Hoofdmenu

nog 2 juffers

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 08, 2006, 22:20:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Is dit de tangpantersjuffer?

Arno van Stipdonk

En dit de azuurwaterjuffer?

Goyatlah

Heel jong mannetje Pantser, tang of gewone is waarschijnlijk niet uit te maken. Zelfs zwervende durf ik hier niet uit te sluiten... (Boom of tengere is het in ieder geval niet)

Andere zou ik voor jong vrouwtje variabele houden. (Azuurvrouwtjes hebben nagenoeg volledig zwart achterlijf)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

#3
Ik maak er zwervende van (geel achterhoofd en tweekleurig stigma)
De tweede is denk ik azuur (kijk maar naar het halsschild)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Imperator

Ik dacht aan Tengere Pantserjuffer (lestes virens)  
vriendelijke groet,

Trees

grunsven

Die heeft geen tweekleurig stigma
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Heb niet goed gekeken, absoluut zwervende... (Sorry voor de confusion, maar is voor mij een nieuwe soort)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arno van Stipdonk

#7
Allemaal hartelijk dank.  :duim:
Ik zie overigens dat Zwervende pantserjuffer een zeldzame soort is.
Er zaten hier echt vele en vele exemplaren van. Ik schat zo ongeveer tussen 200 en 300. Overal waar je liep vlogen vele exemplaren omhoog.

AvanderHeijden

CiteerHeel jong mannetje Pantser
Even voor de volledighied, het is een vrouwtje hoor!

Goyatlah

Shit ja, absoluut gelijk (weet niet hoe ik daar bij kom, want weet dat verschil bij pantsers toch wel). Zou je overigens even naar mijn topic over pumilio willen kijken. Bvd...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arno van Stipdonk

Bedankt Antoine, is aangepast.

Imperator

CiteerIk dacht aan Tengere Pantserjuffer (lestes virens)
Citeer

Sorry, had tweekleurig pterostigma niet gezien.  :wub:
Ik zal mijn bril ophouden, hoor!

En ik had L barb nog nooit zo vroeg gezien. Zie dat de gids (Bos en Wasscher)als vroegste datum 31 mei geeft....
vriendelijke groet,

Trees

Weia

Bij dat vrouwtje waterjuffer zie ik maar een zwak golvende achterrrand van het halsschild, zou dus azuur zijn. De achterlijfstekening kan voor beide soorten. De tekening op segment 2 zit een beetje tussen azuur en variabele in. Waar was het?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0