Hoofdmenu

zwarte eekhoorn

Gestart door paulhoekstra, februari 14, 2005, 21:23:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Op skivakantie in Frankrijk la plagne, zag ik een zwartkleurige eekhoorn. Zo een had ik een paar jaar eerder ook al gezien. Is dat de gewone Eekhoorn, of een andere soort of ondersoort.

groet,
Paul
groeten,
Paul

Thijs Fijen

CiteerDe rug van de eekhoorn is rood of roodachtig bruin, aan de onderzijde is het dier wit. Er is een scherpe grens tussen de twee kleuren. Naarmate de dieren ouder worden vergijzen ze langzaam. Oude eekhoorns maken een behoorlijk grijze indruk. In Oost-Europa zien ze er veel grijzer uit, in berggebieden komen nagenoeg zwarte exemplaren voor.

Is van deze site. Bekijk hem eens rustig. Ik denk dat het een ondersoort is.

Thijs
Thijs Fijen

Rick van der Weijde

Ik verwacht niet dat de zwarte exemplaren een andere ondersoort zijn dan de roodbruine gekleurde. Het gebeurd bij veel soorten die in een wijd scala aan biotopen, hoogten of klimaatzones voorkomen verschillend gekleurd zijn. Een Europees voorbeeld, zonder dat de verschillen daarbij gelijk naar ondersoorten wijzen heb ik eerlijk gezegd niet. Ik weet wel van een aantal soorten spechten uit Kenia die voorkomen in zowel berggebieden als in laaglanden dat de laaglandvogels bijvoorbeeld minder gespikkeld en lichter gekleurd zijn dan de exemplaren uit de hooglanden. Een hooglandexemplaar die wij in een laaglandgebied aantroffen zorgde hierbij zelfs voor serieuze twijfel aan de juistheid van de determinatie.
Een bekender voorbeeld is de Wolf. In Alaska komt een witte vorm voor, terwijl in Mexico (en in Spanje ook in mindere mate) een roodbruine vorm voorkomt. Door de geografische afzondering worden deze echter ook als ondersoorten gezien.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Andre321

#3
Tja,
Ik heb wel reeen gezien die bijna zwart waren vorig jaar in Midden Drenthe..terwijl je ook roodbruine exemplaren zijn.
En aangezien eekhoorns in het zelfde kleuren genre zitten..

'..Melanistisch
Der melanistische Königspython ist praktisch das Gegenteil von der amelanistischen Farbform. Bei diesen Tieren ,,überdeckt" die schwarze Färbung die gelbe Farbe teilweise...'
.

paulhoekstra

Ik zag gisteren op een documentaire van animal planet dat er ergens in een berggebied in Kenya (Aberdare?) een zwarte vorm van de Serval voorkomt. Als reden gaven ze dat de katten daar geen schutkleur nodig hadden, omdat ze de grootste roofdieren waren en dat ze als voordeel hadden tot gewone servals dat ze meer licht absorbeerden en het daardoor minder koud hebben. Zou het kunnen dat de eekhoorns in de alpen ook geen vijanden hebben en ze door hun zwarte kleur het warmer hebben?
groeten,
Paul

Rick van der Weijde

#5
De zwarte Servals uit Kenia is te vergelijken met de zwarte Panters, of de zwarte Jaguars. In één worp kunnen zowel zwarte als normaal gevlekte exemplaren zitten. Dus het zijn niet alleen zwarte Servals die de Aberdares bewonen. Ik heb beide vormen trouwens zelf ook gezien in de Aberdares. Dat Servals daar de grootste roofdieren zouden zijn, klopt ook niet helemaal. Ondanks het feit dat ik ze zelf niet gezien heb, komen zowel Leeuw als Luipaard voor in deze bergketen. Het voordeel van de licht(en daardoor warmte)absorberende huid kan ik me enigszins wel voorstellen, maar of dit ook bewezen is zou ik niet durven zeggen.

Om terug te komen op je Eekhoorntje. Het lijkt me sterk dat een Eekhoorn in de Alpen geen vijanden zou hebben. Menig roofvogel komt daar voor. En menig roofvogel vliegt niet aan een Eekhoorn voorbij omdat ze zwart zijn en dus geen vijanden zijn. ;) Ook lijken mij Wilde Katten, Lynxen en/of marterachtigen ook voor te komen in de Alpen. DIe komen daardoor ook in aanmerking voor vijand. Dus deze optie lijkt mij niet heel erg van toepassing.

Een verklaring voor de donkere Eekhoorns heb ik echter niet. Ook niet trouwens voor de donkere vorm van de Servals. Misschien dat er toch nog enige waarheid schuilt in die documentaire van Animal Planet.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography