Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bijenorchis Leeuwarden; wederom gemaaid  (gelezen 1145 keer)

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
    • http://www.fjildbiology.nl
Bijenorchis Leeuwarden; wederom gemaaid
« Gepost op: juni 19, 2009, 14:06:36 pm »

De gemeente Leeuwarden blijkt hardleers. Nadat vorig jaar de bermen met Bijenorchis voor het eerst sinds jaren niet gemaaid waren, is het dit jaar weer helemaal mis. 2 bermen met minimaal 5 bloeistengels zijn volledig kaalgeschoren.
mvgr, Hinko

rapunzel

• ndff validator
  • Admingroep: Planten
Re: Bijenorchis Leeuwarden; wederom gemaaid
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2009, 14:22:39 pm »

De gemeente Leeuwarden blijkt hardleers. Nadat vorig jaar de bermen met Bijenorchis voor het eerst sinds jaren niet gemaaid waren, is het dit jaar weer helemaal mis. 2 bermen met minimaal 5 bloeistengels zijn volledig kaalgeschoren.

Je moet dit denk ik melden bij de AID (naar ik meen). Het LB van FLORON weet wel waar dit zit.
Procesverbaal laten opmaken en dan maar hopen op een fikse boete. Het gaat uiteindelijk om een die soort die beschermd door de Natuurbeschermingswet.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

• ndff validator
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2009, 14:27:19 pm »

Nog een vraagje. Heb je van te voren wel contact gehad met de gemeente over het niet maaien van het deel waar de orchissen stonden.  Mijn ervaringen met de provincie zijn overwegend positief. Misschien moet je ook contact opnemen met de provincie. De provincies hebben een steeds grotere verantwoordelijkheid in het landelijke natuurbeschermingsbeleid.
Je weet wel waar de provincie zit denk ik ( :blink: )

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2009, 14:38:58 pm »

Volgensmij overtreden ze de wet niet, de soort is er gekomen met het beheer dat er wordt toegepast. Dus als de soort zich er ondanks het gedane beheer zich heeft gevestigd mag er mee door gegaan worden. Of het netjes is, is iets anders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2009, 19:22:38 pm »

Volgensmij overtreden ze de wet niet, de soort is er gekomen met het beheer dat er wordt toegepast. Dus als de soort zich er ondanks het gedane beheer zich heeft gevestigd mag er mee door gegaan worden. Of het netjes is, is iets anders.
Wat een merkwaardige redeneringen. Denk je nou echt dat het afmaaien van de planten bevordelijk is? Verder valt de Bijenorchis onder de FF-wet. Dwz dat je een duurzame instandhouding van de populatie moet waarborgen.
mvgr, Hinko

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2009, 19:31:33 pm »

Het zal zeker niet bevordelijk zijn, maar door het beheer zijn ze er ook gekomen, dus zonder beheer waren ze er helemaal niet. En als de soort in een berm voorkomt, waarom dan niet in de regio? Moet je alle andere belangen aan de kant zetten voor één soort?
Groet, Jeroen Nagtegaal

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
« Reactie #6 Gepost op: juni 19, 2009, 19:37:43 pm »

Hoe kom je erbij dat ze door beheer zijn gekomen?
mvgr, Hinko

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #7 Gepost op: juni 19, 2009, 20:26:19 pm »

Ik neem even aan, staat er volgens mij ook.
Maar een berm wordt jaarlijks gemaaid, dus ondanks het maaibeheer is de soort er toch gekomen. Was de berm nog nooit gemaaid en stonden ze er toen al voor het beginnen met maaien dan veranderd het.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
« Reactie #8 Gepost op: juni 19, 2009, 21:37:53 pm »

Ik denk dat je beter kunt stellen dat de Bijenorchis er nog staat ondanks het maairegime. De laatste jaren wordt er frequenter gemaaid. De berm is een jaar of 10 terug op de schop gegaan. Voorheen stonden er laagblijvende struikjes. De kale grond en ook de samenstelling van de grond vormden toen waarschijnlijk een goede voedingsbodem. Ook Rietorchis en Brede wespenorchis zijn er te vinden.

Voor verder infö: http://nl.wikipedia.org/wiki/Flora-_en_faunawet (kijk bijv. eens bij zorgplicht)
mvgr, Hinko

Windekind

• Admins
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2009, 17:27:15 pm »

Jeroen, het lijkt me toch wel een enigszins ongenuanceerde uitleg van "bestendig gebruik/beheer" waar jij op doelt.
En op de vraag of je alle belangen aan de kant moet zetten voor één soort, zoals jij stelt, kan ik antwoorden. Daar ga jij niet over en wij ook niet. Blijkbaar is dit belang groot, daarom is de soort beschermd. Dat is op een hoger beleidsniveau nu eenmaal vastgesteld, en vast niet zomaar. Ontheffingen worden beoordeeld door LNV.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rapunzel

• ndff validator
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2009, 18:41:36 pm »

Ik vind deze discussie weinig vruchtbaar. De vraag is wat voor vervolgactie op de constatering van het maaien is gekomen.
Je kunt met de gemeente in overleg gaan. Afspreken dat in het vervolg bepaalde gedeelten, die door jou worden aangegeven, worden ontzien.
Je kunt de provincie inschakelen die een belangrijke rol speelt in het nieuwe natuurbeheer.
En je kunt naar de politie of AID gaan.
Alleen maar wat mopperen daar kom je niet verder mee.
Ik heb wat betreft overleg met de Gemeente Purmerend als met de Provincie Noord-Holland goede ervaringen.

Koos Ballintijn

Koos Ballintijn

Hinko

• Admins
  • Admingroep:
    * Planten
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2009, 22:06:30 pm »

Ik heb zeker contact met de gemeente. De personen die ik spreek zijn absoluut niet onwelwillend. Vorig jaar zijn de bermen ook gespaard gebleven. Het jaar daarvoor zijn ze wel gemaaid net als dit jaar. Blijkbaar loop de interne communicatie en/of de communicatie met de aannemer niet goed.
mvgr, Hinko

Windekind

• Admins
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2009, 14:04:33 pm »

Dat is meestal het probleem, Hinko.
Ik ken het ook van enkele soorte hier. De eigenaren zijn zeer welwillend, dan gaat het enige tijd goed, en dan heeft de annemer het weer even vergeten, of is het onvoldoende gecommuniceerd. Whatever.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Zonnekoning

• Member
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2009, 22:39:02 pm »

De gemeente Leeuwarden mag dan wel welwillend zijn, maar dan moeten ze wel goede instructies doorgeven aan de uitvoerder.
Het mag dan wel een "foutje in de communicatie" zijn, maar dat maakt het niet minder strafbaar!
De gemeente Zwolle heeft een paar jaar geleden een gigantische schop voor de kl#$en gekregen, omdat ze bij het opknappen van het park de Weezenlanden een aantal Wilde Kievitsbloemen hebben weg geschoffeld! :lol:
Gewoon het even melden bij de AID en het liefst met foto's... B)

http://www.aid.nl/groendesk

lily

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 27, 2009, 23:09:58 pm »

Na dit gelezen te hebben, denk ik dat ik komende week ook eens een babbeltje ga maken bij de gemeenteambtenaar, hier is ook weer flink gemaaid en de Dactylorhiza maculata subsp. fuchsi, zijn dus ook met de grond gelijk gemaakt.
Zo ook kompassla die op een plek stonden die zeer geschikt blijkt voor de kompas-uil.
Het rapunzelklokje moest er ook aan geloven.
Je vraagt je af waar gaat het naar toe met onze natuur.
Misschien moesten ze de mannetjes met rugmaaier eens een cursus geven en wat meer respect voor de natuur.

Gr.Lily

Jeroen Nagtegaal

• Member
« Reactie #15 Gepost op: juni 27, 2009, 23:25:03 pm »

Die mannen met de rugmaaier krijgen alleen de opdracht van hun baas,
Je kan je natuurlijk ook aanbieden om jaarlijks kaartjes te maken van plekken die niet of later gemaaid moeten worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal

lily

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juni 27, 2009, 23:43:24 pm »

Die mannen met de rugmaaier krijgen alleen de opdracht van hun baas,
Je kan je natuurlijk ook aanbieden om jaarlijks kaartjes te maken van plekken die niet of later gemaaid moeten worden.

Jeroen, ik begrijp heus wel dat deze mannen opdracht krijgen en die uitvoeren.
Maar ik mag van de uitvoerder verwachten dat die weet hoe het moet.
Een tijd geleden heb ik  mannen met rugmaaiers aangesproken met de vraag waar ze mee bezig waren,en waarom in een natuurgebied maaien, ik kreeg de indruk dat zij hun tijd vol moest krijgen, want ze stopten wel op de plek waar ik hen aansprak.

Lily

Zonnekoning

• Member
« Reactie #17 Gepost op: juni 27, 2009, 23:50:03 pm »

Hoi Lily,
Ik heb even naar je waarnemingen gekeken en in dit geval gewoon even naar de gemeente bellen of mailen.
Ook het even melden bij de AID, want dit zijn blunders van de eerste orde!
Dat zoeken ze maar later onder elkaar uit wie er een schop voor de kl#$en krijgt... :wacko:
Bewijsmateriaal aan de hand van foto's is dan ook wel weer erg handig.

De foto is ook weer een mooi voorbeeld van een fout maaibeheer met bosmaaiers.
Het ging om zeker 8 bomen (waarvan ik ze 6 foto's heb gemaild) bij mij in de straat en de gemeente was blij met de melding.
Daarna ook nog met een medewerker de zaak bekeken en besproken...

Succes!
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 19 queries.