Parkeren en verkeren bij de Kleinst Waterhoenders

Gestart door HJDT, juni 12, 2009, 22:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: waterland01 op juni 17, 2009, 11:27:25 AM
Het is de zoveelste keer dat ik dit soort berichten lees, en ik weet nu zeker dat ik nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel via waarneming.nl bekend zal maken. Ik zal 'm zo mogelijk fotograferen als bewijsmateriaal, maar ik zie er liever niet 100, 200 mensen op afkomen om hem te verstoren. En al helemaal niet als het om broedende vogels gaat.
Ben je er zelf geweest (zo ja dan doe je net zo hard aan mee volgens jou redenatie) zo nee dan dan weet je niet in dit geval waar je over praat want deze vogels hebben er totaal geen last van al die mensen zie de foto,s ze hebben zelf sex in het openbaar :blink:
August van Rijn

Herman van der Klis

Citaat van: August op juni 17, 2009, 11:44:48 AM
Citaat van: waterland01 op juni 17, 2009, 11:27:25 AM
Het is de zoveelste keer dat ik dit soort berichten lees, en ik weet nu zeker dat ik nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel via waarneming.nl bekend zal maken. Ik zal 'm zo mogelijk fotograferen als bewijsmateriaal, maar ik zie er liever niet 100, 200 mensen op afkomen om hem te verstoren. En al helemaal niet als het om broedende vogels gaat.
Ben je er zelf geweest (zo ja dan doe je net zo hard aan mee volgens jou redenatie) zo nee dan dan weet je niet in dit geval waar je over praat want deze vogels hebben er totaal geen last van al die mensen zie de foto,s ze hebben zelf sex in het openbaar :blink:

Vanmorgen vroeg vanaf 05.30 uur weer eens geweest , inmiddels voor de 5de keer. Dat deze vogels ( KWH en ook Porseleinhoen ) in het geheel niet schuw zijn , daar zijn we het over eens. Ik vraag mij steeds weer af ,of schuw het juiste woord is. Ik denk zelf inmiddels van niet.  De vogels komen te vaak zo dichtbij , zelfs als de waarnemers bewegen , zoals fotografen die hun tripod moeten verzetten enz., terwijl het beestje slecht enkele meters van ons verwijdered is.
Ik heb de stellige indruk dat het een absoluut ,bijna blind vertrouwen is in zijn mimicry

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Neee August, we bedienen ons hier op het forum niet van de "zijt gij zonder zonde, dan werpe gij den eersten steen"-retoriek: Je mag best iets aan de orde stellen terwijl je zelf ook wel eens op een twitch komt.

Een andere les die we uit eerdere discussie's hebben kunnen trekken, is dat we niet hoeven te praten over olielozende schepen op zee, loslopende honden en wat niet nog meer veel erger is dan vogelaars en fotografen. Het gaat immers om ons gedrag dat we af en toe, zo heeft het verledengeleerd, kritisch moeten bekijken.  :duim:

Bram

ps. Een Ophrys en mimicry, dat verband snap ik, maar Kleinst waterhoen en mimicry.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Citaat van: BramtK op juni 17, 2009, 12:13:43 PM
Neee August, we bedienen ons hier op het forum niet van de "zijt gij zonder zonde, dan werpe gij den eersten steen"-retoriek: Je mag best iets aan de orde stellen terwijl je zelf ook wel eens op een twitch komt.
Bram, hier is toch iets anders aan de hand. Dat je de zeldzaamheden die je ontdekt niet bekendmaakt, is ieders volste recht. Als echter (alleen als natuurlijk, want ik heb geen enkele aanwijzing dat het in dit geval zo zou zijn, maar als) iemand vanwege twitchgevaar zijn ontdekkingen niet bekend maakt maar vervolgens wel zelf andermans ontdekkingen gaat twitchen, is er wat mij betreft wel degelijk iets vreemd aan de hand en dat mag je best aan de orde stellen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: Herman van der Klis op juni 17, 2009, 12:10:04 PM
Ik heb de stellige indruk dat het een absoluut ,bijna blind vertrouwen is in zijn mimicry
En hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jelmerpoelstra

Citaat van: guusp op juni 17, 2009, 12:38:27 PM
Citaat van: Herman van der Klis op juni 17, 2009, 12:10:04 PM
Ik heb de stellige indruk dat het een absoluut ,bijna blind vertrouwen is in zijn mimicry
En hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Ach ja, mimicry van de omgeving oftewel schutkleur. Mimicry is dan misschien niet de technisch juiste term omdat hetgeen wat wordt nagebootst niet een specifiek organisme is, maar het mechanisme is natuurlijk hetzelfde. 

Lonnie Bregman

Citaat van: waterland01 op juni 17, 2009, 11:27:25 AM
Het is de zoveelste keer dat ik dit soort berichten lees, en ik weet nu zeker dat ik nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel via waarneming.nl bekend zal maken. Ik zal 'm zo mogelijk fotograferen als bewijsmateriaal, maar ik zie er liever niet 100, 200 mensen op afkomen om hem te verstoren. En al helemaal niet als het om broedende vogels gaat.

Dan ben je zelf zeker ook nog nooit naar een dwaalgast gegaan? Want dat is natuurlijk verstorend!
Groeten, Lonnie Bregman

snwja3

#67
Citaat van: waterland01 op juni 17, 2009, 11:27:25 AM
Het is de zoveelste keer dat ik dit soort berichten lees, en ik weet nu zeker dat ik nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel via waarneming.nl bekend zal maken. Ik zal 'm zo mogelijk fotograferen als bewijsmateriaal, maar ik zie er liever niet 100, 200 mensen op afkomen om hem te verstoren. En al helemaal niet als het om broedende vogels gaat.
Kijk Pieter, hier gaat het mij nu om.
Er wordt niets verstoord, alles gaat goed, en toch krijg je dit soort bevooroordeelde reacties.
In plaats van dat de man blij is dat veel mensen van de vogel kunnen genieten, alles goed gaat, wordt er bij voorbaat al vanuit gegaan dat het verkeerd gaat (o.a. door dit soort ongenuanceerde discussies).
En dan zijn sommige nooit te beroerd om de zaak wat te overdrijven, bij te kleuren, aan te dikken en niets terzake doende dingen erbij te halen en hups je hebt het legioen achter je .....

De mensen die daar komen zijn wel de 'natuurliefhebbers', mensen die je nodig hebt als je weer eens een vuist moet maken tegen echt liederlijke zaken (ganzenmoord, jacht, kokkelvisserij etc.). Gun ze wat, zeker als ze geen 'hoen' kwaad doen.
Nu voor de zoveelste maal een heksenjacht op waarneming.nl, terwijl er niets gebeurd, mensen genieten van een stukje natuur.
En als je dit zo durft te benoemen dan komen de schijnheilige trollen uit hun krochten (ha, een forum/onderwerp waar we vanuit onze luie stoelen weer eens kunnen onze sharia kunnen spuien), want zij zijn de beschermengelen van de natuur, en hun wil/mening is wet, en als je dat tegenspreekt, ellenlange preken over hoe zondig je wel bent. Als ik dat wil ga ik wel naar de kerk.

Lees mijn vorige reactie nog eens en geniet mee ........... maar dat kunnen ze niet meer.

@ Pieter, hoewel ik je in 1e instantie aanspreek, gaat het mij hier om de andere ongenuanceerde reacties op dit forum. Zeg niet dat alles altijd 100% goed gaat (helaas niet) maar het is beslist onterecht om dit geval te gebruiken om vogelaars zwart te maken, zoals enkele dat hier proberen te doen.
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

Mijn post wordt denk ik niet heel erg op prijs gesteld door iederen maar toch,

Is het niet vermoeiend om telkens door te zijveren over alsmaar hetzelfde? Er zijn tig topics die over excact hetzelfde gaan, en hetzelfde als gevolg hebben. mensen melden het niet meer! Ieder heeft toch zijn manier van vogelen en kan zijn eigen verantwoording nemen. Als er een grens (zichtbaar of onzichtbaar) overschreden wordt mag er wel wat van gezegd worden, maar daar hoeft toch niet weer een heel topic over? Laten we het weer hebben over zinnige dingen, en mischien kan iemand wel een kaartje maken met de parkeer mogelijkheden? Dan hebben ook geen gedoe meer (of in ieder geval minder) over verkeerd geparkeerde auto's en houden we "onze naam" nog een beetje goed.

En nee ik ben er nog niet geweest, maar wil wel. En ik twitch dus ook.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

August

#69
Citaat van: guusp op juni 17, 2009, 12:37:03 PM
Citaat van: BramtK op juni 17, 2009, 12:13:43 PM
Neee August, we bedienen ons hier op het forum niet van de "zijt gij zonder zonde, dan werpe gij den eersten steen"-retoriek: Je mag best iets aan de orde stellen terwijl je zelf ook wel eens op een twitch komt.
Bram, hier is toch iets anders aan de hand. Dat je de zeldzaamheden die je ontdekt niet bekendmaakt, is ieders volste recht. Als echter (alleen als natuurlijk, want ik heb geen enkele aanwijzing dat het in dit geval zo zou zijn, maar als) iemand vanwege twitchgevaar zijn ontdekkingen niet bekend maakt maar vervolgens wel zelf andermans ontdekkingen gaat twitchen, is er wat mij betreft wel degelijk iets vreemd aan de hand en dat mag je best aan de orde stellen.
Thks voor het verwoorden van mijn gedachten ;). Tevens vind ik dat waarneming.nl niks hier te maken heeft je kan het gewoon melden en eventueel vervagen. Een ander punt is dat je heel veel mensen enthousiast maakt die anders niet eens wisten dat deze soort of dit gebied bestond waardoor het besef van behoud en creeeren van natuurgebieden in Nederland groter word (reclame). Dus als je alles voor jezelf houd is je goed recht maar je verspilt de kans voor eventuele reclame voor de natuur in Nederland en die enkeling die zich niet aan de regels houd moeten wij dan voor zorgen dat hij daar word op aangesproken.
August van Rijn

Ben Wielstra

Het is een dun lijntje tussen goed en fout. Van Wietze mag ik er wel overheen, van Pieter niet. Wat te doen?

birdingholland

CiteerKijk Pieter, hier gaat het mij nu om.
KNIP
En als je dit zo durft te benoemen dan komen de schijnheilige trollen uit hun krochten (ha, een forum/onderwerp waar we vanuit onze luie stoelen weer eens kunnen onze sharia kunnen spuien), want zij zijn de beschermengelen van de natuur, en hun wil/mening is wet, en als je dat tegenspreekt, ellenlange preken over hoe zondig ik wel ben. Als ik dat wil ga ik wel naar de kerk.

Ik neem voor het gemak maar even aan dat je met je tweede zin hierboven niet op mij doelt?

Overigens zou je uit je tweede zin kunnen opmaken dat jij van jezelf weet/vindt dat je iets doet wat niet door de beugel kan en ga je er desondanks gewoon mee door, zonder je iets van de kritiek aan te trekken. Die gedachte lijkt me niet bij jou passen, je gaat normaalgesproken serieus met dit soort zaken om. Het feit dat wij daarover een andere gedachte hebben doet daar verder niets aan af en ik denk dan ook dat ik de zin anders opvat dan je bedoeld hebt.

Groeten,

birdingholland

Citeer
Het is een dun lijntje tussen goed en fout. Van Wietze mag ik er wel overheen, van Pieter niet. Wat te doen?

Als je de vraag zo stelt, zou het antwoord al duidelijk moeten zijn :blink:

Groeten,

August

Citaat van: Triturus op juni 17, 2009, 13:18:36 PM
Het is een dun lijntje tussen goed en fout. Van Wietze mag ik er wel overheen, van Pieter niet. Wat te doen?
Als het lijntje in dit geval een hek is lijkt me dat duidelijk de beheerder heeft deze gespannen (het is zijn gebied dus zijn regels) Dus met andere woorden is het gebied van Pieter moeten wij dat respecteren is het van Wietze kan Pieter deze alleen adviseren om het niet te doen
August van Rijn

Guus Peterse


Volgens mij zegt Wietze nergens dat je over het lijntje mag. Hij zegt juist dat er (vrijwel) niemand over het lijntje gaat. Toch, Wietze?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Ja, maar ik zou ook alleen zelf over het lijntje gaan.

snwja3

Citaat van: Triturus op juni 17, 2009, 13:18:36 PM
Het is een dun lijntje tussen goed en fout. Van Wietze mag ik er wel overheen, van Pieter niet. Wat te doen?
He, de Kattukse krochten zijn ook weer verlaten!  ;)
Wietze Janse

birdingholland

CiteerJa, maar ik zou ook alleen zelf over het lijntje gaan.

Is te moeilijk Ben... (Maar toch een briljante poging een theoretische discussie op te starten.)

Groeten,


birdingholland

Citeer@ Pieter, hoewel ik je in 1e instantie aanspreek, gaat het mij hier om de andere ongenuanceerde reacties op dit forum. Zeg niet dat alles altijd 100% goed gaat (helaas niet) maar het is beslist onterecht om dit geval te gebruiken om vogelaars zwart te maken, zoals enkele dat hier proberen te doen.

No worries Wietze,

we zijn het (zoals meestal) over 98% met elkaar eens.

EDIT: ik ga dit topic verlaten, dank voor de discussie.

Groeten,

Folkert Jan

Om even het 1 en ander recht te zetten,

Met mijn reacties wilde ik maar aangeven wat er gebeurd als mensen beginnen te mierenneuken.
Ik heb nu het idee dat ik met mijn reacties een verkeerd beeld geschets heb van hoe ik ben.

Als iemand iets ontdekt en die geeft dit door, dan houdt ik mij aan zijn/haar aanwijzingen, bijvoorbeeld waar ik wel of niet mag staan/ foto's maken en of ik de waarneming bekend mag maken of niet.
Als natuurmonumenten of staatsbosbeheer ergens een lijntje spant zal ik hier niet overheen gaan.

En toen ik een tijd terug een draaihals vond ben ik voordat ik ook nog maar 1 goeie plaat van het beestje had terug gereden om het andere vogelaars te melden, waarna ik vervolgens de vogel met zeer veel moeite nog in beeld kreeg, omdat iedereen er voor ging staan.

bij nader inzien zouden sommigen zeggen, had eerst een paar mooie plaatjes geschoten (met de kans het beestje wegvliegt) en had dan iemand geroepen, maar ik zou het zo weer doen als ik dat ik nu gedaan heb, omdat ik het ook leuk vindt als anderen het zo doen (al weet ik dat dit in het merendeel van de gevallen toch niet gebeurd)

Echter als mensen dan nog eens beginnen te zeuren dat ik in hun ogen te dichtbij kom heb ik zoiets van flikker lekker op, ik had het ook niet kunnen melden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Citaat van: snwja3 op juni 17, 2009, 13:54:59 PM
Citaat van: Triturus op juni 17, 2009, 13:18:36 PM
Het is een dun lijntje tussen goed en fout. Van Wietze mag ik er wel overheen, van Pieter niet. Wat te doen?
He, de Kattukse krochten zijn ook weer verlaten!  ;)

Beetje jammer dat je nu weer alle Kattukkers over 1 kam scheert Wietze  ;D ;D

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Herman van der Klis

Citaat van: guusp op juni 17, 2009, 12:38:27 PM
Citaat van: Herman van der Klis op juni 17, 2009, 12:10:04 PM
Ik heb de stellige indruk dat het een absoluut ,bijna blind vertrouwen is in zijn mimicry
En hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Het begrip mimicry is is toch echt iets breder. Veel literatuur hier over.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

#83
De rode lijn in mimicry lijkt me toch dat de vorm of verschijning van een ander organisme wordt nagbootst, dat is natuurlijk iets anders dan camouflage op zich. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat het Kleinst waterhoen nabootst, ik ben benieuwd.

Ik lees in een ander topic dat er mogelijk sprake is van nestbouw. Me dunkt dat wanneer werkelijk een nest is gebouwd en eieren worden gelegd, de gedragsregels nog iets worden aangescherpt/het touwtje bij het nest nog iets verder weg komt te hangen!? Of gaan we nu verhalen ophangen over dat dit paar toch geen deel uitmaakt van een reproductieve populatie e.d. en dat de natuur in Zevenhoven slechts is bedoeld om ons te laten genieten. :)

Overigens, ik was er vorige week en toen was het wel nog een beetje schrikken van al die mensen die direct langs de oever heen en weer hobbelden. Toen waren er al mensen die iets meer afstand wilden namen, dus geen onzin verkopen dat niemand een stap terug zou willen doen. Goed dat er inmiddels een touwtje hangt.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

#84
Citaat van: BramtK op juni 18, 2009, 09:23:29 AM
De rode lijn in mimicry lijkt me toch dat de vorm of verschijning van een ander organisme wordt nagbootst, dat is natuurlijk iets anders dan camouflage op zich. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat het Kleinst waterhoen nabootst, ik ben benieuwd.

Bram

Sorry Bram , voor de late reaktie . Mimicry en camouflage worden meestal in één adem genoemd. Er bestaan verschillende definities over mimicry , waarover al zovele discussies zijn gevoerd (m.n. wandelende takken).  Een beetje te vergelijken met vragen als : Wat verstaan we onder een soort ? Waaruit nooit de ultieme definitie gedestilleerd wordt.
Mimicry is misleiding om het maar onder één noemer onder te brengen , en daar valt camouflage natuurlijk ook onder. Veel literatuur daarover laten vele boeiende voorbeelden zien , waaronder zeker ook dit facet.
Bij het Kl.Waterhoen hebben we dat ook vele malen van dichtbij kunnen meemaken , het beestje vertrouwend op zijn schutkleur wandelde bijna over onze schoenen heen . Maar als mensen camouflage los willen zien van mimicry . Ach........What's in a name.
Wat de Kl.wH nabootst ?  Bekijk de vele foto's hier op waarneming. De blauwe onderzijde met het staalblauwe water . Bovenzijde gestreept , gevlekt , prachtig opgaand in zijn omgeving van liggende stengels . Glinsterende vlekjes op de vogel opgaand met het wateroppervlakte ziverachtig kleurend tussen de vegetatie zichtbaar.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

hiskodevries

gisteravond rond 19.00 ter plekke geweest. Misschien verspreid in het hele gebied een man/vrouw of 20 waarbij bijna meer aandacht werd besteed aan porceleinhoenders en geoorde futen dan aan de kl waho
De stemming was bijna zoals in een kerk-> devoot
iedereen keurig op de paden achter de lijnen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.steenbergen

Ik sluit me volledig bij je aan, Hisko. Het was mijn eerste ervaring met 'het touwtje' en als de vogel dan al erg dichtbij kwam was het zijn eigen keus. Uiteraard blijf ik wel hopen dat niemand het in zijn/haar hoofd haalt bijv. een nestfoto te willen maken. Wat parkeren betreft (daar ging dit topic toch ooit over?): ik vind het redelijk verbazingwekkend dat het voor het merendeel van de bezoekers toch echt teveel moeite lijkt even door te rijden naar de officiële parkeerplaats. Je kunt er nota bene heen lopen via de Porseleinhoentjes, dus een straf is dat toch echt niet...
Jeroen Steenbergen

Gert Veurink

Mooi dat het zo goed verloopt!
Tof beest hè jongens. Nu tijdelijk met gratis leuke discussie en nieuw spreekwoord.
groet!
Gert Veurink



j.steenbergen

En dat spreekwoord is: het kan verkeren? Of: wie een touw spant voor een ander?... ;)
Jeroen Steenbergen

martinharskamp

Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2009, 14:42:15 PM
Om even het 1 en ander recht te zetten,

Met mijn reacties wilde ik maar aangeven wat er gebeurd als mensen beginnen te mierenneuken.
Ik heb nu het idee dat ik met mijn reacties een verkeerd beeld geschets heb van hoe ik ben.

Misschien niet helemaal netjes van mij om je te quoten in een ander topic maar ik vond het zelf een beetje krom van je. Je zegt eerst dat je een volgende keer als je iets leuks ontdekt het gehiem houd, maar je gaat wel ergens naar toe als iemand anders iets leuks ontdekt. Dat vond ik vreemd, we moeten het toch 'met elkaar' ontdekken om lekker te kunnen twitchen? Nu zeg je weer dat je 'het de volgende keer hetzelfde zou doen', dus je ontdekking wél aan een ander melden. Dat klinkt weer beter! Ik kan me indenken dat iemand een leuke waarneming geheim wil houden om hordes twitchers te voorkomen, maar zo iemand moet dan naar mijn idee ook niet zelf in die horde twitchers gaan staan. Dat lijkt me onsportief. Ik zou me ook niet druk maken om de gevolgen van je melding en er vanuit gaan dat alles goed verloopt. Uiteindelijk gaat het meestal gewoon goed.