Struikrietzanger Scherpenissepolder en determinatie

Gestart door GertJ, juni 17, 2009, 11:31:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Ik woon in Estland en heb de nodige ervaring met Struikrietzangers. De populatie wordt hier geschat op 15000-3000 broedparen. De vogels zingen nagenoeg allemaal uitsluitend 's-nachts, dus als het donker is. Slechts zeer zelden laten vogels zich overdag horen. De eerste vogels komen hier rond 20-25 mei aan, dus erg laat. Ik heb nog nooit een Struikrietzanger op basis van kleedkenmerken gedetermineerd, maar uitsluitend op basis van de zang. Dit is relatief eenvoudig. De Struikrietzanger zingt zijn liedje op een rustige wijze, zonder uithalingen en versnellingen, zoals bij de Bosrietzanger. Voor een zekere determinatie luister ik wel een aantal minuten naar een zingende vogel, een Bosrietzanger kan immers ook wel eens een aantal rustige strofes in zijn zang hebben. Het geluid van de vogel van Scherpenisse heb ik op de website van Dutchbirding beluisterd. De vogel zingt iets krassiger dan de meeste vogels die ik hoor, maar dat kan aan de opnameapparatuur liggen. De vogel van Scherpenisse is m.i. een 100% zekere Struikrietzanger. Op basis van de zang is de vogels vrij eenvoudig te determineren. Het grote aantal mensen dat op basis van kleedkenmerken tot een zekere determinatie komt is indrukwekkend. Het in het veld determineren van een Struikrietzanger is m.i. geen sinecure. Het is in de hand al lastig om een Struikrietzanger te determineren. Volgens mij kun je jezelf alleen echt blijmaken met een overtuigd zingende Struikrietzanger.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Erwin Reinstra

CiteerWat mij vooral opviel is dat iedereen bij déze zeldzaamheid opeens alle waargenomen kenmerken op gaat schrijven.
(bij een bosriet doe je dat waarschijnlijk niet altijd, en bij de kleinst waterhoenders las ik voornamelijk opmerkingen als "WAANZINNIG GAAF GEZIEN!!!!", maar dat terzijde)
Dat hangt waarschijnlijk erg af van de moeilijkheid van determinatie en natuurlijk van de zeldzaamheid. In dit geval iig beiden zeer van toepassing.
Zelf noteer ik ook meer kenmerken bij lastige zaken, soms uitgebreid, soms minder (afhankelijk van urgentie, actualiteit en beschikbare tijd). Bij bijv. soorten als bijeneter en kleinst waterhoen (goede zichtwaarnemingen) is weinig discussie mogelijk en zet ik nauwelijks iets of niets neer of idd alleen wat enthousiaste kreten. Bij een slangenarend die er al langer zit zet ik ook vaak weinig/ niets neer (zie ook topic Slangenarend Fochteloerveen). Als het de eerste waarneming is tik ik natuurlijk wat meer.
"Lastige" algemene(re) soorten voer ik gewoon niet in als ik twijfel (bijv. een waarneming van een niet zingende bosrietzanger danwel kleine karekiet (of struikrietzanger :blink:)). Om bij elke ...rietzanger een beschrijving in te gaan voeren is natuurlijk ondoenlijk en ook onnodig omdat je (op een gegeven moment) toch wel op je eigen kennis/ ervaring moet (kunnen) vertrouwen.

Verwacht overigens dat de waarnemingen op de (tot nu toe) 2e dag qua aanvaarding wel (erg) lastig kunnen gaan worden.
Ik vind het zelf persoonlijk merkwaardig dat de vogel helemaal niet meer zingend gehoord is na de 1e dag (terwijl er naar ik aanneem toch constant mensen waren). Als de vogel echt territoriaal is zal hij in deze tijd van het jaar toch wel minimaal een paar keer per dag zingen denk ik.
Kleine karekiet, bos- en struikrietzanger zijn in het veld nu eenmaal zeer lastig te onderscheiden (zie ook eerdere opmerkingen van Guus). Zeer goede foto's en/ of video bieden wellicht wel uitkomst. Vind het zelf overigens wel jammer dat (moeilijke) gevallen het zonder foto/ video vaak niet redden. Een sluitende beschrijving moet toch ook voldoende kunnen zijn (dit dan natuurlijk wel met een kritische/ subjectieve benadering om Asch effect uit te sluiten). In dit geval is determinatie via zicht echter wel erg lastig natuurlijk.
Qua discussie over kenmerken/ determinatie weinig toe te voegen bij wat al gezegd is en heb ook geen ervaring met de soort wat betreft zichtwaarnemingen. Heb zelf 1x een struikrietzanger gehoord in Letland, daarbij niet kunnen zien... want het was donker; volgens mij zingt deze soort toch voornamelijk 's nachts. Dit was overigens vrij ver in juli, dus dan zingen ze ook nog.
Zelf was/ ben ik niet in de gelegenheid (geweest) naar Zeeland te gaan. Zal ook dit weekend niet lukken denk ik.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


g.j.p.gelderblom

#62
Citaat van: Modest Moose op juni 19, 2009, 18:58:05 PM
Verwacht overigens dat de waarnemingen op de (tot nu toe) 2e dag qua aanvaarding wel (erg) lastig kunnen gaan worden.
Ik vind het zelf persoonlijk merkwaardig dat de vogel helemaal niet meer zingend gehoord is na de 1e dag (terwijl er naar ik aanneem toch constant mensen waren). Als de vogel echt territoriaal is zal hij in deze tijd van het jaar toch wel minimaal een paar keer per dag zingen denk ik.

"Verpaarte m. singen nur noch wenig und nicht mehr nachts." (Bergmann et al) De overgang van zingen naar zwijgen is misschien wat abrupt (hoewel, in de loop van de dag afgenomen, begrijp ik), maar lijkt me dus niet geheel onverklaarbaar.

@Luuk: nee, ik ben niet vandaag geweest, ik doelde idd op het uitblijven van de verwachte piep. Ben het met de vorige sprekers eens dat determinatie op zicht lastig is, maar ik vind (nog los van de zang) de combinatie van vale tint, markant koppatroon en tamelijk egale tekening op pc's en tertials (ondanks die schijnbaar lange hpp) interessant genoeg om eveneens morgen te gaan zoeken...

Overigens wordt door diverse mensen de snavellengte genoemd. Svensson geeft voor Bosriet 11.1-14, voor Kleine Kar 12.1-16.5 voor Struikriet 11.5-15 mm. "Thus, the common statement that A. dumetorum should have a 'noticeably longer beak' than A. scirpaceus cannot at all be confirmed by me." En vwb de pootkleur: dat beest in Walem had ook prachtige lichte pootjes!

g.j.p.gelderblom

Citaat van: jvdlaan op juni 18, 2009, 21:36:08 PM
Handpen 7 valt meestal gelijk met de tertial-toppen of steekt er nauwelijks zichtbaar uit.
De buitenversmalling aan p3 en p4 lijkt - voor zover te zien meer halverwege tertials en hp-toppen te vallen dan dat deze gelijk met de tertial-toppen valt.

Maar nogmaals afgaande op de foto's vanachter een laptop en op een comfortabele stoel  :huh:

Trouwens Jan, ik zit nu die hele discussie pas te lezen, maar op welke foto ben jij eigenlijk in staat die buitenvlagversmallingen te beoordelen? Ik kan ze nergens vinden eerlijk gezegd...

Henk de Waard

Is er ook al 's nachts geluisterd of de vogel wil zingen?

hdijk

Citaat van: Henk de Waard op juni 19, 2009, 19:54:02 PM
Is er ook al 's nachts geluisterd of de vogel wil zingen?
Henk, op dag 1 zijn er mensen tot een uur of 2 's nachts gebleven (o.a. Hans BB).
Hendrik Jan van Dijk

August

Citaat van: Luuk Punt op juni 19, 2009, 17:19:02 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op juni 19, 2009, 16:33:24 PM
't Blijft nog akelig stil in Scherpenisse vandaag...
Bedoel je hiermee dat je er vandaag zelf bent geweest en dat je niets hebt waargenomen of gaat het je om het uitblijven van "pieps" en andere berichten?
Ik heb net even een berichtje op DVN geplaatst. "Is er vandaag nog naar de struikrietzanger gezocht?"

Ik ben eigenlijk van plan om morgenochtend opnieuw een poging te wagen, maar als er vandaag tevergeefs is gepost, dan heeft dat waarschijnlijk niet zo veel zin.
Er zijn mensen geweest en de Wilgenvogel was weer aanwezig vandaag
http://waarneming.nl/waarneming/view/43488914
August van Rijn

Gerard Troost

In België hadden ze allang een mistnet opgehangen...  B)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

jvdlaan

Citaat van: g.j.p.gelderblom op juni 19, 2009, 19:43:33 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 18, 2009, 21:36:08 PM
Handpen 7 valt meestal gelijk met de tertial-toppen of steekt er nauwelijks zichtbaar uit.
De buitenversmalling aan p3 en p4 lijkt - voor zover te zien meer halverwege tertials en hp-toppen te vallen dan dat deze gelijk met de tertial-toppen valt.

Maar nogmaals afgaande op de foto's vanachter een laptop en op een comfortabele stoel  :huh:

Trouwens Jan, ik zit nu die hele discussie pas te lezen, maar op welke foto ben jij eigenlijk in staat die buitenvlagversmallingen te beoordelen? Ik kan ze nergens vinden eerlijk gezegd...

Op de onderste foto, maar dit is erg suggestief en dit erg duidelijk. Heeft iemand het in het veld gezien?

Christian

#69
@ Trinus:
Struikrietzangers zijn in de hand juist vrij eenvoudig te determineren dankzij de écht harde kenmerken in de vleugelformule en versmallingen (emarginations).
[EDIT: niet geheel waar gezien een ringvangst op Shetland in 1997, British Birds 94: 236-245 ]

@Frank:
Je hebt de maatlat van Nils gebruikt op de foto's. Maar heb je de maatlat ook voor alle foto's apart gebruikt? Want wie zegt dat op foto 1, 2-3 en 4-5 dezelfde vogels staan?
Wat foto 4 en 5 aangaat;
Wat opvalt bij de vogel die je en profil aankijkt (http://waarneming.nl/fotonew/3/766253.jpg) is dat deze geen doorlopende wenkbrauwstreep heeft, iig niet wat we van Struikriet in deze tijd mogen verwachten dat het dezelfde (of iig sterk gelijkende) kleur heeft als de kleur van de wenkbrauwstreep voor het oog. Dit zou vrij goed te zien moeten zijn op deze foto. Als we de 2e foto van diezelfde vogel bekijken (http://waarneming.nl/fotonew/4/766254.jpg) zien we dat deze een wel erg korte staart heeft, ik heb niet het idee dat dit te wijten is aan het feit dat de staart schuin van je af steekt maar het is ook niet te verklaren met een kenmerk van deze of gene soort. De verklaring zou dus kunnen worden gezocht in het ooit verliezen van de volledige staart, maar dit zou vrij opmerkelijk zijn. Maar zou daarmee wel een bewezen andere vogel zijn dan die van Pim. Ik vind de bovendelen op die foto niet erg opvallend gekleurd, en vooral de kleur van de stuit vind ik erg bruin. De tertials lijken idd behoorlijk egaal, iig niet met een extreem contrast tussen het centrum en de rand, toch is er wel enig contrast te zien. De oogring lijkt op de en profil foto even duidelijk of ietsjes duidelijker dan de (voor) wenkbrauwstreep. De snavel is idd vrij lang en slank maar ik heb zelf het idee dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door de houding (check dat kuiltje voor het voorhoofd) en de achtergrond, waartegen donkere delen wegvallen. Poot is, bij deze 2 foto's, lastig te beoordelen. Hpp is te lang bij deze vogel, op de foto van Pim is goed de hpp te zien en het lijkt alsof de hpp zelfs nog wat korter is dan de standaard Struikriet. De onderdelen zijn inderdaad witachtig en buiten de bruine zweem op de flank ook met een beige zweem over de (zij)borst. Eeuwig zonde dat die 9e (sorry, ik nummer vanuit binnen) handpen niet te zien is, laat staan de versmallingen op P8 en P7.
Voor foto 2 en 3 geld min of meer hetzelfde (voorzover dit te beoordelen is), hier loopt de wenkbrauwstreep 'mooier' door dan bij foto 4 en 5. Buiten dat vallen ter aanvulling de beige zweem en lichte poten op.
Foto 1 is de lastigste te bepalen vogel. Zoals Garry al aangaf lijkt de hpp te lang voor Struikriet maar ook aan de korte kant voor Bosriet. De afwezigheid van beige flanken valt op, maar zie ik daar een beetje grijze zweem? Het koppatroon ziet er op die vogel het beste uit.

Naar mijn mening kan je op basis van deze kenmerken de vogel zowiezo niet als zekere Bosriet- danwel Struikrietzanger (alhoewel ikzelf sterk neig naar het eerste, en niet eens met jizz als argument ;)). Zoals onze de ringers aan de andere kant van het kanaal nogal vaak plegen te zeggen: this bird is better left unidentified.

Hetgeen waar ik echter ontzettend over struikel is het gemak waarmee mensen deze soort op hun lijst zetten. Nou ben ik vrij principieel hierin en zal ik, zeker bij nieuwe soorten en al helemaal bij deze extreem lastige kbkv'tjes, eerst alle andere gelijkende soorten willen uitsluiten voordat ik tot zekere determinatie overga. Waarbij ik overigens ook ontzettend overbodig kritisch kan zijn. Wat iedereen verder op ze lijst wil zetten zal mij een zorg zijn maar toch zou ik willen vragen aan mensen hoe 'blij' je nou bent met deze waarneming die eigenlijk alleen gebaseerd is op variabele kenmerken en het feit dat er een betrouwbare waarneming is gedaan. Het feit dat Pim, toch een van onze kopstukken voor wat betreft vogeldeterminatie, de vogel eerst als 'mogelijk deze soort' meldt zal ook wel bij menigeen een belletje hebben doen rinkelen aangaande de moeilijkheidsgraad van de determinatie. Of missen wij gewoon iets en is het volgens de waarnemers peanuts..

Foto's van Struikrietzanger in ongeveer dezelfde periode:
http://www.pbase.com/dophoto/cannaioladiblyth
Christian Brinkman

meeuwiss

In deze discussie wordt ook het gemengde broedgeval man Struikrietzanger vrouw Bosrietzanger in 1998 aan de rand van industrieterrein Laagraven Utrecht aangehaald. Als je het goed leest zie ik toch veel overeenkomsten met dit (broed-)geval in Scherpenisse:
Waarnemingen uit het artikel in Limosa 1998:
Struikrietzanger werd gedetermineerd op grond van opvallende zang, gedrag, korte handpenprojectie, lichte wenkbrauwstreep, relatief lange snavel en vlak voorhoofd.
1.Van 14-18 juni werd de Struikriet in Utrecht dagelijks gedurende lange tijd zingend waargenomen.
De vogel zong van 3 uur in de nacht tot ca 12 uur in de middag.
2.Op 18 juni volgt nestbouw.
3.Op de vroege ochtend van 19 juni, tweede dag nestbouw, werd de Struikriet voor het laatst luid zingend waargenomen. Daarna alleen af en toe een korte zangstrofe bij nestbezoek.
4.Na enkele dagen vond nestbezoek steeds geheimzinniger plaats, alleen contactroep (tek).
5.Op 8 juli 4 nog blinde jongen in het nest.
6.Op 19 juli beide ouders met voer, hybride jongen uitgevlogen.

Overeenkomstig gedrag lees ik ook in de waarnemingen van deze Struikriet:
abrupte stop zang, geheimzinnig gedrag, voedselvluchten.
Als ik de waarnemingen doorneem van deze zeeuwse vogel constateer ik veel hiaten. Als het hier een (gemengd-) broedgeval betreft is er veel gemist tijdens het waarnemen. Zoals balts met partner, paring, nestbouw, voedselvluchten. Maar kennelijk is het niet duidelijk of er wel of niet gebroed wordt.
Na de bijdrage van Trinus H. lijkt het erop dat afgaande op de zang om een Struikrietzanger gaat.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Guido Meeuwissen


frankcoenjaerts

Gisterochtend samen met Richard Houtman en twee aanwezige fotografen vanaf de vroege ochtend (iets voor zessen) tot 8.15 gezocht. In die periode heeft niemand van dit viertal zang/geluid waargenomen. Tot twee keer toe was "een bleke karekiet" zeer kortstondig waarneembaar in het wilgje - echt seconden werk en nooit vrij (een keer wel weer met iets wittigs in zijn snavel, larve of zo). Vanzelfsprekend dus niet gepiept of anderszins gemeld.

Naar aanleiding van de discussie hierboven: abrupt stoppen (donderdag) met zingen (woensdag) kan ik inkomen (parallel aan het Utrechtse geval: nestbouw), maar op datzelfde moment (donderdag) door vrijwel iedereen met voedsel zien slepen, terwijl dat woensdag - voor zover ik dat kan lezen - door niemand is waargenomen, combineert in mijn optiek toch wel erg vreemd ? Mijn conclusie: woensdag zat er een struikrietzanger; voor de ongetwijfeld nu nog aanwezige broedvogel, wellicht dezelfde, zal dit komende dagen met zang en/of goede foto's bewezen moeten worden.
Met vriendelijke groeten,

Frank

hdijk

Citaat van: frankcoenjaerts op juni 20, 2009, 10:56:35 AM
maar op datzelfde moment (donderdag) door vrijwel iedereen met voedsel zien slepen...
Frank, waar lees jij dat? "voedsel in de bek" is nog wel iets anders dan "slepen". Zangvogels die met voedsel slepen komen elke 5 min langs.

Citaat van: Christian op juni 20, 2009, 00:07:02 AM
Foto 1 is de lastigste te bepalen vogel. Zoals Garry al aangaf lijkt de hpp te lang voor Struikriet maar ook aan de korte kant voor Bosriet.
Ik vraag me af of je dit op basis van deze foto kan bepalen. De foto is nogal blurred/korrelig, zeker om de vergelijken met een foto van de vogel in een heel andere pose.
Hendrik Jan van Dijk

Christian

@ Jan:
De pose van een vogel zal weinig veranderen aan de hpp, of de vogel moet een héle rare positie aannemen. Om hpp te beoordelen moeten 2 dingen zichtbaar zijn, de punt van de langste handpen en de punt van de langste tertial. Beiden zijn wat mij betreft zichtbaar dus waarom je dit niet zou kunnen vergelijken ontgaat mij even.
Christian Brinkman

garryb

#74
CiteerIk heb nog nooit een Struikrietzanger op basis van kleedkenmerken gedetermineerd, maar uitsluitend op basis van de zang. Dit is relatief eenvoudig.

@Trinus: Nou, dan is het de hoogste tijd voor wat meer uitdaging in het veld, zoek er eens een op! In een niet zo heel grijs verleden maakte de Zwartkopmees ook alleen maar verschillende geluidjes ... ;)

CiteerFoto 1 is de lastigste te bepalen vogel. Zoals Garry al aangaf lijkt de hpp te lang voor Struikriet maar ook aan de korte kant voor Bosriet. De afwezigheid van beige flanken valt op, maar zie ik daar een beetje grijze zweem? Het koppatroon ziet er op die vogel het beste uit.

@Christian: Omdat foto 1 op een moment gemaakt is waar ik zelf bij was toch nog een extra punt: de pootkleur: die is op die foto overtuigend bruingrijs en ik geloof niet dat dat een fotografisch effect is. Een hard kenmerk ten gunste van adulte Struikriet lijkt me. Verder steekt de rechter tibia vrijwel helemaal naar achteren. De projectie van de handpennen daarvoorbij zou misschien ook nog vergeleken kunnen worden met foto's waarop beide soorten in een vergelijkbare houding staan. Uiteraard kun je een vogel met een onwaarschijnlijke combinatie van afwijkende kenmerken het beste in de hand controleren op ALLE kenmerken, maar voor zover ik pootkleur, koppatroon, kleur onderdelen, vlak voorhoofd en lang lijkende snavel (indruk die ontstaat door vlak voorhoofd, niet door absolute lengte) kan beoordelen ga ik voor mezelf toch eerder voor een Struikriet. Zeker gecombineerd met de indruk die ik had toen de vogel 2 tellen later helemaal vrij op een draad zat (houding, kleur bovendelen, etc. en mijn indruk bij Bosriet, maar toegegeven, het blijft subjectief geneuzel zonder foto).

Verder gaat zoals Guido aangeeft de vergelijking met de Utrechtse vogel sterk op en het geeft aan dat het flauwekul is om te suggereren dat als een vogel plots niet meer zingt het onwaarschijnlijk nog om hetzelfde exemplaar kan gaan.

dupont

Ik vermoed dat de interesse voor deze vogel zo laag is omdat de meeste vogelaars realistisch genoeg zijn om te beseffen dat een sluitende id (na dag 1) in het veld lastig zal worden. Je zult nu op zijn minst met overtuigende foto's op de proppen moeten komen. Ik geloof daarnaast niet dat je door je verrekijker een karekiet/bosrietzangerachtige vogel kunt determineren als zijnde een 100% zekere Struikrietzanger zonder de zang te horen.

Voor mij was/is dit alles in ieder geval een reden om niet meer te gaan nadat ik op dag 1 om 23.30 uur tot Harderwijk kwam. Omdat de vogel al drie uur niet gezongen had besloten wij (Lennaert en ik) om terug te gaan in afwachting of de vogel die nacht toch weer zou gaan zingen. Wat niet gebeurde. Kan Pim zijn Struikrietzanger na dag 1 niet gewoon vertrokken zijn?!?
Tot slot: binnen nu en 5-10 jaar komt er vast wel een Struikrietzanger die > 1 dag knetterhard blijft zingen...  :lol:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

hdijk

Citaat van: Christian op juni 20, 2009, 14:52:49 PM
@ Jan:
De pose van een vogel zal weinig veranderen aan de hpp, of de vogel moet een héle rare positie aannemen. Om hpp te beoordelen moeten 2 dingen zichtbaar zijn, de punt van de langste handpen en de punt van de langste tertial. Beiden zijn wat mij betreft zichtbaar dus waarom je dit niet zou kunnen vergelijken ontgaat mij even.
Wat me afvraag, of je überhaupt absolute lengtes op foto's kunt bepalen. En als je relatieve lengtes wilt bepalen, dan moet je ergens een objectief stukje hebben, zo van "dit is één eenheid". Omdat de vogel een andere pose heeft, zou ik niet weten hoe je dat laatste moet doen. Daarbij komt dat er een onzekerheidsmarge zit in onscherpe foto's.
Hendrik Jan van Dijk

snwja3

Citeerde pootkleur: die is op die foto overtuigend bruingrijs en ik geloof niet dat dat een fotografisch effect is.
Huuh?
Ik zie op bijna elke foto een andere pootkleur/tint, maar alleen op de foto die jouw gewilde kleur weergeeft is het geen fotografisch effect!?  ;)
Wietze Janse

Luuk Punt

Vanochtend geen "struikriet" gezien, maar wellicht dat anderen dat later wel is gelukt. Na de dip woensdagavond c.q. de nacht van woensdag op donderdag (tot 1.30 uur) kon ik het vandaag niet opbrengen om langer dan anderhalf uur te blijven. Bovendien was er veel wind wat de kans op een goede waarneming m.i aanzienlijk verkleinde.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

garryb

Wietze,

Scherp/gevat* opgemerkt, inderdaad moeten de zaken wel in mijn straatje passen (lees: mij aan een nieuwe soort helpen)! Maar als jij mij kan uitleggen hoe het kan dat oranje/geel* op foto 1 in bruingrijs is veranderd?
Op de meeste andere foto's lijkt de pootkleur bruingrijs en op een enkele foto/afbeelding* lijkt alleen de achterzijde van
de poot wat lichter. De gehele poot lijkt telkens te bruin voor Bosriet en mist de oranjeachtige/geelbruine* tint/kleur* die je bij die soort zou verwachten.

*Gezien jouw structurele voorkeur voor het gebruik van de 'slash' in teksten geef ik je hier ook wat keuzevrijheid ;)

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Luuk Punt op juni 20, 2009, 16:02:18 PM
Vanochtend geen "struikriet" gezien, maar wellicht dat anderen dat later wel is gelukt. Na de dip woensdagavond c.q. de nacht van woensdag op donderdag (tot 1.30 uur) kon ik het vandaag niet opbrengen om langer dan anderhalf uur te blijven. Bovendien was er veel wind wat de kans op een goede waarneming m.i aanzienlijk verkleinde.

Tot twaalf uur helaas geen enkele in het struikje verschijnende acro als Struikriet kunnen afmaken Luuk! Je hebt dus niets gemist...

Christian

Citaat van: hdijk op juni 20, 2009, 15:50:07 PM
Citaat van: Christian op juni 20, 2009, 14:52:49 PM
@ Jan:
De pose van een vogel zal weinig veranderen aan de hpp, of de vogel moet een héle rare positie aannemen. Om hpp te beoordelen moeten 2 dingen zichtbaar zijn, de punt van de langste handpen en de punt van de langste tertial. Beiden zijn wat mij betreft zichtbaar dus waarom je dit niet zou kunnen vergelijken ontgaat mij even.
Wat me afvraag, of je überhaupt absolute lengtes op foto's kunt bepalen. En als je relatieve lengtes wilt bepalen, dan moet je ergens een objectief stukje hebben, zo van "dit is één eenheid". Omdat de vogel een andere pose heeft, zou ik niet weten hoe je dat laatste moet doen. Daarbij komt dat er een onzekerheidsmarge zit in onscherpe foto's.

Breedte oog? Afstand tussen oog en begin snavel (teugel)? Dat wordt me toch iets teveel gepiel ;)
Christian Brinkman

falco

Afgelopen nacht heb ik staan luisteren tussen 01.00u en 02.00u. Terwijl ik daar was viel de wind weg, maar het bleef angstig stil.

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

pwolf

#83
Citaat van: Christian op juni 20, 2009, 00:07:02 AM
Als we de 2e foto van diezelfde vogel bekijken (http://waarneming.nl/fotonew/4/766254.jpg) zien we dat deze een wel erg korte staart heeft, ik heb niet het idee dat dit te wijten is aan het feit dat de staart schuin van je af steekt maar het is ook niet te verklaren met een kenmerk van deze of gene soort. De verklaring zou dus kunnen worden gezocht in het ooit verliezen van de volledige staart, maar dit zou vrij opmerkelijk zijn. Maar zou daarmee wel een bewezen andere vogel zijn dan die van Pim.

Ik vind het lastig om commentaar te geven op andermans waarnemingen op basis van enkele foto's, zeker omdat ik er zelf bij niet was. Hoewel Thomas blijkbaar als enige de scherpte had om de vogel te fotograferen is ook zijn moedige poging weer nét niet gedetailleerd genoeg om zeker te weten dat er een Struikrietzanger op staat. Ik denk wel dat je kunt aantonen dat niet alle foto's van dezelfde vogel zijn. 

Als ik naar de lengte van de staart op de laatste foto van Thomas kijk (http://waarneming.nl/fotonew/4/766254.jpg) dan lijkt het alsof de staartpunten nat, én extreem gesleten zijn. Bij karekieten is de staart ongeveer net zo lang als de afstand tussen de basis van de middelste tertial tot het einde van de bovenstaartdekveren. Bij deze vogel is het in ieder geval een stuk minder, de waarneemhoek heeft niet zoveel invloed denk ik. De eerste foto van Thomas toont een karekiet met een staart van normale lengte, ook wanneer je de lengte relateert aan de lengte van de onderstaartdekveren. Bij de derde foto van Thomas lijkt het alsof de staart erg gesleten is, volgens mij is die alleen maar nat en verfomfaaid maar wel van normale lengte en dus alweer een andere vogel.

De wilg werd tijdens mijn verblijf door diverse karekieten als foerageerplek en/of uitkijkpost gebruikt en zo te zien daarna ook...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

gerdwichers8

Ik kijk al een tijdje niet meer hier op het forum rond, dus de nieuwtjes ontgaan me sinds langere tijd.
Vorig jaar nam ik tegen de 4 uren aan zang op op twee verschillende Struikrietzangers en kon ze vergelijken met een vogel die ik eerder hoorde en andere opnames elders. De soort heeft een zang die individueel nogal varieert. Toch zijn de strofen zoals ook op de DB site te horen zijn herkenbaar en karakteristiek voor de soort. Eigen voor het individu, ja, maar twijfel aan de soort, nee. De snelheid van de zang vind ik ondermeer een kenmerk, de intervallen van stilte tussen de strofen en de 'fluitende' uithalen. Alle tegen Bosrietzanger.


Ik weet niet of iemand belang heeft bij een sample van beide individuen die ik vorig jaar opnam want ik denk dat de soort niet zelden opgenomen is, maar voor het geval dat..

gerdwichers8

Mijn gevoelen is overigens ook meer in lijn met Trinus.
Toen ik in 1993 een ringer hoorde zeggen dat na vele vele Kleine Karekieten en een enkel Bosrietzanger hij een Struikrietzanger gevangen had, was de impact wat hij daarmee genereerde en op mij had, van dien aard dat ik (pas) in 2006 kon mee praten en een Struikrietzanger waarnam (naar eigen zeggen).
Laten we wel wezen: Een zingende Struikrietzanger in een donkere, regenachtige nacht is nog altijd overtuigender dan  zelfs een "bird in the hand" voor een groep leken.

gerdwichers8

Mocht natuurlijk zo zijn dat Garry en Christian al Struikrietzangers uitsluitend op basis van verenkleed kenmerken gedetermineerd hebben. :-X

Justin Jansen

Citaat van: gerdwichers8 op juni 20, 2009, 22:37:40 PM
Mocht natuurlijk zo zijn dat Garry en Christian al Struikrietzangers uitsluitend op basis van verenkleed kenmerken gedetermineerd hebben. :-X

Dat kan toch prima.... zie bijgesloten foto....
M.v.g., Justin Jansen


Gerard Troost

Citaat van: gerdwichers8 op juni 20, 2009, 20:31:14 PM
Toen ik in 1993 een ringer hoorde zeggen dat na vele vele Kleine Karekieten en een enkel Bosrietzanger hij een Struikrietzanger gevangen had.
De vogel zong in zijn hand neem ik aan... anders zijn ze toch niet te determineren. . .  :angel:

Ofwel een Struikrietzanger moet ook in het veld te determineren zijn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Christian

Citaat van: gerdwichers8 op juni 20, 2009, 22:37:40 PM
Mocht natuurlijk zo zijn dat Garry en Christian al Struikrietzangers uitsluitend op basis van verenkleed kenmerken gedetermineerd hebben. :-X

Als je dat opmaakt uit mijn post Gerd, zou ik hem nog eens doorlezen, voornamelijk het laatste deel  :angel:
Christian Brinkman