blauwborst??

Gestart door sjonnoh, juni 20, 2009, 17:02:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

gister ging ik met de klas in het Bieschbos kanoën waarbij ik helaas maar 1 ijsvogel zag die veel te snel voor mij ging om te kunnen fotograferen. verder had ik aan vogels alleen een scholekster gefotografeerd en deze vogel. Ik weet niet zeker wat het is, volgens mijn mentor was het een blauwborst (vrouwtje)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Lonnie Bregman

Ik denk een Nachtegaal, een Blauwborst heeft volgens mij een veel duidelijkere wenkbrauwstreep.
Groeten, Lonnie Bregman

sjonnoh

maken nachtegalen ook een simpel "tjilp" geluid?
deze was namelijk niet aan het zingen en was de hele tijd in deze wilg zenuwachtig te verplaatsen met een simpel tjilp geluid. Had voor de rest ook nergens een nachtegaal horen zingen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Lonnie Bregman

Citaat van: sjonnoh op juni 20, 2009, 17:15:15 PM
maken nachtegalen ook een simpel "tjilp" geluid?
deze was namelijk niet aan het zingen en was de hele tijd in deze wilg zenuwachtig te verplaatsen met een simpel tjilp geluid. Had voor de rest ook nergens een nachtegaal horen zingen.

De ANWB gids zegt: 'Alarmroep een fluitend, licht stijgend huuiet of hwiet'
Groeten, Lonnie Bregman

sjonnoh

jah nu lees ik het ook  ;D
nu ik er eigenlijk bij na denk, zie ik ook totaal niets in een blauwborst maar ik dacht misschien vergis ik me vanwege dat mijn mentor het zei en ik geen zang van een nachtegaal had gehoord.
bedankt voor de reacties  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Maarten Sluijter

Leraren zijn kunnen niet alles hé..

Ga gewoon op je eigen gevoel af, want dit keer wist je het dus beter dan je mentor!  :duim:
.

frankneijts

#6
Misschien valt die leraar nog best mee.....  B)
Immers zou een eventuele wenkbrauwstreep nauwelijks zichtbaar zijn door de belichting en de begroeiing. Ook oogt de vogel aan kop, keel en borst weinig egaal maar nogal rommelig, net iets teveel om allemaal aan de belichting toe te schrijven. Op de flank lijkt wat donkere tekening aanwezig. De hele vogel toont compact met een relatief grote kop. Dat alles past beter op (jonge naar 1e winter ruiende) Blauwborst dan Nachtegaal.
Dat "tjilp" kan ik niet goed thuisbrengen, misschien een andere vogel? In elk geval klopt het zeker niet voor Nachtegaal die duidelijk alarmeert met een Fitis-achtige roep maar dan harder en vaak gevolgd door een diep "karrrrrr", een onmiskenbaar geluid. Blauwborsten alarmeren met diverse "tek"-geluidjes vaak ook gecombineerd met een Fitis-achtige roep. Maar dergelijke geluidjes zijn in elk geval bij Blauwborst nogal variabel.
Dat je geen Nachtegaal hebt horen zingen zegt niks: het is normaal dat na half juni Nachtegalen stoppen met zingen, al trekken ze zich bijv. in Z-Frankrijk van die "regel" geen barst aan.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

met tjilp bedoelde ik eigenlijk gewoon een simpel kort geluidje wat het diertje maakte, denk dus dat ik niet het juiste begrip ervoor had genomen. in ieder geval weet ik nu dus even niet zeker wat het nou had kunnen wezen. helaas is de foto niet scherp genoeg om wat te kunnen vertellen over de kleur poten. vervelend als je camera niet precies de juiste kleuren kan vastleggen zoals je die zelf zou zien.
als ik zo goed mogelijk kijk heeft het uiteindelijk wel zwarte poten (blauwborst) en de snavel dikte lijkt er ook wat meer op. daarin tegen zie ik niet zo goed een lichte wenkbrauw en lijkt de vogel bij de staart heel beige, wat bij een blauwborst toch weer minder is. Van het geluid kan ik niets 100% zeggen omdat ik daar niet zo goed op had gelet, het was wel vrij kort, net zoals bij een roep van een huismus. is er misschien iets te vertellen aan het gedrag, namelijk dat het heel onrustig van plaats in de boom veranderde??
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

frankneijts

OK Johnny, die geluidjes zouden dus best van Blauwborst kunnen zijn. Die (eventuele) lichte wenkbrauw kùn je eenvoudigweg niet zien omdat er a. een blaadje voor zit en b.  juist dáár de belichting een negatieve rol speelt. Dat "beige" bij de staart lijkt me meer roodbruin en dat kan prima voor Blauwborst (en Nachtegaal)! Het is, zoals ik al zei, juist de ogenschijnlijk rommelig getekende zijkop, keel en andere stukjes onderzijde die het meest pleiten voor Blauwborst (Nachtegaal heeft een lichte, ongetekende onderzijde. Noordse Nachtegaal heeft iets getekende borst maar de keel is ook effen en licht gekleurd).
Qua gedrag zal er, in dit soort situaties, geen diagnostisch verschil zijn tussen de 2 soorten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

dus achteraf toch een blauwborst?
(en dit is één van de dingen wat zo leuk is aan vogels  :P)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

frankneijts

Citaat van: sjonnoh op juni 20, 2009, 21:59:52 PM
dus achteraf toch een blauwborst?
(en dit is één van de dingen wat zo leuk is aan vogels  :P)

Nou, voor 100% weet ik het ook niet maar het lijkt mij waarschijnlijker dan Nachtegaal.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'