De chinese muntjak/ blafhert (Muntiacus reevesi)

Gestart door astareh, juni 19, 2008, 19:42:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

astareh

Ik heb laatst ergens gelezen dat de chinese muntjak (Muntiacus reevesi) in engeland al zo een overheersende soort is dat hij de inheemse hertensoort daar op plekken al heeft verdreven. Maar doen ze er daar dan niets tegen? En wat moeten we met die paar die in Nederland loslopen doen?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

#2
Voor zover ik weet heeft de muntjak geen specifieke betekenis voor het begrazingsbeheer.

Wat k daar mee wil zeggen: De galoway, het heckrund,  de schotse hooglander en het konikpaard zou je strikt genomen ook als exoten kunnen beschouwen.

Ze zijn geintroduceerd om het graas en browse patroon van uitgestorven dieren zoveel mogelijk te vervangen en daarme een kans te geven aan natuurlijke processen.
Deze soorten zijn relatief gemakkelijk te beheren. Wil je ze uit een gebied hebben dan gaat dat vrij eenvoudig. Ze hebben niet het karakter van en invasieve exoot.

Voor wat de muntjak betreft kan ik dat niet beoordelen. Maar aangezien we hem niet bewust introduceren om leemten op te vullen lijkt het me niet verstandig maar af te wachten wat er gebeurd.

Mijn devies zou dan ook zijn: Zo snel mogelijk uit de natuur halen dat dier.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Ten eerste vraag ik mij af of er wel een levensvatbare populatie rondloopt in Nederland.

Ten tweede denk ik dat die populatie alleen kans heeft te overleven omdat er geen roofdieren aanwezig zijn die deze soort zouden kunnen opeten. Ik denk dat zodra de Lynx weer aanwezig is dat we dit soort exoten kwijt gaan raken. Ik las net dat de populatie van moeflonschapen in de Harz sterk terugloopt met als waarschijnlijke oorzaak; de lynx. Hetzelfde verhaal trouwens in de alpen; Moeflons worden daar door de wolven opgegeten.

Wie weet trouwens hoe de herten hier komen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Er schijnen in Frankrijk en Engeland populaties ontstaan te zijn uit ontsnapte dieren.
Als dat klopt zullen de in Nederland aanwezige dieren wel afstammelingen zijn van de Franse populatie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

Nee laten liggen, Mja dat is weer een andere discusie
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels


vuurvlinder

Ik heb onlangs uitgebreid gezocht naar bewijzen dat het beest in NL in het wild voorkomt, heb echter niets kunnen vinden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Zijn inderdaad nog geen harde waarnemingen met foto's
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

egilio

CiteerTen eerste vraag ik mij af of er wel een levensvatbare populatie rondloopt in Nederland.

Ten tweede denk ik dat die populatie alleen kans heeft te overleven omdat er geen roofdieren aanwezig zijn die deze soort zouden kunnen opeten. Ik denk dat zodra de Lynx weer aanwezig is dat we dit soort exoten kwijt gaan raken. Ik las net dat de populatie van moeflonschapen in de Harz sterk terugloopt met als waarschijnlijke oorzaak; de lynx. Hetzelfde verhaal trouwens in de alpen; Moeflons worden daar door de wolven opgegeten.

Wie weet trouwens hoe de herten hier komen?
Waarom zou de Lynx specifiek voor Muntjakken gaan? Lynxen zouden genoeg moeten hebben aan de prooidieren die in Nederland van nature voorkomen.
Ik denk dat het heel erg dom is om te vertrouwen op de Lynx (die niet of amper voorkomt in Nederland) voor het uitroeien van een eventuele populatie van Muntjakken.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij dat erg fout is gegaan (oa. Cane Toad tegen ???  en Vossen tegen konijnen in Australische
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Leon Olsthoorn

#12
CiteerIk denk dat het heel erg dom is om te vertrouwen op de Lynx (die niet of amper voorkomt in Nederland) voor het uitroeien van een eventuele populatie van Muntjakken.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij dat erg fout is gegaan (oa. Cane Toad tegen ??? en Vossen tegen konijnen in Australische
Dat zijn rare vergelijkingen die je erbij haalt. Vossen zijn in Australië exoten, terwijl de lynx hier inheems maar al lang verdwenen is. Ik denk dat Freek gelijk heeft dat uitheemse herten een grotere kans hebben zich in Nederland te handhaven door een gebrek aan predatoren. En dat bij een gezonde lynxenstand uitheemse soorten (vooral de soorten die niet helemaal aangepast zijn aan onze omstandigheden) door de lynxen kortgehouden of uitgeroeid worden.

En kun je met je eigen naam ondertekenen? Dan weet ik de volgende keer tegen wie ik het heb en hoe ik je aan kan spreken
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Ik verwacht dat de aanwezigheid van predatoren vooral in het begin van de vestiging van exoten efectief kan zijn.

Als een soort eenmaal aangepast is aan een gebied, en de predator komt later, dan zal de exoot een normaal prooidier zijn, net als inheemse soorten.

Of de exoot moet wel heel erg lomp zijn :D  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerIk verwacht dat de aanwezigheid van predatoren vooral in het begin van de vestiging van exoten efectief kan zijn.

Als een soort eenmaal aangepast is aan een gebied, en de predator komt later, dan zal de exoot een normaal prooidier zijn, net als inheemse soorten.

Of de exoot moet wel heel erg lomp zijn :D
Het aanpassen van een soort is een genetisch proces, niet een leerproces. Genetische processen gaan niet zo snel.
Maar om te beginnen moet een soort hier zijn. Ik denk niet dat ze uit Frankrijk komen, dan zouden ze ook in België moeten voorkomen. Bij onze collega site: Waarnemingen.be, zijn er geen waarnemingen ingevoerd. Mogelijk zijn ze dus ontsnapt, of uitgezet. Ik vind het een vreemd verhaal. Kun je dit soort beesten gewoon ergens kopen en als particulier in je tuintje houden?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Citeer
CiteerIk denk dat het heel erg dom is om te vertrouwen op de Lynx (die niet of amper voorkomt in Nederland) voor het uitroeien van een eventuele populatie van Muntjakken.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij dat erg fout is gegaan (oa. Cane Toad tegen ??? en Vossen tegen konijnen in Australische
Dat zijn rare vergelijkingen die je erbij haalt. Vossen zijn in Australië exoten, terwijl de lynx hier inheems maar al lang verdwenen is. Ik denk dat Freek gelijk heeft dat uitheemse herten een grotere kans hebben zich in Nederland te handhaven door een gebrek aan predatoren. En dat bij een gezonde lynxenstand uitheemse soorten (vooral de soorten die niet helemaal aangepast zijn aan onze omstandigheden) door de lynxen kortgehouden of uitgeroeid worden.

En kun je met je eigen naam ondertekenen? Dan weet ik de volgende keer tegen wie ik het heb en hoe ik je aan kan spreken
Hoezo een rare vergelijking?
Vossen werden uitgezet omdat gedacht werd dat deze de konijnen, een van hun natuurlijke prooidieren in gebieden waar de vos inheems was, uit te roeien.
Maar dat ging niet op omdat andere prooidieren makkelijker te bejagen waren voor de vos.
En wie zegt of heeft uitgezocht of een muntjak een makkelijkere prooi is voor een lynx dan een ree?

En ik onderteken met mn eigen naam, zie mn ondertekening ;)
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

wimtegels

Citeer
CiteerIk verwacht dat de aanwezigheid van predatoren vooral in het begin van de vestiging van exoten efectief kan zijn.

Als een soort eenmaal aangepast is aan een gebied, en de predator komt later, dan zal de exoot een normaal prooidier zijn, net als inheemse soorten.

Of de exoot moet wel heel erg lomp zijn :D
Het aanpassen van een soort is een genetisch proces, niet een leerproces. Genetische processen gaan niet zo snel.
Maar om te beginnen moet een soort hier zijn. Ik denk niet dat ze uit Frankrijk komen, dan zouden ze ook in België moeten voorkomen. Bij onze collega site: Waarnemingen.be, zijn er geen waarnemingen ingevoerd. Mogelijk zijn ze dus ontsnapt, of uitgezet. Ik vind het een vreemd verhaal. Kun je dit soort beesten gewoon ergens kopen en als particulier in je tuintje houden?
Ik deel je mening niet dat het aanpassen van een soort aan een nieuwe omgeving puur een genetisch proces is. Net als de mens moet ook een dier een nieuwe omgeving leren kennen. En in een vreemde omgeving loopt een dier meer risico's dan in een bekende omgeving.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

CiteerWat k daar mee wil zeggen: De galoway, het heckrund,  de schotse hooglander en het konikpaard zou je strikt genomen ook als exoten kunnen beschouwen.
Nee, als gedomesticeerde afstammelingen van een inheemse soort.

Galloways en schotse hooglanders lopen bovendien nergens echt los, ze hebben allemaal de status van "gehouden dieren" (voor de wet!). Dat betekend o.a. dat ze geoormerkt en gevaccineerd moeten worden.

Heckrunderen in de ovp hebben een uitzonderingspositie en worden voor de wet gezien als in het wild levende dieren.

Graag definities zuiver volgen, anders wordt het zo onduidelijk waarover we het hebben...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

CiteerWie weet trouwens hoe de herten hier komen? (muntjaks)
losgelaten/ontsnapte exemplaren die door particulieren werden gehouden.

Momenteel is houden van muntjak alleen nog toegestaan met een ontheffing, maar een paar jaar geleden kon je ze gewoon kopen (als je wist waar). Legaal.

De vraag blijft wel of er echt wel muntjaks rondlopen in Nederland!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

De Nederlandse natuur is (nog) wel versnipperd, maar de ecologische verbindingszones ook met het buitenland zijn in ontwikkeling. Weet iemand of er ook van deze dieren in het vaste land van europa rondlopen, dieren die in principe naar Nederland zouden kunnen komen? In navolging van de Wasbeer.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jasja

Er werden in de periode 1980-2000 af en toe dieren gemeld (o.a. als verkeersslachtoffer of zichtwaarneming), vooral op de Veluwe. En in Voornes duin is er enkele (tiental?) jaren terug een geschoten.

Dit zullen steeds ontsnapte dieren zijn geweest. Er is geen enkele aanwijzing voor het bestaan van een zich voortplantende, laat staan duurzame populatie.

Jan Harteman

#21
Citaat van: tekenaar op augustus 08, 2008, 16:54:45 PM
Momenteel is houden van muntjak alleen nog toegestaan met een ontheffing, maar een paar jaar geleden kon je ze gewoon kopen (als je wist waar). Legaal.

Geldt dat enkel voor het Chinese muntjak of ook voor de andere soorten?

leonwillems@home.nl

http://waarneming.nl/soort/view/7700

In Engeland werd in 1901 een aantal muntjaks de vrijheid gegeven, tot 1920 bleef hun aantal klein. Daarna volgden nog meerdere bewuste introducties van het hertje, met name in de jaren dertig en veertig. De verspreiding bleef echter gering, men schat dat ze hun areaal uitbreiden met een snelheid van 1 kilometer per jaar (zie : http://books.google.nl/books?id=ZR68HCMmPjoC&pg=PA44&lpg=PA44&dq=Muntiacus+reevesi+uk&source=bl&ots=xYNFyWGQRr&sig=cIZ6QxjC3adtwz3J8UpMt1oZCJ8&hl=nl&ei=4mVxSpyRBNufjAf5w5SODA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5). Ik denk dat met de geringe cijfers van waarnemingen in ons land de muntjak geen bedreiging voor de inheemse herten vormt.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~