Gaffellibel en Kleine Tang in Limburg

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 23, 2009, 18:02:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ericetorum

Citaat van: ikheetruben op augustus 09, 2009, 21:23:00 PM
Citaat van: mein1 op augustus 09, 2009, 21:03:44 PM
Citaat van: Traveller op augustus 09, 2009, 09:47:10 AM
CiteerEn dan vallen ze helemaal weg!

Daar had ik op het fietspad helemaal geen last van, alleen de wandelaars en fietsers stonden raar te kijken toen ik plat op mijn buik, languit over het fietspad lag om deze foto te maken.



Groeten Jordi



O, daar had ik dus moeten kijken! Geloof het of niet, maar het is 6-1 voor de Gaffellibel. Alleen in 2006 een exemplaar gezien, en sindsdien enkele malen per jaar rond de fietsbrug van Paarlo gezocht. Ik ken er nu iedere omgevallen wilg, muskusrattenval, maisveld etc. Ook vandaag weer helemaal NIETS!

Gelukkig was de Grensmaas prachtig... Hier van 12:30 tot 16:15 over de stenen gehobbeld, rivier en keien afgespeurd. Leuke vlinders, aardige planten, enkele libellen, maar helaas, niet de begeerde Kleine tang...

Ik heb overigens slechts 1 persoon met camera gezien, verder niemand op deze toch prachtige zonovergoten dag.

Volgend jaar beter... We blijven fluiten, en worden niet somber...  Gewoon blíjven fluiten! Grrrrrwwmm

vr groet,

Peter

Misschien moet je eens op deze plek kijken:
http://waarneming.nl/waarneming/view/44090890

Daar heb ik er dus een stuk of 7 gezien. Iemand die daar vlakbij aan het rondkijken was (misschien wel iemand van dit forum) wees mij daarop. Ga daar ook eens kijken en heb je eindelijk weer eens geluk!

Ps. Ik ben 14.

Dat was inderdaad iemand van het forum: Ik.
Leuk te lezen dat je je gaffels hebt gevonden Ruben! Ik heb ze die dag niet gezien, was achteraf beter geweest even met je mee te lopen...  B)
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Gerard Troost

Citaat van: Platbuik op augustus 01, 2009, 23:07:57 PM
We waren trouwens eerst in groeve 't Rooth, en dat is wel even schrikken voor de liefhebbers. De zuidelijke moeraszone is bedekt door een laag zand en grind van een meter of 3 tot 15  :'(
En dat mag zomaar??? (En al helemaal in deze tijd vh jaar?)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bas vd Burg

Ik hoorde dat in de groeve weer aan mergelwinning mag worden gedaan en dat daardoor die grote plas helemaal is verdwenen. Geen idee of dat "zomaar" mag, maar ik neem aan dat er een vergunning voor is afgegeven??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Mars Muusse

Kleine Tang is gezocht en gevonden vandaag. Ook een vrouw. Maar niet door mij helaas... Moest werken.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RubenWinter

Groeten,

Ruben Winter

Gert Veurink

Citaat van: Mars Muusse op augustus 15, 2009, 21:55:59 PM
Kleine Tang is gezocht en gevonden vandaag. Ook een vrouw. Maar niet door mij helaas... Moest werken.

Wow! Ben erg jaloers, maar wel fijn dat het nog altijd lukt. Lijkt een gunstige week te worden met voor mij helaas ook werkverplichtingen vrees ik...
groet!
Gert Veurink



Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

't Viel weer niet helemaal mee met die Kleine tangen, maar uiteindelijk 2 mannetjes gezien.... YES!
Eerste mannetje bijna gemist en uiteindelijk alleen wegvliegend met blote oog.... niet echt bevredigend dus. Oh, wat was ik sjagrijnig. Uiteindelijk (veeeel later) toch een tweede mannetje mooi zien zitten op een steen.

Vrouwtje is gezien (en gefotografeerd) door Robert Ketelaar een stukje verder naar het zuiden t.o.v. de eerste waarneming van Sonja en Lex (omlopen om wilgenbos en plas heen).

Platbuik

CiteerVrouwtje is gezien (en gefotografeerd) door Robert Ketelaar een stukje verder naar het zuiden t.o.v. de eerste waarneming van Sonja en Lex (omlopen om wilgenbos en plas heen).
Daar was ik vorig jaar. Toen was het er nog kaal qua begroeiing, alleen op de hogere delen groeide wat. Er is daar ook een stroomversnelling, maar een saaie. Mooi te horen dat ze over het hele gebied verdeeld zitten.
Proficiat, trouwens, Johan  :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

Citaat van: Platbuik op augustus 16, 2009, 08:21:59 AM
CiteerVrouwtje is gezien (en gefotografeerd) door Robert Ketelaar een stukje verder naar het zuiden t.o.v. de eerste waarneming van Sonja en Lex (omlopen om wilgenbos en plas heen).
Daar was ik vorig jaar. Toen was het er nog kaal qua begroeiing, alleen op de hogere delen groeide wat. Er is daar ook een stroomversnelling, maar een saaie. Mooi te horen dat ze over het hele gebied verdeeld zitten.
Proficiat, trouwens, Johan  :duim:

Dank je wel!  :lol:
Ik vond het er niet zo mooi uitzien en had daar het gevoel mijn tijd te verdoen. Maar blijkbaar kan het er ook. Als het water wat hoger staat, denk ik dat het daar beter is.
Het water staat op dit moment trouwens al weer een flink stukje hoger dan een week geleden. De zijarm die om het eiland heenloopt waar bijgaande waarneming is gedaan, stond vorige week helemaal droog (op een enkel plasje met een kanaaljuffer na). Nu lag die weer helemaal vol, stroomde die weer mooi en zag ook dat er erg mooi uit.
http://waarneming.nl/waarneming/view/44120932

Jeroen Nagtegaal

Op die plek is ook al eerder een man gezien, Alleen om de plas lopen zit er met hoger water niet in! Hopen dat het weer verbeterd en dan vanmiddag eens kijken daar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Vanmiddag succesvol in Meers geweest,

Helaas wordt de kwaliteit van de foto slecht na verkleinen en uploaden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RubenWinter

Valt wel mee toch? Ik vind het in ieder geval een geweldige foto van een geweldige soort!
Groeten,

Ruben Winter

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Heel Odon hoort nu bij de club die het beest niet gezien heeft. We blijven steken op 66 voor Marcel, 65 voor mij en 64 voor Tieneke. Rotbeesten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Voor mij zit het libellenseizoen in NL er nagenoeg alweer op... Wordt dus alweer een beetje naar volgend jaar kijken.
Zouden ze volgens jaar er weer zitten en zullen het er meer zijn? Neem aan dat er wel ergens aantallen zijn uit belgië over de Grensmaas.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2009, 22:24:42 PM
Voor mij zit het libellenseizoen in NL er nagenoeg alweer op... Wordt dus alweer een beetje naar volgend jaar kijken.
Zouden ze volgens jaar er weer zitten en zullen het er meer zijn? Neem aan dat er wel ergens aantallen zijn uit belgië over de Grensmaas.

ik zou vandaag maar kon niet, maar hoop toch dat ik dit seizoen een herkansing krijg in plaats van volgens seizoen... moet nog wel een week of 3 kunnen toch?
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: atalanta op augustus 19, 2009, 22:19:57 PM
Heel Odon hoort nu bij de club die het beest niet gezien heeft. We blijven steken op 66 voor Marcel, 65 voor mij en 64 voor Tieneke. Rotbeesten.

Balen! 't Zijn inderdaad onbetrouwbare rotbeesten (vind ik nu nog, ook al zit ik niet meer bij de club). Ik blijf van mening (theorie) dat de dichtheid op dit moment waarschijnlijk zo laag is dat zelfs de beste territoria nauwelijks bezet zijn. En tussen het onkruid zoeken is behoorlijk hopeloos met enorme geluksfactor.

Misschien moeten we volgend jaar al een maandje eerder gaan zoeken? We weten ten slotte niet hoe het hier met de vliegtijd en/of aantallen zit hier in Nederland. Er vanuit gaande dat ze er volgend jaar weer zijn.

Ik las - ik denk in de atlas update, nu even onvindbaar -  dat er een aantal jaar geleden een gerichte inventarisatie actie is geweest. Als ik het me goed herinner ook per boot. Resultaat: geen enkel exemplaar gevonden!!

Vanuit Belgie wordt denk ik niet veel gekeken. Daar hebben ze ten slotte plekken langs de Ourthe waar je er gewoon 10 kunt zien.

Jeroen Nagtegaal

In 2004-2008 (iig recent) is de gehele Grensmaas geinventariseerd op alle aanwezig flora en fauna. Daarbij is dacht ook geen Rivierrombout aangetroffen. Maar als je kijkt hoeveel tijd je daar moet rondbrengen voor je er een ziet, of er zelfs geen ziet verbaasd het me dus niets.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

12 juni heb ik in Polen een uitsluiper en div larvenhuidjes gevonden, 14 en 15 juni op compleet andere lokatie 3 a 4 oudere exemplaren - M + V.
Overigens hadden we (ietsje later) ook een uitsluipende Gaffel, huidjes van Gaffel, Rivier en Beek, en vliegende Rivier en Beek.

Denk dus dat je in Nederland ook ongeveer die tijd zult kunnen gaan zoeken (en wellicht al eerder, gezien de uitsluiptijd van Rivier in nederland)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

hiskodevries

als je deze kaart bekijkt
http://waarnemingen.be/soort/maps/606?from=2007-08-20&to=2009-08-20
zit nog een aardig gat tussen de grensmaas en de ourthe waarnemingen
misschien een gecombineerde aktie met de belgen om de tussenliggende 'witte' ruimte te onderzoeken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 20, 2009, 08:49:05 AM
Citaat van: atalanta op augustus 19, 2009, 22:19:57 PM
Heel Odon hoort nu bij de club die het beest niet gezien heeft. We blijven steken op 66 voor Marcel, 65 voor mij en 64 voor Tieneke. Rotbeesten.

Balen! 't Zijn inderdaad onbetrouwbare rotbeesten (vind ik nu nog, ook al zit ik niet meer bij de club). Ik blijf van mening (theorie) dat de dichtheid op dit moment waarschijnlijk zo laag is dat zelfs de beste territoria nauwelijks bezet zijn. En tussen het onkruid zoeken is behoorlijk hopeloos met enorme geluksfactor.

Misschien moeten we volgend jaar al een maandje eerder gaan zoeken? We weten ten slotte niet hoe het hier met de vliegtijd en/of aantallen zit hier in Nederland. Er vanuit gaande dat ze er volgend jaar weer zijn.

Ik las - ik denk in de atlas update, nu even onvindbaar -  dat er een aantal jaar geleden een gerichte inventarisatie actie is geweest. Als ik het me goed herinner ook per boot. Resultaat: geen enkel exemplaar gevonden!!

Vanuit Belgie wordt denk ik niet veel gekeken. Daar hebben ze ten slotte plekken langs de Ourthe waar je er gewoon 10 kunt zien.

In de Belgische libellenatlas staat 'gewoon' een stip ter hoogte van Meers (ongeveer)........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

#144
Maar aan Belgische kant zie ik niemand naar libellen kijken, terwijl ze daar meer goede oever hebben. Als er een populatie zit, is de grootte ervan dan enigszins bekend?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

Citeer...terwijl ze daar meer goed over hebben...
Uh... in welke zin  :huh:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Citaat van: atalanta op augustus 20, 2009, 13:51:30 PM
Maar aan Belgische kant zie ik niemand naar libellen kijken, terwijl ze daar meer goede oever hebben. Als er een populatie zit, is de grootte ervan dan enigszins bekend?

Ik heb geen contacten met Belgische libelleraars al kom ik er wel eens 1 tegen op de Plateaux. Als iemand op dit forum dat wel heeft dan zou ik zeggen vraag hem, haar of hen er eens naar.... Tot die tijd kan ik wel eens een poging wagen via 't web.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: atalanta op augustus 20, 2009, 13:51:30 PM
Maar aan Belgische kant zie ik niemand naar libellen kijken, terwijl ze daar meer goede oever hebben. Als er een populatie zit, is de grootte ervan dan enigszins bekend?

Ik zag daar afgelopen zaterdag wel mensen met verrekijkers rondlopen. Volgens mij waren het libellenkijkers....
De eerste keer met Mars hebben we trouwens ook de grindbank aan de Belgische kant ten noorden van de nl waarnemingen bekeken (maar ja, da's dus eenmalige actie)