Roodbruin bladhaantje op Akkerdistel

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 29, 2009, 14:15:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Afgelopen vrijdag heb ik in twee verschillende gebieden dit bladhaantje gevonden, beide keren op Akkerdistel. Nu zie ik wel wat gelijkende soorten, alleen het wat gestreepte schild is volgens mij verschillend.
Ik vind deze het meeste lijken op Neocrepidodera transversa, maar nu is de vraag of dit met zekerheid vast te stellen is.... :blink:

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arno van Stipdonk


jan cuppen

Misschien moet ik erbij zeggen dat het bij dit genus gaat om de exacte lengte (dan bedoel ik dus op 0,1 mm), een goede indruk van de bestippeling op de dekschilden (met name in het midden), en een goede foto van het halsschild recht van boven. Alles bij elkaar is verzamelen meestal minder inspannend, je kunt het genitaal bekijken en de determinatie is nagenoeg 100% betrouwbaar!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arno van Stipdonk

Citaat van: jan cuppen op juni 30, 2009, 10:30:01 AM
Misschien moet ik erbij zeggen dat het bij dit genus gaat om de exacte lengte (dan bedoel ik dus op 0,1 mm), een goede indruk van de bestippeling op de dekschilden (met name in het midden), en een goede foto van het halsschild recht van boven. Alles bij elkaar is verzamelen meestal minder inspannend, je kunt het genitaal bekijken en de determinatie is nagenoeg 100% betrouwbaar!

Ik begrijp het en had al zoiets gedacht. :angel: Bedankt voor de info.