Gaffellibel en Kleine Tang in Limburg

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 23, 2009, 18:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Komend weekend kan het wel weer warm gaan worden, nu staat er op de voorspelling ruim 25 graden! Nu was ik eens beniuwd of er animo is om te gaan zoeken naar kleine Tanglibellen en Gaffellibellen aan de Roer nabij Roermond.
Welke dag maakt mij niet heel veel uit,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Platbuik

Ik zit dan in Friesland. Ook leuk, maar iets te ver omrijden :)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

ik kan ook niet helaas maar geef je een goede kans. Ik denk nog steeds dat we een blinde vlek hebben voor kleine tang die zit er echt wel denk ik. Gaffel zeker.
Ik wilde zelf eind juli een poging wagen voor beide soorten en zit er aan te denken om het vanaf het water te doen. Gewoon een aantal kilometer op de roer doorbrengen.
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Okee, dan maar alleen genieten van die Kleine Tang ;)
Overigens leek het mij ook wel eens leuk om de roer af te varen, wie er info heeft mag het laten weten!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohnvR


Jeroen Nagtegaal

Oja, wel zo aardig om te melden. Vanaf dit jaar is de weg die vanuit Paarlo naar de fietsbrug gaat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer... Je moet dus enkele 100-en meters meer lopen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

meer mensen die interesse hebben eind juli? pm me even anders. ik weet wel hoe je daar kunt kanoën in elk geval.  Info over de plek is ook welkom. Ik weet er wel iets van, maar weet erg weinig over kleine tang. Misschien wel leuk een keer een serieuze poging te doen met een groep mensen. Was vorig jaar ook al sprake van.

Tenzij het Jeroen gewoon lukt komend weekend natuurlijk, wat ik van harte hoop
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Gewoon dit topic gebruiken lijkt me, Ik meld me bij deze aan! Lijkt me trouwens wel dat we dan ook gewoon stukken moeten afstruinen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Als we er begin augustus van maken (na de 2e) dan ben ik ook voor! Wil graag nog een keer die kant op.

JohanvantBosch

Ik wil ook wel een (paar) keer. Maar komend weekend kan ik ook niet. Dan ben ik in Zeeuws-vlaanderen. Wie weet kan ik nog wel een klein gaffeltje meepakken.

Mars Muusse

Vanaf het water is wel een goede actie denk ik. Maar de plek... Zou zelf denk ik op de eerste 10 dagen in augustus gokken en dan op de kiezelstrandjes van de grensmaas gaan zoeken.
Maar een gaffellibel op het puntje van je kano is ook leuk toch?

Gert Veurink

ik vind begin augustus ook best.

Een gaffel op m'n kano is altijd goed, maar nog meer dan dat ben ik benieuwd naar kleine tang. Of een combi, dus dagje gaffel dagje tang. Ik ben eigenlijk niet zo van de excursies, maar 8 mensen zien wel meer dan 2 dus als we een groepje kunnen verzamelen om dan vervolgens op te splitsen en met enig denkwerk die kleine tang te gaan zoeken lijkt me dat helemaal leuk
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Komend weekend lijkt het weer instabiel, dus helaas niet echt ideaal voor deze soorten... Ik kijk van het weekend wel of ik naar de roer ga of gebiedjes bezoek die me onbekend zijn. Mocht ik nog naar de Roer gaan dan laat ik het hier weten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

#13
We hebben net uitsluipende Tang en Gaffel in Polen gezien, dus het kan nu wel. Weer is goed, dus gewoon proberen. Wel op de goede plaatsen zoeken.

Btw beestjes zaten niet op dezelfde locaties.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Vandaag zit er niet meer in....
Is de hele dag al geheel bewolkt en gister helaas niet buiten geweest...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Beesten sluipen echt niet alleen bij goed weer uit, sterker nog, onze uitsluipbeesten vonden we juist bij waaierig weer, zonder zon. Kan ook waarnemersfout zijn (je zoekt beter naar exuviae als er niet al te veel rondvliegt). Huidjes maakt het natuurlijk helemaal niet uit wat voor weer het is.
Gewoon zoeken dus, en wie weet vind je de eerste Tang voor nederland...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op juni 28, 2009, 23:14:20 PM
Gewoon zoeken dus, en wie weet vind je de eerste Tang voor nederland...

Is in de 19e eeuw al gelukt Dolf......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Citaat van: frankneijts op juni 28, 2009, 23:41:16 PM
Citaat van: Goyatlah op juni 28, 2009, 23:14:20 PM
Gewoon zoeken dus, en wie weet vind je de eerste Tang voor nederland...

Is in de 19e eeuw al gelukt Dolf......
Erger nog: is ook bij de Roer gelukt op dezelfde dag dat ik er was, maar op een verkeerd uur.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Tsja, dat wist ik allemaal niet (Roer is beetje ver weg voor me). Maar nieuwe vindplaatsen zoeken kan altijd (en hoeft niet beperkt te worden tot zoeken bij kleine snelstromende riviertjes - had zelf 10 Gaffels bij de Oder, wat er toch heel anders uitziet dan de Roer, meer zoals de IJsseldelta)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Mars Muusse

#19
Afgelopen maandag was een mooie dag, net als de afgelopen dagen. Vanuit Zuid-Holland ben je eigenlijk vrij snel nog in de provincie luxemburg (zuid-Belgie) waar we drie leuke soorten zagen.
Cordulegaster bidentata vliegt in een gebied dat bekend staat als 'crons', een kwetsbaar gebied met eveneens veel vlinders. We zagen er drie; maar ze lieten zich niet filmen.
Onychogomphus forcipatus en Oxygastra curtisii vliegen ietsjes noordelijker, langs de Ourthe. We zagen drie curtisii patrouilleren en alleen al op een enkel grindbankje met spelende kinderen in de Ourthe zaten 7 forcipatus.

Curtisii is een onvermoeibare vlieger. Een idee van de vlucht van deze libel krijg je in het volgende filmpje op YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=jGU8nlVXGLk

JohanvantBosch

#20
Alweer die Fluiters!  ;D

Mooi plekjes trouwens.

Mars Muusse

CiteerAlweer die Fluiters!  ;D

Ja Johan sorry, maar dat heb je soms als je op pad gaat met mensen die maar de hele tijd praten. ;-)
Naar Duitsland toe ook al, geen rustig bosgeluidje als achtergrond, maar heeeeeeel veeeeel stemmen!

Komt een vrouw bij de dokter: "Dokter ik hoor steeds stemmen in m'n hoofd".
"Mevrouw, dat hebben we allemaal wel eens."
"Ja maar dokter, ik ruik er ook hun adem bij."

JohanvantBosch

Citaat van: Mars Muusse op juli 16, 2009, 23:48:26 PM
CiteerAlweer die Fluiters!  ;D

Ja Johan sorry, maar dat heb je soms als je op pad gaat met mensen die maar de hele tijd praten. ;-)
Naar Duitsland toe ook al, geen rustig bosgeluidje als achtergrond, maar heeeeeeel veeeeel stemmen!

Komt een vrouw bij de dokter: "Dokter ik hoor steeds stemmen in m'n hoofd".
"Mevrouw, dat hebben we allemaal wel eens."
"Ja maar dokter, ik ruik er ook hun adem bij."

hahaha.... it wasn't me!  :angel: Dit keer in elk geval nie.... ;D

JohnvR

#23
De afgelopen twee weken op vakantie in de Dordogne heb ik kunnen oefenen op tanglibellen (kleine en grote goed te vinden daar) en volgende week (ma-vr) ben ik in de Meinweg vanwege de microlepidoptera excursie (zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=83155.0). Mocht ik een tang vinden dan meld ik het over een week.

JohanvantBosch

Het aantal gaffellibelen bij Paarlo is enorm dit jaar! De waarneming van Jeroen is geen eendagsvlieg. Het was vandaag niet moeilijk er meer dan 20 te zien. Bizar!! En dat terwijl het voor mij mijn eerste waarneming van deze soort was.

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op juli 21, 2009, 21:10:46 PM
En dat terwijl het voor mij mijn eerste waarneming van deze soort was.

Gefeliciteerd, Johan :duim:

Jeroen Nagtegaal

Gister maarliefst 47 exemplaren gevonden! Zullen er vast meer geweest zijn, was namelijk soms lastig te tellen. Ook één eiafzettend vrouwtje in Sint-Odilienberg. Wellicht dat ze verder stroomafwaarts ook goed vliegen. Maar op één lokatie geen gezien...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op juli 21, 2009, 22:34:34 PM
Citaat van: JohanvantBosch op juli 21, 2009, 21:10:46 PM
En dat terwijl het voor mij mijn eerste waarneming van deze soort was.

Gefeliciteerd, Johan :duim:

Dankjewel!  :lol: B)

Met alle foto's van gisteren kun je leuk vergelijken. Je kunt bv verschillen zien tussen beesten in de donkere tekening op de zijkant van S7-9. Die verschillen zijn klein, maar ze zijn er wel (wat je er verder mee moet, weet ik ook niet...  :rolleye:)

theomuusse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 22, 2009, 11:47:39 AM
Gister maarliefst 47 exemplaren gevonden! Zullen er vast meer geweest zijn, was namelijk soms lastig te tellen. Ook één eiafzettend vrouwtje in Sint-Odilienberg. Wellicht dat ze verder stroomafwaarts ook goed vliegen. Maar op één lokatie geen gezien...

Ik vond mijn 30 al bizar!
Gefeliciteerd en top gedaan Jeroen!!!

Theo

theomuusse

ps, het meest onbevredigende was een rombout op het kiezelstrand ver ten westen vd brug.
Het zou toch geen ....... geweest zijn...

Theo