Welke juffers heb ik hier?

Gestart door Jan Hendriks (ZH), juni 09, 2006, 10:10:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Hendriks (ZH)

Hallo allemaal, ik heb gisteren een aantal macro's van juffers gemaakt en kan een aantal niet determineren. Ik heb al wat rondgekeken op dit forum en sommige juffers lijken wel maar toch ben ik er niet zeker van. Ik hoop dat jullie inmiddels niet moe zijn van steeds weer dezelfde namen ophoesten, maar het blijft voor leken als ik een heel erg moeilijk onderwerp.

Ik heb ze even geupload naar mijn homepage in de vorm van een album en daar nummers bijgezet. Er staan ook wat andere insecten bij, mochten daarvan ook de namen bekend zijn, dan is dat atuurlijk mooi meegenomen:

My Webpage

Alvast veel dank!
Jan

JohanvantBosch

Hallo Jan,
meestal blijf ik het leuk vinden om kleine puzzeltjes op te lossen, dus hier komt ie:

1 langpootmug (kun je beter even op het insectenforum vragen, want verder dan dit kom ik niet)
2 een wespensoort (idem)
3 lantaarntje, mooi exemplaar trouwens. Violacea heet deze vorm als ik me goed herinner.
4 tandem lantaarntje
5 wants?
6 lantaarntje (zijn heel variabel)
7 variabele waterjuffer
8 vind ik een beetje een lastige, maar ik neig ook naar variabele.

Groeten,
JOhan

Goyatlah

3, 4 en 6 zijn allemaal Lantaarntjes (achterlijf geheel donker, behalve segment 8 van boven helemaal blauw) - 3 vrouwtjes, 1 mannetje.
7 is verneukeratief. 1e indruk is van Azuur mannetje vanwege het achterlijf (wijnkelk als S2 komt ook bij azuur voor). Alleen het uitroepteken op de borst geeft aan dat het toch een Variabele is.
8 is Watersnuffel vrouwtje (zijkant borststuk heeft maar 1 zwart streepje)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citeer8 is Watersnuffel vrouwtje (zijkant borststuk heeft maar 1 zwart streepje)
Tja, ik vond hem (haar) ook het meest op een watersnuffel lijken, maar ik dacht echt twee streepjes te zien....

Jan Hendriks (ZH)

JOhan en Goyatlah, hartstikke bedankt voor jullie snelle en deskundige determinatie! Ik ben blij dat ik niet helemaal naar de bekende weg vroeg maar  dat het ook voor jullie hier en daar nog even wat wikken en wegen was.  ;)

nogmaals dank!
Jan

grunsven

Naar mijn idee het beste kenmerk voor man azuur/variable is segment 3,4,5 . Ook bij deze zie je dat de hoeveelheid zwart toeneemt. Dus is het variabele.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Als single element is dat zonder meer het meest betrouwbare, maar ook uitroeptekens zijn zeer betrouwbaar: uitroepteken en Coenagrion mannetje: altijd variabele (Maar pas op, vrouwtjes grote roodoog hebben ook vaak uitroeptekens - maar dan geen achterhoofdsvlekken, etc)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's