Hoofdmenu

Azuurwaterjuffer

Gestart door ajvwijk, juni 15, 2009, 22:56:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Azuurwaterjuffer, Variabele of watersnuffel. Ik blijf het moeilijk vinden zelfs met de libellen veldgids.
Ik denk dat de twee plaatjes azuurwaterjuffers zijn, vrouwtje (foto 1) en mannetje (foto 2).
Ton van Wijk

ajvwijk

foto 2
Ton van Wijk

JohanvantBosch

Variabele waterjuffer.... vrouw. Voor verschil man vrouw vergelijk eens met de achterlijfstekening van de mannen.

ajvwijk

Bedankt voor je reactie. Dus beide zijn variabele waterjuffer (vrouw) ?
Ton van Wijk

Jeroen Nagtegaal

Ja, Je weet ook waarom? (het geen Azuren zijn)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ajvwijk

Nou nee. Als ik de veldgids erbij neem kan ik er echt geen variabele waterjuffer van maken. Misschien toch een brilletje nodig  ;D
Ton van Wijk

Jeroen Nagtegaal

Hoe determineer je? Waar let je dus op, en op basis van wat sluit je soorten uit?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ajvwijk

Ik kijk naar de tekening op het borststuk en het achterlijf.
Ton van Wijk

Jeroen Nagtegaal

Zelf kijk ik eerst tot welke familie hij hoort, Het is een "Blauwe" juffer.
Dan heb je:
Coenagrion
Roodoogjuffers (inclu. Kanaaljuffer)
Watersnuffel
Breedscheen
Lantaarntje/tengere Grasjuffer

Ik sluit Roodoogjuffers uit op basis van oa de achterhoofdsvlekken, deze passen eveneens niet op een Breedscheen, daarbij  heeft een Breedscheen een dubbele schouderstreep. omdat er niet alleen een lantaarn is vallen de Roodogen nog een keer af even als het Lantaarntje en de Tengere Grasjuffer,

Je houd dus over Coenagrion (Azuur en Varibele + meer) en Watersnuffel.
Watersnuffel valt af door de tekening (Vrouw donker, man een lantaarn met gewone tekening), de schouderstreep, en indien zichtbaar het borsstuk (Borsstuk is een hele makkelijk voor watersnuffel!)

Heb je dus alleen de Coenagrions, daar heb je er met Zijspitsen en zonder. Deze zijn meestal goed te zien, ook van bovenaf. Dan hebben alleen Azuurwaterjuffer en Variabele waterjuffer dit.

Als het goed is staat in de veldgids wat plaatjes van zulke vrouwtjes, je ziet ook dat de mannen van beide soorten een Lantaarn hebben, dat hebben ze al niet, dus een Vrouw. Dan zie je dat deze tekening eigenlijk alleen voorkomt bij Variabele waterjuffer, en dan kun je ter controle nog even kijken naar het halsschil, maar dat laten we nog maar achter wege.

Hopelijk is het duidelijk, mocht het niet zijn, gewoon vragen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

mogelijk dat er in het zuiden van het land juffers zijn die dwarsliggen (volgens mij niet toch?), maar in het noorden hoef je bij de aanblik van een juffer met die achterlijfstekening volgens mij niet te twijfelen. het is dan altijd variabele waterjuffer.
groeten, Ronald van Seijen

ajvwijk

Hartelijk dank voor de goeie uitleg. Als ik nog eens een twijfel geval heb, zal ik deze ongetwijfeld in het forum plaatsen.
Ton van Wijk