Gaffellibel en Kleine Tang in Limburg

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 23, 2009, 18:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

CiteerVanuit Belgie wordt denk ik niet veel gekeken. Daar hebben ze ten slotte plekken langs de Ourthe waar je er gewoon 10 kunt zien.

en

Citeerals je deze kaart bekijkt
http://waarnemingen.be/soort/maps/606?from=2007-08-20&to=2009-08-20
zit nog een aardig gat tussen de grensmaas en de ourthe waarnemingen
misschien een gecombineerde aktie met de belgen om de tussenliggende 'witte' ruimte te onderzoeken


Johan, Hisko,

De Belgische site van waarnemingen.be geeft niet echt een volledig beeld van het voorkomen van forcipatus denk ik. Nabij Hotton bijvoorbeeld, werd een aantal jaar geleden een excursie gehouden om de soort (samen met curtisii) te checken. Binnen 15 kilometer hadden ze meer dan 60 exemplaren (en 15 curtisii).
Wellicht dat dus ook voor Belgen het animo wat lager is te gaan zoeken naar losse beesten langs de Maas. Maar proberen een gezamenlijke actie op te zetten kan natuurlijk altijd...

Jeroen Nagtegaal

Iig een eileggend beest, maar door een NL-waarnemer... http://waarnemingen.be/waarneming/view/44267671
Zal wel een foutje zijn bij de import van Wnpda.

Andere waarneming in Limburg is de mijne,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Platbuik

Het ziet er voor volgend jaar niet goed uit:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

#154
Nederland heeft dik boter op zijn hoofd. Nederland was tegen een verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen aan de rand van oppervlaktewater.

(Maar of libellenlarven nou zo gevoelig zijn voor onkruidbestrijdingsmiddelen vraag ik me af. Heb daar meen ik eens een artikel over gelezen dat dat wel mee valt. Insectenbestrijdingsmiddelen is natuurlijk een heel ander verhaal).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ik zag zo vlug op mijn mail nog wat dingen van ARK en Natuurmonumenten dat het komt dat deze soort er zit door het goede waterbeheer en dat het een voorbode is van wat de maas te bieden gaat krijgen.

Vind het zelf erg voorbarig om concluesies te trekken over een soort die met deze lage dichtheden zeer moeilijk te inventariseren is. Ik geloofde al in een populatie van Kleine Tang in NL, en geloof ook nog steeds dat deze gewoon heel lang over het hoofd is gezien en dat het beheer (water of natuur) niet sprecefiek er mee te maken heeft dat de soort er zit.

Overigens las ik vandaag positieve geluiden (in mijn mail) over de Grensmaas, de helderheid en geur waren veel beter dan voorheen, ook zouden er in België de komende tijd diverse waterzuiveringen in gebruik genomen worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Over de geur was ik niet erg te spreken, maar misschien was het ooit veel erger.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

Afgelopen dinsdag van 10.00 tot 19.00 uur over de keien lopen banjeren, maar geen tang meer gezien. 't Is wel mooi geweest.
Kunnen we misschien eindelijk een datumpje prikken voor een excursie volgend jaar, nu zijn de agenda's van de meesten nog leeg :)
In welke periode verwachten jullie de eerste (huidjes  :blink: ) exemplaren?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)


RubenWinter

Citaat van: Platbuik op september 11, 2009, 10:54:38 AM
Afgelopen dinsdag van 10.00 tot 19.00 uur over de keien lopen banjeren, maar geen tang meer gezien. 't Is wel mooi geweest.
Kunnen we misschien eindelijk een datumpje prikken voor een excursie volgend jaar, nu zijn de agenda's van de meesten nog leeg :)
In welke periode verwachten jullie de eerste (huidjes  :blink: ) exemplaren?

Eind juli dacht ik.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Citaat van: ikheetruben op september 11, 2009, 16:40:00 PM
Citaat van: Platbuik op september 11, 2009, 10:54:38 AM
Afgelopen dinsdag van 10.00 tot 19.00 uur over de keien lopen banjeren, maar geen tang meer gezien. 't Is wel mooi geweest.
Kunnen we misschien eindelijk een datumpje prikken voor een excursie volgend jaar, nu zijn de agenda's van de meesten nog leeg :)
In welke periode verwachten jullie de eerste (huidjes  :blink: ) exemplaren?

Eind juli dacht ik.

Nonsens, in Polen zagen we in juni 4 soorten (alleen geen Plas, maar die zitten daar niet), dus ga vanaf begin juni zoeken naar Tang en Gaffel, en naar de andere 3 al in mei.
Hou er rekening mee dat de beestjes massaal tegelijk uitsluipen, ben je te laat, ben je te laat... (voor Plasrombout in 1 dag 65, en 3 dagen later nog maar 5 uitsluipers).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

#161
Sternberg/Buchwald:
Gaffel en Tang vertonen niet die massale uitsluippiek zoals Beek- en Plasrombout, bij Gaffel is de uitsluipperiode juist relatief lang: tot 8 weken. Vooral het begin van het uitsluipen is erg temperatuursafhankelijk waarbij in elk geval voor Gaffel geldt dat de "temperatuursom" van winter en voorjaar bepalend is. Dus al is het op zeker moment nog zo warm, als die bepaalde som (nog) niet is bereikt sluipen ze eenvoudigweg niet uit! Vandaar dat op sommige plaatsen al half mei aardig wat beestjes uitsluipen (zowel Tang als Gaffel) en op andere plaatsen pas na half juni of nog later. Maar eind mei/begin juni kan een aardig gemiddelde zijn.

Bij Plas- en Beekrombout is dat veel beperkter en zijn er maar relatief kleine verschillen in fenologie. Globaal kun je wel stellen dat in elk geval in NL de 1e week van mei een hele goeie tijd is om naar verse beestjes te zoeken. Voor Rivierrombout ligt het uitsluipbegin een stuk later en is ook de uitsluipperiode wat langer.
Voor degenen die komende zomer op eenzelfde verschijnsel (massaal voorkomen van Gaffellibel) hopen als dit jaar op de Roeris dit citaat uit bovengenoemd boek niet echt een hart onder de riem: "O. cecilia (Gaffel) zeigt beim schlüpfen einen starken jährlichen Massenwechsel mit Abundanzschwankungen bis über 80%." (Wat is 't toch een prachtige taal....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

Afgezien van de taal, ik wil best mee als er een excursie die kant uit gaat. Kan er nu nog omheen proberen te plannen voor andere dingen  :)

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Na de Kleine Tangen vorig jaar langs de Maas is het nu weer raak langs de Roer:

http://waarneming.nl/soort/view/606?from=2010-07-18&to=2010-07-18

Gaaf hoor! Volgens mij was de vorige waarneming daar alweer in 2003.

Goyatlah

Kleine Tang is volgens mij een beest wat niet zo verschrikkelijk kieskeurig is. Heb ze onderhand zien uitsluipen in Bronlibel beekjes (2x), en sterk stromende bergrivieren (Macromia-habitat), daarnaast huidjes gevonden op allerlei plaatsen, zoals bv dode rivierarmen. Oftewel, met een beetje mazzel kan het beest zich nog behoorlijk uitbreiden. We zullen zien, maar ervaring met Rivierrombout laat zien dat dat soms best snel kan gaan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

ik ben JALOERS!  >:D  Heb geen tang gezien, was allang blij met de Gaffellibel...  :rolleye:

Groet,
Nick W

frankneijts

Citaat van: Goyatlah op juli 19, 2010, 14:00:38 PM
en sterk stromende bergrivieren (Macromia-habitat),

Dacht toch dat Macromia (Prachtlibel) juist een soort was van, ik vertaal D. Grand en J-P. Boudot (Franse "atlas")even: "kalme gedeelten van grote rivieren, gestuwde riviergedeelten en kleine beekjes die relatief zeer diepe stukken bevatten, op hoogten lager dan 500 meter in Frankrijk (700 m. op het Iberisch schiereiland)"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Was niet echt mijn idee, water vaak wel diep, maar door de grote hoeveelheid rotsen er in toch met sterke stroming. En ook de hoogte leek hoger. Maar we hebben dan ook verschillende nieuwe lokaties gevonden (als er alleen gezocht wordt op voor de hand liggende lokaties, wordt deze soort elders ook echt niet gevonden). En zeker geen kalm water, daar versta ik toch echt iets anders onder.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Citaat van: nick w op juli 19, 2010, 18:21:55 PM
ik ben JALOERS!  >:D  Heb geen tang gezien, was allang blij met de Gaffellibel...  :rolleye:

Groet,
Nick W
Lijkt dan sterk op mijn ervaring. Jaren geleden net na de ontdekking van gaffel bij de Roer daarheen gegaan, inderdaad eentje gezien, kom ik thuis, hoor ik dat op dezelfde plek een tang gezien was door Tim Faasen. Grrr. Ander uur.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

Ik voel me getroost Weia, dank je wel  :)

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Citaat van: JohanvantBosch op juli 19, 2010, 08:43:17 AM
Na de Kleine Tangen vorig jaar langs de Maas is het nu weer raak langs de Roer:

http://waarneming.nl/soort/view/606?from=2010-07-18&to=2010-07-18

Gaaf hoor! Volgens mij was de vorige waarneming daar alweer in 2003.
ik keek nog even in de atlas update, daar stonden ook na 2003 nog wat waarnemingen...

Marnix

Heeft er iemand al naar de Kleine Tang gezocht bij de grensmaas? Vorig jaar was het rond deze tijd dat ze er vlogen (alleen precies die ene dag dat ik er was wilde hij niet meewerken)
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Jeroen Nagtegaal

Weer is nog niet echt ideaal geweest, toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marnix

Ik dacht dat het in Limburg altijd een paar graden warmer was? :P
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Jeroen Nagtegaal

Maar vaak ook natter... Van mij mag het nog wel een weekje 25-28 graden worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Het is al vrij laat, maar zijn er mensen die morgen gaan zoeken voor Kl. Tang en Gaffel? Morgen zou het 30 graden worden, mooi weer ervoor dus. Ik zit er wel iets aan te denken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Platbuik

Het staat eigenlijk op de planning van zondag, maar het weer valt tegen, dus misschien tot later!!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Jeroen Nagtegaal

Ik ben net pas wakker geworden. Als het meezit vanmiddag denk ik toch proberen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Om 12 uur was ik bij de Roer, Daar aangekomen was het redelijk bewolkt. Pas na ruim 2 uur en zowel het noordelijke als zuidelijke deel te hebben gelopen vond ik er. Helemaal in het zuidelijke deel minimaal 4 exemplaren. Daarbij nog enkele ongedetermineerde rombouten die wel eens Kl. Tang konden zijn.... Helaas was alles erg schichtig en heb ik maar één Gaffel-foto kunnen maken. Heb in de 2 uur erna daar gezeten en verschillende malen heel mooi kunnen zien. Soms kwamen ze binnen één meter zitten, alleen mocht je dan niet bewegen....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'