, 2009, 01:07:28 AM
ik zag zojuist dat ted van der knaap op precies dezelfde plek 2 dagen eerder ook een witgat heeft gemeld en gefotografeerd.

Gr. René

....zie dit draadje: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=82901.0

(dat 't 'n vogel op dezelfde plek is geeft geen zekerheid dat het eenzelfde soort betreft!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redjered23

Je hebt helemaal gelijk Ted, maar het helpt de waarschijnlijkheid soms te verhogen. Mooi gebied trouwens die rietputten, je fiets aan de hand meenemen is trouwens (als je geen rupsbanden hebt) een uitputtend idee met die temperaturen. Waar ik de fiets veilig aan kan leggen met ketting werd mij ook niet meteen duidelijk.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Ted van der Knaap

Citaat van: redjered23 op juli 03, 2009, 08:05:37 AM
Waar ik de fiets veilig aan kan leggen met ketting werd mij ook niet meteen duidelijk.

Gr. René

Hoi René,

Als je 'n volgende keer komt kun je je fiets het beste bij het Volksbos zetten
zie:   http://www2.knnv.nl/waterweg-noord/natuurgebieden/volksbos%20en%20rietputten/kaart_rietputten-volksbos.JPG (Bij "U staat hier" is een soort stalling gemaakt om fietsen te plaatsen)

Makkelijk te zien vanaf de weg/dijk want er staan 2 witte vierkante pilaren
Er staat daar ook een informatiebord over het gebied!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redjered23

Bedankt Ted, want dit was echt klunen voor gevorderden. :rolleyes:

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)