Rivierrombouten/Gaffels, gedrag ed...

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juni 16, 2009, 21:32:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Er zijn vast vele topics geweest....

Maar ik wil dit jaar toch die 60 jaarsoorten halen. Daarbij heb ik nog nooit Rombouten, en dus ook geen Rivierrombouten zien uitsluipen. Ik zou het dus wel fijn vinden als er (per mail) wat (erg) goede locaties kwamen, hoe nauwkeriger hoe beter, en in het zuiden zou ook niet verkeer zijn. Ik zat zelf eraan te denken om in het weekend van de 28e te gaan, als het weer meezit. Uiteraard zal er goed uitgekeken worden voor uitsluipers zodat er geen gewonde of doden vallen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Alvast bedankt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Jeroen, wees nou's een klein beetje avontuurlijk..... Pak je Inventarisatie-atlas, zoek de voor jou dichtstbijzijnde delen van de grote rivieren op waar kribben in de rivier zitten (die zwarte streepjes die min of meer haaks op de oever staan), kijk dan naar plekken met zandstrandjes, bepaal eventueel binnen- en buitenbochten en vervolgens hoe je er het makkelijkst kunt komen en dan gewoon gaan op een niet al te koude en winderige dag. Zo heb ik 't ook gedaan en bij m'n eerste bezoek al prijs (langs de Waal bij Zaltbommel...).
P.S. Voor Plas- en Beekrombout ben je al te laat, die sluipen in de eerste dagen van mei vaak massaal uit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ericetorum

Dag Jeroen,

Je zou misschien eens kunnen kijken in de omgeving van Fort Pannerden, vlak bij Millingen a/d Rijn.
Hier zijn rivierduinen en kribben genoeg. Mooie kans op Rivierrombout lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Jeroen Nagtegaal

Ik kan ook de Roer of de Maas gaan aflopen, maar ik wil dus gewoon zekerheid. Er zijn vast goede plekken (rond de Biesbosch ofzo) en mijn vraag was dus ook of er mensen waren met zulke plekken. Mischien ben ik nu wel wat lui, maar ach het is te proberen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse

Ja ja, de Biesbosch is zelfs een heeeele goede plek voor deze soort. ;-)

Mars

Jeroen Nagtegaal

Gister één beest gevonden bij Groesplaat, we hebben hem 2 maal goed en kortbij kunnen zien vliegen. Daarbij was de vlucht weer typisch met diepe U's.
Nu vraag ik me eigenlijk af hoe typisch die vlucht van een (uitgkleurde) Rivierrombout is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Ik denk dat je je beter kunt afvragen hoe kenmerkend is die vlucht voor gomphiden in 't algemeen. Immers wees Rob Geraeds (en die kan 't weten...) mij op de typische steile "U-vluchten" van Gaffellibel (!) en zag ik zelf van Beek- en Plasrombout herhaaldelijk dergelijke vluchten. D'r zal (per soort) best wat verschil zitten in de diepte van de 'dalen' of de hoogte van de 'toppen', snelheid enz. maar het lijkt me vooralsnog niet raadzaam daarmee bijv. Rivierrombouten te determineren. En Gewone oeverlibellen kunnen over langere stukken over land ook een dergelijke vlucht gebruiken, weliswaar iets vlakker misschien maar toch!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Tot nu toe heb ik het zelf namelijk alleen bij Rivierrombout gezien.
Heb dan wel maar 2 uitgekleurde beesten zien vliegen.
Gaffellibel, vorig jaar tijdens de vluchten nooit gezien,
en zelf ook nooit dit gezien bij Beek/Plasrombout terwijl ik ze beide ook geregeld heb zien vliegen...

Dan een aangepaste vraag, Vliegt een uitgekleurde Rivierrombout altijd met diepe U's en andere soms?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Lijkt me vooral een gaffelkenmerk... Voorzover ik die soorten ken dan, ik zie ze niet vaak vliegen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Volgens mij heb ik dat wel bij Plasrombouten gezien

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: atalanta op juli 06, 2009, 15:12:12 PM
Lijkt me vooral een gaffelkenmerk... Voorzover ik die soorten ken dan, ik zie ze niet vaak vliegen.

De Gaffels die we vorig jaar hebben zien vliegen deden dat toch niet? En juist wel die ene Rivierrombout...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Eerdere gaffels deden het juist wel. Tenzij dat toen ook al rivierrombouten waren.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Jeroen, ik noemde in mijn eerdere post al Rob Geraeds maar wellicht zegt jou die naam niks. Dat zou toch eigenlijk moeten in dit verband want hij is de ontdekker van zowel de Gaffelpopulatie langs de Roer als die langs de Swalm: hij heeft er dus al zo'n 10 jaar ervaring mee en is wellicht de beste kenner ook van die soort in NL. Daarbij komt dat ik er diverse malen naast heb gestaan als hij (altijd met het blote oog!) een Gaffel herkent op een afstand waarop ik met m'n (overgens uitstekende)kijker nog niet verder kom dan "onherkenbaar vliegend beestje".... Welnu, als zo iemand zegt dat een dergelijke vliegwijze typerend is voor Gaffel ga ik, met 1 of 2 handjesvol ervaringen met die soort, daar niet over argumenteren. En al helemaal niet als die mening ook nog 's ondersteund wordt door Weia Reinboud.... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

De naam komt me wel bekend voor, heb er alleen (nog) geen gezicht bij. Vond het zelf wel heel typisch dat mijn beide Rivierrombouten het de hele tijd deden, en mijn Gaffels het nooit hebben gedaan!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 06, 2009, 23:10:56 PM
De naam komt me wel bekend voor, heb er alleen (nog) geen gezicht bij. Vond het zelf wel heel typisch dat mijn beide Rivierrombouten het de hele tijd deden, en mijn Gaffels het nooit hebben gedaan!
In het kader van de evolutie van het gedrag van Rivierrombout en Gaffellibel is het weinig zinvol om erg veel conclusies te trekken uit jouw handjevol waarnemingen aan die soorten (en dan druk ik me voorzichtig uit...).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 06, 2009, 23:23:20 PM
Nee, vandaar de vraag...

Waarop al diverse malen door diverse mensen een antwoord is gegeven nl. dat niet alleen of in het bijzonder Rivierrombouten dit doen maar dat het ook kenmerkend is voor andere gomphiden. Maar klaarblijkelijk vind jij dat antwoord niet bevredigend en dat baseer je op (te) weinig ervaring.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Citaat van: frankneijts op juli 06, 2009, 19:40:12 PM
En al helemaal niet als die mening ook nog 's ondersteund wordt door Weia Reinboud.... B)
Nou poeh, daar zou ik niet te veel op afgaan, ik zag driemaal gaffels en eenmaal volwassen rivierrombout. Maar Marcel W vertelde het me. En die heeft ook een goede duim...!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Vreemd genoeg deed geen van de minimaal 22 gaffels die ik gister zag niet aan een U-vlucht....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tukkerbird

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 17, 2009, 19:48:06 PM
Vreemd genoeg deed geen van de minimaal 22 gaffels die ik gister zag niet aan een U-vlucht....

Maar je hebt ze wel gezien ;D gefeliciteerd.

Jeroen Nagtegaal

Gister er weer geweest, net als vele anderen. Nu ben ik benieuwd of en zo ja, hoeveel er gezien zijn die in vlucht diepe U's maakte. Het verschil tussen het hoogste en het laagtse punt was bij mij Rivierrombouten ruim 1 meter. Ze maakte bovenaan ook geen bocht maar gingen weer nagenoeg recht omlaag, zoals ze ook omhoogkwamen.
Gister 47 gaffels gezien, nu dus ruim 75 keer een gaffel in 2 jaar, en daarvan maakte er géén zo'n zelfde vlucht als mijn beide rivierrombouten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit ongewoon veel toeval is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Ik vond het opvallend dat de gaffels bij bewolking de brandnetels in doken en bij zon er weer uit schoten, erg laag over het water vliegen en totaal geen hoogteverschil in de vlucht vertonen. Strak en weliswaar wiebelend, maar opvallend goed en overtuigend vliegend. Speurend naar zitplek, prooi of vrouw maakten ze een 'overtuigende' indruk en geven ze niet het idee slecht of onhandig te vliegen. Ook de snelheid is goed. Echter, ze versnellen niet, houden hun vleugels erg horizontaal en reageren erg fanatiek op soortgenoten of beekjuffers.

THeo

JohanvantBosch

Ik heb overigens niet met zekerheid een vrouw gezien gisteren.... alleen mannen.

frankneijts

Het is de vraag of de reden òm te vliegen wel zo divers is/was als Theo hierboven schetst: "speurend naar zitplek, prooi of vrouw". Zo lees ik in "Die Flussjungfern Europas" (over de gomphiden van Europa) dat jagen/voedsel erg belangrijk is in de rijpingstijd (de 1e weken na het uitsluipen) maar dat daarna patrouillevluchten om bijv. wijfjes te vinden steeds belangrijker worden. En die patrouillevluchten zijn juist bij Gaffel (althans bij die soort is het aangetoond) soms heel verschillend, o.a. afhankelijk van de breedte van de rivier of plek in de rivier. Het is dus heel goed mogelijk dat ook de jachtvluchten voor voedsel weer heel verschillend zijn van de patrouillevluchten en dat dat ook weer kan afhangen van de aard van de prooi. Wat ik ermee wil zeggen is dat de afgelopen dagen wellicht (vrijwel) uitsluitend patrouillevluchten zijn gezien en weinig of geen jachtvluchten omdat de mannetjes (wijfjes zijn nauwelijks gezien) slechts mondjesmaat belangstelling voor voedsel hadden.
Een ander interessant aspect van het jagen van gomphiden is dat door de stand van de ogen (ver uiteen) hun zichtveld beduidend anders is dan dat van bijv. Aeshna's. Wat weer invloed kan hebben op hun manier van vliegen tijdens het jagen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'