Klauwkikkers

Gestart door Lewis, juni 16, 2009, 13:48:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lewis

Ik heb een aantal grote Afrikaanse klauwkikkers als huisdier. Nu ben ik me wat aan het verdiepen in de wereld van de klauwkikkers.

Buiten Afrika leven er grote kolonies in de USA, de kustgebieden van Groot Brittannië.
Maar...ook in Nederland en Duitsland zouden ze in het wild voorkomen.

Ze zijn geheel aquatisch, dus aan land zal je ze niet snel te zien krijgen.
Wie weet hier meer van, of heeft er wel eens een ontdekt?

Hier een foto hoe ze er uit zien.


grunsven

In Frankrijk komen ze ook al vrij veel voor maar ik he nooit gehoord dat ze in Nederland zouden zitten. Ik vraag me ook af of ze een winter zoals we nu gehad hebben kunnen overleven.

Ze kunnen trouwens flinke afstanden over land afleggen en zo nieuw water koloniseren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Lewis

Dat ze in Frankrijk voorkomen wist ik niet. Ik weet wel dat ze al jaren in Zuid Engeland voorkomen, dus ik neem aan dat ze wel Hollandse winters kunnen overleven.

Ik heb overigens ff een site over ze gemaakt: www.everyoneweb.com/klauwkikkers

dmsoes

Kunnen jullie bronnen geven over de vindplaatsen in Europa? Ben benieuwd naar de rnst van de situatie.

Dank!

Menno

laatvlieger

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zeker gezien de verspreiding van Batrachochytrium dendrobatidis, een schimmelinfectie die hele soorten doet uitsterven en op dit moment een van de grootste bedreigingen voor de amfibieën populaties op de wereld vormt.

De Klauwkikker wordt als drager hiervan beschouwt:
http://www.cdc.gov/ncidod/EID/vol10no12/03-0804.htm
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Lewis

Hier een NL-talig stukje wat ik vond van een paar jaar terug:

Bron: Teleac
Datum: 19-09-2005
   
Klauwkikkers bron van schimmel?

Deskundigen in Washington in de Verenigde Staten hebben een reddingsplan voor amfibieën besproken. Want het gaat slecht met padden, kikkers en salamanders: van de zesduizend soorten op aarde worden tweeduizend met uitsterven bedreigd. Waar komt de schimmel vandaan, die aan dat uitsterven zo'n grote bijdrage lijkt te leveren?
De Australische hoogleraar Rick Speare heeft voor de verspreiding van de schimmel (Batrachochytrium dendrobatidis) een originele verklaring. De schimmel zou zich over de continenten verspreid hebben via Zuid-Afrikaanse kikkers, die in de jaren dertig en veertig veelvuldig werden gebruikt in zwangerschapstesten.
Tijdens die testen werd wat urine van de vrouw onder de huid van de kikker gespoten. Een hormoon dat bij zwangere vrouwen in de urine aanwezig is, zorgde er dan al dan niet voor dat vrouwtjes van de Zuid-Afrikaanse klauwkikker (Xenopus laevis) gingen ovuleren en dat mannetjeskikkers sperma gingen produceren.
Op bewaarde exemplaren van de kikkers, die terugvoeren tot 1938, heeft de geleerde nu de beruchte schimmel aangetroffen. En dat gegegven combineert hij met de wetenschap dat in Zuid-Afrika de schimmel sinds 1938 niet vaker is gaan optreden.
Wellicht, suggereert hij, hebben schimmel en kikker in Zuid-Afrika lange tijd vreedzaam samengeleefd, waarbij de kikker resistentie tegen de schimmel ontwikkelde. En hebben de geëxporteerde kikkers de schimmel vervolgens overgebracht naar amfibieën op andere continenten , die niet het geluk hadden om resistentie te hebben opgebouwd.
Het is trouwens nog onduidelijk waarom de schimmel zo schadelijk is. Wellicht beperkt de schimmel de zuurstofopname door de huid of brengt hij de zoutbalans in de war. En het is ook mogelijk dat de schimmel een gif produceert.
Zonder die kennis is er in ieder geval ook geen remedie.

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~