Han, dat je waarneemt, dat ze wel wat andere soorten kunnen verdringen bij massale aanwezigheid op een klein plekje, betwijfel ik niet. In het algemeen is het echter nauwelijks verstorend. Heide is een massadracht waar je idd. honingbijen kunt verwachten, zeker als ze er in groten getale naar worden verplaatst.
Ik heb die ervaring helaas niet, want bij mij is er geen heide en ik reis niet (meer) met mijn bijen.
Er is al heel veel onzin over geschreven, vooral in het kader van natuurbehoud en bescherming van solitaite soorten. Sommige instanties, zoals Staatsbosbeheer en andere lanschapsbeheersders staan plaatselijk niet meer toe dat er honingbijenvolken in die gebieden worden geplaatst. Er is echter nauwelijks onderzoek naar gedaan en men roept maar wat. Het lijkt immers erg plausibel dat voedsel maar één keer kan worden opgenomen en als de honingbijen dat massaal doen er te weinig overblijft voor solitaire soorten. Ik heb in mijn tuin geheel andere ervaringen en heb ernstige twijfels over de storende concurrentie, maar plaatselijk-tijdelijk zou het misschien kunnen, maar dan is het effect zo gering, dat je er geen vaste regel aan kunt ontlenen.