Hoofdmenu

Welke vogel is dit 7

Gestart door n.f.leenheer, juli 03, 2009, 08:40:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

n.f.leenheer

Deze foto gemaakt bij de Horsmeerjes op Texel.
Welke vogel is dit?
Groeten, Nico

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

n.f.leenheer

Ik dacht dat kneuvrouwen en grijze kop hebben, deze is duidelijk bruin Jan.
Groeten, Nico

Jan vH

De kop van vrouwtjes is lijkt inderdaad bruiner dan normaal, maar de rest klopt allemaal wel (tekening op de staart, keel en handpennen) en ik kan in mijn vogelgids geen andere soort vinden die dat ook heeft. De kop van het vrouwtje is ook niet helemaal grijs (meer bruingrijs), alleen het mannetje heeft echt een grijze kop.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

n.f.leenheer

Jan,
Ik ook niet, dus gaat de vogel als Kneuvrouw de boeken in.
Bedankt, Nico

BramtK

Zou het ook nog een jonge vogel kunnen zijn?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Zou goed kunnen eigenlijk, al kan ik daar geen goede plaatjes van vinden. Vrouwtje en juveniel lijken ook veel op elkaar.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

De rug is nogal warm bruin en het ontbreken van duidelijke streping op kop en benedenflanken duiden erop dat dit een adulte vogel is: een oud(er) wijfje of zelfs zo maar een niet-rood mannetje. Sommige Kneu-mannetjes (vermoedelijk vogels uit een laat broedsel in het jaar ervoor) worden in hun 1e zomer (2e kj) niet rood.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

Citaat van: frankneijts op juli 04, 2009, 20:14:16 PM
De rug is nogal warm bruin en het ontbreken van duidelijke streping op kop en benedenflanken duiden erop dat dit een adulte vogel is: een oud(er) wijfje of zelfs zo maar een niet-rood mannetje. Sommige Kneu-mannetjes (vermoedelijk vogels uit een laat broedsel in het jaar ervoor) worden in hun 1e zomer (2e kj) niet rood.

De zware strepen op borst passen bij adult vrouwtje kneu. Bij adulte mannetjes ontbreken de minder zware strepen ,ook al hebben ze nog weing tot geen rood in deze tijd van het jaar. Na de rui komen de ( minder zware ) strepen weer terug. Soms niet altijd eenvoudig te zien. Mijn ervaring is dat dit kenmerk tamelijk variabel is , zelfs bij vogels uit 1 nest.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

#9
Inderdaad hebben ook niet-rode Kneumannetjes normaliter niet zulke zware strepen op de borst. Daar staat tegenover dat ad. wijfjes gewoonlijk niet zulke roodbruine mantelveren hebben tenzij misschien heel oude exemplaren? (Op plaatje een wijfje in april, leeftijd onbekend). Wat mij betreft houden we 't op een adult wijfje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

n.f.leenheer

Bedankt voor jullie inbreng.
Groeten, Nico