Hoofdmenu

Lynx

Gestart door Freek Verkerk, februari 17, 2005, 03:23:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

hi,

Volgens de Belgen zou er zeker Lynxen in Belgie zijn gespot en ook al in Nederland.

http://www.wapiti.be/steekkaarten/topic0007.htm

http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/...36542/sc=ac5d61

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=2352

Deze waarneming is niet bij ons gemeld. Staat niet in onze database.

Is misschien ook niet mogelijk want wij kennen de soort Lynx niet.

drie dingen;

1. Zorg dat we lynx-waarnemingen kunnen invoeren

2. Kunnen we niet alsnog achterhalen of het gerucht klopt?  En de waarneming invoeren?

3.  Bestaat er geen site http:// www.waarneming.be ? Of zoiets.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Als zelfs de TV het uitzend denk ik dat die de waarheid achter het verhaal wel hebben onderzocht.
Ik denk dat wij dat dan niet nog een keer hoeven te doen.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

CiteerAls zelfs de TV het uitzend denk ik dat die de waarheid achter het verhaal wel hebben onderzocht.

Want alles wat de televisie uitzend is wetenschappelijk bewezen....
;)

Gr.Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Dat was cynisch bedoeld!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Snap ik.
Maar je mag hopen dat ze niet alles klakkeloos overnemen. (hoewel.... <_< )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Maar Zuid Limburg is groot. Als ik die waarneming inbreng, Welke datum moet ik invoeren en welk gebied. En gewoon de soort Lynx toevoegen?
:unsure:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Vincent

#6
Als een waarneming niet zeker is, of als je het exacte gebied en de datum niet weet zou  ik niets invoeren.
Vincent

characea

Als je het maar MET bron vermelding doet..dus welke bron het afkomstig is. (en datum en plaats)

Thijs Fijen

In Limburg zijn volgens mij wel lynxen waargenomen...
Thijs Fijen

Freek Verkerk

Maar wie was de waarnemer?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Waarnemer weet ik niet, maar volgens mij ging dit lynxengerucht al veel langer...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

waarnemer weet ik niet. Als je het heel nodig wilt weten. Dan vraag het even aan Johannes Regelink (per mail, degene die had gereageerd).  
Thijs Fijen

Freek Verkerk

Hij bleek gewoon member bij waarneming.nl; even een mailtje gestuurd. Ben benieuwd.

Johannus,

Je kent mij niet, en ik ken jou niet, maar jouw naam werd genoemd in verband met een waarneming van lynxen in zuid limburg.
Zie waarneming.nl / forum / zoogdieren /lynxen (of zoiets).

Als een hobbie ben in dit gerucht aan het uitzoeken.

De Vraag:
"Heb je dit jaar lynxen gezien of weet je hier iets meer van. "

Het beste kun je dit in het forum beantwoorden.

Bij voorbaat dank

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Als ik een wolf of lynx in Nederland zou spotten zou ik zeker niet de lokatie op internet vermelden. Enkele jaren terug heb ik gezien wat een door mij ontdekte waterspreeuw voor negatief gedrag in mensen los maakt. Ze klommen bijna op de vogel om een foto te maken.

Dus de lokatie s.v.p. niet vermelden, of wel vermelden met een embargo tot 2089.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

CiteerEnkele jaren terug heb ik gezien wat een door mij ontdekte waterspreeuw voor negatief gedrag in mensen los maakt. Ze klommen bijna op de vogel om een foto te maken.

Nou ja, als de vogel niet wegvloog, zal hij het wel niet zo erg gevonden hebben denk ik.. Waterspreeuwen zijn soms gruwelijk tam.

vr.gr.

Bram

Pim

Dat zul je naar mijn idee toch de vogel  met rust moeten laten!
En mensen kwamen ook op verboden terrein....
De vogel was prima te zien vanaf het wandelpad.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

Dag Pim,

Volgens mij láát je een vogel ook met rust, zolang deze zich niet als 'verontrust' gedraagt. Voorbeelden te over van vogels die er geen enkel probleem mee hebben om van drie meter gefotografeerd te worden..
Of je dat voor jezelf ethisch verantwoord vindt is vraag één. Of je dit ook moet doen onder het toeziend oog van mensen die hier wél problemen mee hebben is vraag twee, en dat vogelaars zich op verboden terrein begeven is natuurlijk verwerpelijk, maar staat in wezen hierbuiten.

Ondertussen gaat het niet meer echt over de Lynx, merk ik...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Freek Verkerk

Om inderdaad weer even terug te komen op de Lynx. Inmiddels heb ik emailcoontact gehad met Johannes .... En hij mailde:

" Nee, ik heb zeker geen Lynx gezien. Wel dachten wij even uitwerpselen
van een Lynx gevonden te hebben. Deze zijn naderhand gezien ook zeker
niet van een Lynx."

Dus waarschijnlijk was dit de bron van het gerucht dat hierbij ook ontzenuwd is.
Feit blijft wel dat de lynxen ons land al genaderd zijn.

Bekijk maar eens deze kaart met  vindplaatsen van de Lynx in Frankrijk.

Lynxen in Frankrijk.

Ook is er sprak van lynxen in de duitse Eiffel. En dat is voor een lynx niet zo ver hoor.

Mogelijk is er ook verwarring met de wilde kat die al wel weer in Nederland voorkomt.

Dus ik denk dat we dit item voorlopig kunnen sluiten, in afwachting van de eerste melding van een Linx, die ik toch wel binnen 10 jaar verwacht.

Maar ja, dan moet wel de soort lynx ingevoerd kunnen worden.

Bedankt voor de bijdragen
:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Ik denk dat als je een Lynx ziet, maar hem niet kan invoeren niet denk, ach, het is maar een Lynx ;) , maar er wel een beetje kabaal over gaat maken....

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Nader beschouwt kun je de Lynx wel invoeren.

Hij heet hier "Euraziatische Lynx" dus zoeken bij de "E" en niet bij de "L".
Levende exemplaren in Artis te bezichtigen.

Gelukkig maar.

En voor de mensen die bang zijn dat als je hem waarneemt en registreert, dat dan de halve wereld komt kijken; Zo'n beest blijft niet stil zitten hoor, ze hebben vrij ruime territoria. Het is al vrij knap als je hem uberhaupt te zien krijgt.

Probeer eerst de wilde kat in Brabant (en de rest van Nederland) maar eens te vinden.

Succes. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Naar mijn mening de VERwilderde kat, maargoed.
Ik weet ook niet of je een Lynx blij is in Artis, vaak wel berucht om zijn kleine hokken.
Sowieso zijn dierentuinen naar mijn mening vrij fout.
De enige die kan spreken over een beetje ruimte voor de dieren is denk ik het Noorderdieren park (Emmen), hoewel ik ook nog niet overal ben geweest ;)
Misschien bedoelde je trouwens gelukkig dat de (Euraziatische) Lynx in de lijst staat.

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Ik bedoelde uiteraard dat ik blij ben dat de Euraziatische Lynx op de lijst staat.

Ik denk overigens ook dat dierentuinen niets zijn voor roofdieren als de Lynx, alhoewel bijvoorbeeld huiskatten ook niet altijd even grote ruimtes hebben en daar schijnbaar heel tevreden mee zijn.

Maar die beesten kunnen we nu ook niet meer loslaten dus ...

Ik dacht vroeger ook dat het om VERwilderde katten ging, en die zijn er natuurlijk ook, maar het schijnt een andere soort te zijn, alhoewel hybriden natuurlijk niet helemaal zijn uit te sluiten.

Dat die bestaan en dat je die tegenkomt.

Succes met het waarnemen; en registreren.  B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

CiteerIk bedoelde uiteraard dat ik blij ben dat de Euraziatische Lynx op de lijst staat.
Gelukkig..
Maar mijn intresse voor de wilde (?) kat is toch wel gewekt.
Hoe ziet zo'n dier er dan anders uit dan een gewone (zwerf)kat?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Thijs,

Hoe vindt je een foto van een specifieke soort, bijvoorbeeld de wilde kat?

Je gaat binnen deze site naar het soortenoverzicht; zoekt de soort op (kan alleen als er waarnemingen zijn). Klikt op de soort en vervolgens op het vierde tabblad.

En dan krijg je in het geval van de wilde kat deze resultaten;
Afbeeldingen van Wilde katten

Kijk ook hier: De Wilde kat in Wikipedia B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Zou dit er dan een zijn?
Er staan nog al veel Poekies en Siepies tussen volgens mij... (huiskatten)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Thijs,
Dat is een hele mooie foto. Volgens mij is het er een. Aan de link te zien (.sz) is de foto in Tsjechoslowakeie genomen. Hij pas wel in het rijtje van die andere foto's. Om het echt te weten moet je natuurlijk DNA onderzoek doen. Er schijnt veel vermenging te zijn met huiskatten. Hybride. Ik las ook dat van de plusminus 25 wolven in Duitsland de helft hybriden zijn met waarschijnlijk een duitse herder. In de rand van hun verspreidingsgebied is het aantal sexuele partners beperkt natuurlijk.

Hier een link naar een artikel met foto over een vangst van een wilde kat in Heeze, Brabant B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Mooie link, alleen jammer dat het uiteindelijke resultaat er niet in staat <_<
Wat ik van de foto kon zien vond ik hem wel een beetje (best wel veel) lijken op die van "mijn" link, dus wie weet -_-

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeep

#27
CiteerDus ik denk dat we dit item voorlopig kunnen sluiten, in afwachting van de eerste melding van een Linx, die ik toch wel binnen 10 jaar verwacht.
Als we in Nederland nog 10 jaar net zo hard doorgaan met het bekleden van onze snelwegen met brede kantoorstroken en/of andere industriele bouwprojecten, dan zijn we over 10 jaar nog eens 10 jaar verder van huis voor wat betreft de lynx en de wolven .

Thijs Fijen

Wilde kat komt sowieso voor in Nederland. Vooral Limburg.
Thijs Fijen

Tapinoma

CiteerThijs,
Dat is een hele mooie foto. Volgens mij is het er een. Aan de link te zien (.sz) is de foto in Tsjechoslowakeie genomen.
Goede kans dat de foto in het wilde dierenpark in het Bayerische wald (Duitsland tegen de grens met Tjechie (of was het nou Slowakije)) genomen is. Als ik de kleur van het licht en het scenario zie moet het bijna wel zo zijn. Wilde katten zijn namelijk nog al moeilijk te vinden, maar in dat dierenpark heb je nog een kans. Ze hebben er ook wolven en lynxen (niet gevonden: nogal ruime leefruimte) en bruine beren. Eigenlijk hebben ze alle grotere diersoorten die daar in het wild voorkomen.
Het is zeker aan te bevelen als je eens in de buurt bent (het is overigens ook nog eens gratis)

Groetjes,

Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene