Zijn dit Luizen?

Gestart door karretje57, juni 22, 2009, 08:17:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

karretje57

Deze heb ik gefotografeerd in Hoorn,
Ze lijken op luizen, maar is het ook zo?
Alvast bedankt voor het antwoord!
gr. Carla.
Groetjes
Carla van der Zweerde.

spinnenvrouw

Ik zie te weinig details om te bepalen of dit wel bladluizen zijn.
Er zijn een paar bladluizen met een bonte tekening. Op welke plant is dit? En heb je dingen gezien als de aanwezigheid van een zuigsnuit,  of korte siphonen?
Jacomijn Prinsen

karretje57

Citaat van: spinnenvrouw op juni 22, 2009, 10:37:20 AM
Ik zie te weinig details om te bepalen of dit wel bladluizen zijn.
Er zijn een paar bladluizen met een bonte tekening. Op welke plant is dit? En heb je dingen gezien als de aanwezigheid van een zuigsnuit,  of korte siphonen?
Daar vraag je me wat, Jacobijn. Ik ben bang dat ik je daar geen antwoorden op kan geven.
Sorry!!
Groetjes
Carla van der Zweerde.

mberg

Volgens mij zijn het wantsen.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

spinnenvrouw

Het alternatief wantsen sluit ik niet uit, maar bladluizen als Sipha en Iziphia zijn behoorlijk bont, hoewel die zo uit het hoofd op grassen en zeggen zitten.
Bij dat soort twijfel is navragen zinvol, vooral omdat de fotograaf doorgaans meer heeft gezien dan op de foto staat.
In dit geval dus niet, helaas.
Jacomijn Prinsen

mberg

Hej Jacomijn,

Heb nog eens goed naar de foto gekeken en voel ook steeds meer voor bladluizen. Sommige exemplaren die van de zijkant zijn te bekijken lijken wat dikker dan je bij wantsen gewend bent.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging