Erg klein blauwtje

Gestart door Floppy, juni 07, 2006, 22:16:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Vanmiddag zag ik in een parkje in het centrum van Middelburg het volgende opvallend blauwe, maar ook erg kleine exemplaar vliegen.
Wat is dit dan?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt


Floppy

Okee, dank je wel, Han. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Lijkt me geen bladvlo (Psyllidae) maar een bladluis (Aphidoidea) ...

Theodoor

Stippen

#4
Is er aan te geven hoe je het verschil zou kunnen zien?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Eigenlijk "gewoon" op habitus, want de determinatiekenmerken zijn niet te zien ('t zit hem bijv. in de tarsleden en de vleugeladering). 'k Geef toe, een onbeverdigend antwoord ...

Theodoor

Stippen

Ok, bedankt. Ik zie bladluis meestal als beestjes met naar achter gerichte antennes en met 'uitlaatpijpen' achteraan. Maar dat is dus geen algemeen kenmerk. Ik zou er meer van moeten weten ivm  mijn coccinellidaetjes maar blijf het maar uitstellen. Er zijn plezieriger onderwerpen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

markenleij

Het lijf van veel bladluizen is breder dan hoog terwijl dat van veel bladvlooien hoger dan breed is. Het zal waarschijnlijk toch geen betrouwbaar kenmerk zijn?

Stippen

Ik lees bij Bellmann:
Bladluizen: Bijna alle soorten hebben [...] siphunculi op de rugzijde van het achterlijf...
Bladvlooien: ...hebben verdikte achterdijen waarmee ze zeer goed kunnen springen...
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Ik blijf toch bij een bladluis: Psyliidae hebben 2 tarsleden die ongeveer even groot zijn en Aphidoidea 2 tarsleden waarvan het eerste erg klein is. Op de foto duidelijk te zien...

Stippen

Dat is volgens mij niet te zien op de foto

Je ziet wel een kort stukje, maar of dat 1 of 2 tarsjes zijn verdwijnt in de korrel IMHO

http://delta-intkey.com/britin/images/bent4921.jpg

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Grapje natuurlijk . Dr zijn circa 40 soorten bladvlooien in Nederland en zon 600 soorten bladluizen ...  

Stippen

#12
Ik probeer alleen te begrijpen hoe het zit en snap het gewoon niet.
Ik ben nogal traag...ik weet het.

Ik heb gister 200 fotos gemaakt om te zien hoe het zit, maar kom er niet helemaal uit.

Bijgaand een foto van zwarte bonenluis of iets wat erop lijkt.
Ik denk dat je bedoelt dat 1 bij de tibia hoort?
En 2 de tars is? Klopt dat?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Als 1 verwijst naar het donkere einddeel van de tibia dan is het dus de tibia. Ik ken net niet zien of er een gewricht tussen zit, maar het lijkt van niet. 2 wijst dan naar het enige tarslid. Probleem is dat deze luis een nymfe is en imago's en larven/nymfen kunnen een verschillend aantal tarsleden hebben. Dus je zou een volwassen luis met een volwassen bladvlo moeten vergelijken. Overigens lees ik nu ook in de gewone oude Elseviers Insectengids dat Psyllidae (volwassen dan) 2 tarsleden hebben die ongeveer gelijk van lengte zijn, en dat bladluizen er eentje hebben, of 2 maar dan moet het basale lid klein zijn tov het tweede....

Theodoor

Stippen

Ok, bedankt weer Theodoor, ik ga weer verder studeren op luis.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl