Parkeren en verkeren bij de Kleinst Waterhoenders

Gestart door HJDT, juni 12, 2009, 22:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdingholland

CiteerIk bedoel daarmee een gebied (of laatste uitwijkplaats) voor veelal kwetsbare soorten waar ze rustig hun ding kunnen doen met zo min mogelijk tussenkomst van mensen, honden, vrouwen met van die prikstokken, schaatsmarathons, wielenners, jagers, vrijende stelletjes, hijgende fotografen hanggroepjongeren e.d.

En dat lijkt telkens de kern van dit soort discussies te worden, appels met peren vergelijken. Natuurlijk is het schandalig dat je als natuurliefhebber beboet kunt worden en soms ook wordt als je wat van het pad afloopt, als je in aanmerking neemt dat de hele oostvaardersplassen, waverhoek en straks zonder twijfel ook de groene jonker tijdens vorst bevolkt worden door schaatsers middenin het gebied en wandelaars met loslopende honden. Dat neemt niet weg dat het verstandig is op een heleboel fronten om als vogelaar (en ja daar gaan we) als fotograaf achter het touwtje te blijven.

Deze discussies zouden helemaal niet nodig moeten zijn, en toch blijkt dat bij elke goed bezochte soort weer naar boven te komen: mensen die zich eraan storen, fotografen die bezweren dat het onzin is en allemaal wel meevalt en forumschrijvers die de boel proberen te sussen.

De grootst gemene deler lijkt telkens te zijn dat er vogelaars zijn (en hoewel er in dit topic angstvallig omheen gedraaid wordt, zijn dat meer dan gemiddeld vaak fotografen) die een "ander begrip" van regels en/of gezond verstandsnormen dan de mensen die hier wat van zeggen.
Zijn de vogelaars/fotografen dan botte horken die zich nergens wat van aantrekken of zijn de mensen die dit aangeven zeikerds? Of misschien van allebei een beetje?

Wat ik nog steeds gemist heb in elke soortgelijke discussie, is een plausibel en/of eerlijk antwoord van een fotograaf dat aangeeft WAAROM het nu zo belangrijk is om over het spreekwoordelijke touwtje te stappen. Zoals eerder gevraagd: is de foto op 60 cm beter dan een foto op 1 meter? Het is een eerlijke, open vraag, maar tot op heden zonder antwoord. Leo en Phil, de twee reagerende fotografen in dit topic: ik ben oprecht benieuwd naar het antwoord hierop.
Als vogelaar kan ik aangeven dat het voor mij niet van belang is om van drie naar één meter te gaan, ik zie het op drie meter net zo goed. Waarom andere vogelaars dat dan wel doen? Ik weet het niet, nooit een duidelijk antwoord op gehad.

Punt blijft in dit specifieke geval dat het zo enorm simpel is om je aan de gegeven spelregels te houden: achter de touwtjes en niet erover. Ook die ene fotograaf die er wel overheen stapt om een betere plaat te kunnen maken, moet dan gewoon niet doen. Zoek een ander perspectief. Als je van Obama of Beatrix een betere foto wilt, stap je toch ook niet over het touwtje heen, waarom snapt iedereen dat wel?

Deze vogels laten zich prachtig zien en van heel dichtbij voor heel veel mensen. Door telkens net steeds iets meer te willen en te nemen, loop je de kans dat het gebied wordt dichtgegooid tijdens de broedtijd en daar heeft niemand baat bij.

Groeten,


UtrechtsVogelNet

#31
Zucht ... die Adri de Groot verkondigt onwaarheden ... Kleinst Waterhoentjes zijn helemaal niet schuw.

Ja, ze zijn meestal lastig te zien, net als sommige andere moerassoorten. Maar als je enigszins wat kennis van zaken hebt opgebouwd, zul je merken dat het "schuw" een verkeerde omschrijving is. Ze leven enkel in een biotoop leven waar je ze lastig zult zien of anderszins zult opmerken. Het kost namelijk meestal flink veel moeite ze te zien of uberhaupt te vinden. Behalve nu deze unieke keer dat ze (gelukkig voor velen) eens van zeer nabij zichtbaar zijn (wat dat betreft sluit ik me in principe ook van harte aan bij wat Guus al meerdere malen schrijft).

Moeras is mijn favoriete natuur-biotoop, en ik heb er in binnen- maar vooral in buitenland veel tijd in doorgebracht. En dan kom je tot de conclusie dat "ze" (vogels, maar ook reptielen en amfibieen) veelal helemaal niet schuw zijn ... het is eerder een stuk ervaring in hoe je een dier vindt, benadert en ermee omgaat. Dat kost natuurlijk tijd en geduld. En af en toe eens een boek lezen en van de ervaringen met experts leren.
Doe je dat niet, tja, dan noem je een dier al gauw schuw ... ten onrechte dus.

gegroet,
Phil

PS. Wordt al flink off-topic allemaal ...  :rolleye:

EDIT: Ik lees pas nu de goede vraag van Pieter; ik waardeer je open en oprechte insteek. Heel kort samengevat is het algemene antwoord: soms is vanuit fotografisch opzicht dichtbij beter dan iets verder (macrofotografie is een voorbeeld bij uitstek natuurlijk, maar ook de beschikbare apparatuur, de grootte van het onderwerp, de omgeving, zelfs het licht kan een rol spelen etc). Maar zeer zeker is ook het omgekeerde waar (randje-randje is vaak helemaal niet zo mooi, heeft soms ook nadelen bij het nabewerken).

Vanuit het gefotografeerde onderwerp bekeken geldt soms ook dat dichtbij lang niet zo gunstig is, maar lang niet altijd speelt dat een rol. Dat laatste hangt af van verschillende factoren, waarbij vooral ervaring, stukje kennis van gedrag van het onderwerp en de manier van handelen van jezelf een hele grote rol spelen. Dat geldt vanzelfsprekend voor dieren die kunnen rennen, vliegen, glijden of wat dan ook. Maar ook voor planten en bloemen.
Belangrijk is vooral: hoe laat je de boel achter. Misschien kom je zelf nog eens terug, of komt een ander na jou. En sowieso is het ook belangrijk voor de terrein-eigenaar!

Overigens ben ik niet zo'n hokjesmens; ik voel me behalve "fotograaf", ook een "aktieve vogelaar" en "natuurliefhebber in het algemeen".

Pieter, ik hoop dat bovenstaande je een antwoord geeft op je vraag. Je bent welkom om zelf eens door de lens te kijken. En wie weet heeft Leo nog aanvullingen.
Ik ben de komende week heel druk met andere bezigheden, dus bij voorbaat mijn excuus als ik niet snel reageer op jouw eventuele reaktie.
Hartelijke groet, Phil

Gert Veurink

#32
Ik word hier een beetje moe van (stiekem niet hoor, ik geniet er juist van)

De casus is heel simpel. Er wordt gevraagd door natuurmonumenten om je niet achter een bepaalde lijn te begeven. Er wordt door waarneming en anderen gevraagd je daar aan te houden. Iemand gaat er toch onder door. Vervolgens wordt hij daarop aangesproken.

Tot zover is er niet veel bijzonders aan de hand, we zijn geen van allen roomser dan de paus.

Maar

Dan gaat de aangesprokenen dingen zeggen als bemoei je er niet mee, ik doe het ook voor jullie of iets dergelijks.

Dan is het toch niet niveau-loos, 'geen-stijl'-achtig, slordig, kort-door-de-bocht, laat staan dom als je daar geirriteerd over raakt? Het is ook niet van één kant belicht.

Ik zou zeggen dat de reactie van de fotograaf respectloos en egoistisch is en ook daar is niets niveau-loos, 'geen-stijl'-achtigs, slordigs, kort-door-de-bocht-geredeneerd, of doms aan, dat is gewoon duidelijk...

Of ze wel of niet schuw zijn dondert ook niet in dit verhaal toch? Het gaat er gewoon om dat iemand kennelijk vindt dat zijn eigen belang groter is dan dat van alle andere aanwezigen. Het gaat er ook om dat er nog meer twitches volgen en wij graag vriendjes willen blijven met NM en andere clubs zodat ze bereid blijven met ons mee te denken
groet!
Gert Veurink



birdingholland

CiteerOf ze wel of niet schuw zijn dondert ook niet in dit verhaal toch? Het gaat er gewoon om dat iemand kennelijk vindt dat zijn eigen belang groter is dan dat van alle andere aanwezigen.

Hear, hear...

We kunnen inderdaad een lange, vermakelijke, informatieve maar bovenal nooit eindigende discussie voeren, maar uiteindelijk zijn deze twee regels de kern van het verhaal, al vinden sommigen dit kennelijk wat te kort door de bocht...

Groeten,

Folkert Jan

Wat ik zo ontzettend jammer vindt:

Natuurmonumenten doen hun uiterste beste het voor iedereen leuk te maken.
99,9% van de vogelaars en fotografen houden zich aan de afspraken.

Toch wordt er weer gezeurd om dat ene akkefietje,
Weet je wat je hiervan krijgt.
Mensen delen geen waarnemingen meer met anderen, omdat de vogelaars bang zijn dat fotografen zich misdragen en fotografen bang zijn dat de vogelaars weer beginnen te zeuren.
De meeste fotografen weten in mijn ervaring veel beter hoe ze een vogel moeten benaderen zonder deze te verstoren.

Een klein voorbeeld uit eigen ervaring bij de rode rotslijster bij de veenhuizerstukken.
We wisten dat de vogel zich achter een dijkje bestond en ik stelde voor om er voorzichtig heen te gaan. Anderen zeiden dat ik dit niet moest doen, omdat ik de vogel weg zou jagen. Toch ben ik kruipend achter het dijkje dichterbij gegaan zonder de vogel op te jagen en heb toen een plaatje geschoten. daarna de andere vogelaars gewaarschuwd dat hij er zat waarna iedereen er snel EN RECHTOP aan kwam lopen en de vogel hierdoor opvloog en helemaal achterin de akker ging zitten.
Als de vogelaars net als fotografen geweten hadden dat hoe lager je bij de grond bent hoe minder bedreigend je voor een vogel bent en dus ook kruipend achter het dijkje waren gaan zitten hadden ze kunnen genieten van een rode rotslijster op 20 meter i.p.v. 100 meter afstand.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BWoets

Er wordt steeds gesproken over vogelaars en fotografen, maar wanneer ben je nou eigenlijk een vogelaar en wanneer een fotograaf. Kijk eens hoeveel mensen er rondlopen met scoop en camera!

Wie of wat je ook bent, iedereen dient zich aan de regels te houden lijkt me....
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Wat ik zo ontzettend jammer vindt:

Natuurmonumenten doen hun uiterste beste het voor iedereen leuk te maken.
99,9% van de vogelaars en fotografen houden zich aan de afspraken.

Toch wordt er weer gezeurd om dat ene akkefietje,
Weet je wat je hiervan krijgt.
Mensen delen geen waarnemingen meer met anderen, omdat de vogelaars bang zijn dat fotografen zich misdragen en fotografen bang zijn dat de vogelaars weer beginnen te zeuren.
De meeste fotografen weten in mijn ervaring veel beter hoe ze een vogel moeten benaderen zonder deze te verstoren.

Een klein voorbeeld uit eigen ervaring bij de rode rotslijster bij de veenhuizerstukken.
We wisten dat de vogel zich achter een dijkje bestond en ik stelde voor om er voorzichtig heen te gaan. Anderen zeiden dat ik dit niet moest doen, omdat ik de vogel weg zou jagen. Toch ben ik kruipend achter het dijkje dichterbij gegaan zonder de vogel op te jagen en heb toen een plaatje geschoten. daarna de andere vogelaars gewaarschuwd dat hij er zat waarna iedereen er snel EN RECHTOP aan kwam lopen en de vogel hierdoor opvloog en helemaal achterin de akker ging zitten.
Als de vogelaars net als fotografen geweten hadden dat hoe lager je bij de grond bent hoe minder bedreigend je voor een vogel bent en dus ook kruipend achter het dijkje waren gaan zitten hadden ze kunnen genieten van een rode rotslijster op 20 meter i.p.v. 100 meter afstand.
Jouw voorbeeld raakt aan wat Phil zegt (corrigeer me als ik het verkeerd begrepen heb, Phil): niet iedereen heeft altijd dezelfde visie op waar de grens ligt van wat je mag doen in het veld.

In dit geval had jij, FJ, een andere visie dan de rest van de aanwezigen. Persoonlijk vind ik het dan heel vreemd dat je toch doorgaat met je actie (nog even ongeacht van het effect dat het wel of niet heeft gehad op de vogel - in dit geval niet). Omdat je met z'n allen bent, met z'n allen verantwoordelijkheid draagt voor wat er op dat moment gebeurt en jouw persoonlijke actie gevolgen kan hebben voor iedereen. In dit geval is blijkbaar de overgrote meerderheid tegen.... dan zou ik zeggen: niet doen. Geval kan ook zijn dat je met z'n allen kiest een fotograaf naar voren te schuiven om te zorgen dat die goede foto er wel komt.

Waar ligt dan de grens? Wanneer luister je als eenling (of je nu fotograaf of vogelaar of beide bent) naar de stem van de groep? En wanneer leg je die nou naast je neer? Is dat laatste uberhaupt geoorloofd (en waarom dan wel)? Uit Phil's en Folkert-Jan's bijdragen leidt ik af van wel. Mijn antwoord zou zijn van niet en daarin zou ik me bij Bob aansluiten.

(in een poging weer terug te gaan naar het zijn van de redelijkheid zelve...  ;D)

Guus Peterse

#37
Er lopen hier twee discussies door elkaar, geloof ik. De ene over het touwtje van Natuurmonumenten: een geweldige actie, vind ik, zo simpel en zo helder. Deze discussie lijkt me eigenlijk nauwelijks twee pagina's waard. Blijf er gewoon achter, klaar, want dat is duidelijk de bedoeling. Maar als iemand die grens iets ruimer opvat, ga dan niet meteen onaardig tegen elkaar doen, daar schiet je niks mee op.

Die andere discussie vind ik zelf veel interessanter: moeten we nu in het belang van de natuur dit pad afsluiten? Mijn vraag is: wat is nou het belang is van de natuur?

Citaat van: Pim op juni 16, 2009, 11:18:48 AM
Ik bedoel daarmee een gebied (of laatste uitwijkplaats) voor veelal kwetsbare soorten waar ze rustig hun ding kunnen doen met zo min mogelijk tussenkomst van mensen, honden, vrouwen met van die prikstokken, schaatsmarathons, wielenners, jagers, vrijende stelletjes, hijgende fotografen hanggroepjongeren e.d.

Maar 'de natuur' maakt geen onderscheid tussen kwetsbare soorten en minder kwetsbare soorten, tussen kleinst waterhoen en pakweg meerkoet. Dat onderscheid maken wij. Wij vinden kleinst waterhoen meer de moeite waard dan meerkoet (toch? zo niet, dan moeten we ook overal waar meerkoeten broeden, touwtjes gaan spannen); het is dus ons belang, en niet het belang van de natuur, om die kleinst waterhoentjes (al dan niet) met rust te laten. En in die zin vind ik het dus heel vanzelfsprekend en niet egoïstisch om ons belang hierin sterk te laten meewegen. Ik ben dus niet, of alleen in het uiterste geval, voor het afsluiten van paden, voor het geheim houden van woudaapjes en ruigpootuilen etc. Ik ben er wel voor dat mensen zich aan de regels houden, al was het alleen maar om te voorkomen dat paden worden afgesloten en woudaapjes en ruigpootuilen etc. worden geheim gehouden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Adri Clements

Citaat van: guusp op juni 16, 2009, 14:51:35 PM
Maar 'de natuur maakt geen onderscheid tussen kwetsbare soorten en minder kwetsbare soorten, tussen kleinst waterhoen en pakweg meerkoet. Dat onderscheid maken wij. Wij vinden kleinst waterhoen meer de moeite waard dan meerkoet

Zou kunnen. Misschien schrijven 'wij' kleinst waterhoenen een hogere verstoringsgevoeligheid toe dan meerkoeten. (wat zeldzaam is, is heel gevoelig voor verstoring)
Misschien moeten we met elkaar tot de conclusie komen dat dit niet zo is in het geval van de KL W, als je kijkt naar het gedrag tijdens de aanwezigheid van mensen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Dylan

( NB onderstaande post doe ik als privépersoon en niet als teamlid van Waarneming.nl )


Citaat van: cursorius op juni 16, 2009, 11:20:45 AM
CiteerEn eventueel overtredend gedrag kan ook met een foto worden vastgelegd ...
Aha daar gaan we weer mensen veroordelen en voor eigen rechter spelen!

Mijn persoonlijke mening is dat het heel logisch en verstandig is om als je misstanden constateert daar bewijs van te verzamelen. Dat is ook waar altijd om gevraagd wordt op het moment dat je zo'n misstand meldt. Als er een duidelijke afrastering is, en iemand besluit daar (al dan niet na tot de orde te zijn geroepen) overheen, dan lijkt het me heel verstandig dat vast te leggen. Een foto is geen veroordeling maar bewijsmateriaal.

Wat je dan vervolgens met die foto doet, daar moet je goed over nadenken, maar publicatie is een optie. Het valt volgens mij onder vrije nieuwsgaring. Vervolgens meldt je bij de foto alleen de feiten (bijv: ik zag vanmiddag om 14:32 uur deze persoon over de afrastering heenstappen). Wat is daar mis mee? In openbaar gebied kun je gefotografeerd worden toch? Ik ben als vogelaar ook meerdere keren ongevraagd geplaat als onderdeel van een rijtje verrekijkers of telescopen.

Waarschijnlijk stelt degene de over de afrastering stapt het niet op prijs dat zijn actie wordt vastgelegd, waarvan akte. Net zoals enkele aanwezigen eerder hebben aangegeven dat ze het niet op prijs stellen als de door de terreinbeheerder ingestelde regels met voeten worden getreden.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op juni 16, 2009, 14:48:11 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Wat ik zo ontzettend jammer vindt:

Natuurmonumenten doen hun uiterste beste het voor iedereen leuk te maken.
99,9% van de vogelaars en fotografen houden zich aan de afspraken.

Toch wordt er weer gezeurd om dat ene akkefietje,
Weet je wat je hiervan krijgt.
Mensen delen geen waarnemingen meer met anderen, omdat de vogelaars bang zijn dat fotografen zich misdragen en fotografen bang zijn dat de vogelaars weer beginnen te zeuren.
De meeste fotografen weten in mijn ervaring veel beter hoe ze een vogel moeten benaderen zonder deze te verstoren.

Een klein voorbeeld uit eigen ervaring bij de rode rotslijster bij de veenhuizerstukken.
We wisten dat de vogel zich achter een dijkje bestond en ik stelde voor om er voorzichtig heen te gaan. Anderen zeiden dat ik dit niet moest doen, omdat ik de vogel weg zou jagen. Toch ben ik kruipend achter het dijkje dichterbij gegaan zonder de vogel op te jagen en heb toen een plaatje geschoten. daarna de andere vogelaars gewaarschuwd dat hij er zat waarna iedereen er snel EN RECHTOP aan kwam lopen en de vogel hierdoor opvloog en helemaal achterin de akker ging zitten.
Als de vogelaars net als fotografen geweten hadden dat hoe lager je bij de grond bent hoe minder bedreigend je voor een vogel bent en dus ook kruipend achter het dijkje waren gaan zitten hadden ze kunnen genieten van een rode rotslijster op 20 meter i.p.v. 100 meter afstand.
Jouw voorbeeld raakt aan wat Phil zegt (corrigeer me als ik het verkeerd begrepen heb, Phil): niet iedereen heeft altijd dezelfde visie op waar de grens ligt van wat je mag doen in het veld.

In dit geval had jij, FJ, een andere visie dan de rest van de aanwezigen. Persoonlijk vind ik het dan heel vreemd dat je toch doorgaat met je actie (nog even ongeacht van het effect dat het wel of niet heeft gehad op de vogel - in dit geval niet). Omdat je met z'n allen bent, met z'n allen verantwoordelijkheid draagt voor wat er op dat moment gebeurt en jouw persoonlijke actie gevolgen kan hebben voor iedereen. In dit geval is blijkbaar de overgrote meerderheid tegen.... dan zou ik zeggen: niet doen. Geval kan ook zijn dat je met z'n allen kiest een fotograaf naar voren te schuiven om te zorgen dat die goede foto er wel komt.

Waar ligt dan de grens? Wanneer luister je als eenling (of je nu fotograaf of vogelaar of beide bent) naar de stem van de groep? En wanneer leg je die nou naast je neer? Is dat laatste uberhaupt geoorloofd (en waarom dan wel)? Uit Phil's en Folkert-Jan's bijdragen leidt ik af van wel. Mijn antwoord zou zijn van niet en daarin zou ik me bij Bob aansluiten.

(in een poging weer terug te gaan naar het zijn van de redelijkheid zelve...  ;D)

Dat is dan dus precies de reden waarom ik de volgende keer een zeldzaamheid geheim houd, zodat ik mij niks hoef aan te trekken van wat anderen vinden en rustig mijn gang kan gaan.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik dan opzettelijk de natuur zal verstoren, maar zal ik de grenzen die een eventuele groep vogelaars mij opstelt met gezond verstand overschrijden, zonder dat ik hiermee de natuur verstoor.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

#41
Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Dat is dan dus precies de reden waarom ik de volgende keer een zeldzaamheid geheim houd, zodat ik mij niks hoef aan te trekken van wat anderen vinden en rustig mijn gang kan gaan.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik dan opzettelijk de natuur zal verstoren, maar zal ik de grenzen die een eventuele groep vogelaars mij opstelt met gezond verstand overschrijden, zonder dat ik hiermee de natuur verstoor.

Documenteer die zeldzaamheid dan wel goed Folkert Jan.. En niet meer naar andere zeldzaamheden gaan hé, want dat werkt ook verstorend...
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op juni 16, 2009, 17:54:28 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Dat is dan dus precies de reden waarom ik de volgende keer een zeldzaamheid geheim houd, zodat ik mij niks hoef aan te trekken van wat anderen vinden en rustig mijn gang kan gaan.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik dan opzettelijk de natuur zal verstoren, maar zal ik de grenzen die een eventuele groep vogelaars mij opstelt met gezond verstand overschrijden, zonder dat ik hiermee de natuur verstoor.

Documenteer die zeldzaamheid dan wel goed Folkert Jan.. En niet meer naar andere zeldzaamheden gaan hé, want dat werkt ook verstorend...

Voor wie bedoel je?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

redmar_woudstra

Bij die andere zeldzaamheden moet je je ook nog eens aan regels houden die je misschien zelf niet wilt! Ik zou me daar niet prettig voelen zeg....
groet,
Redmar

hdijk

Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Een klein voorbeeld uit eigen ervaring bij de rode rotslijster bij de veenhuizerstukken.
We wisten dat de vogel zich achter een dijkje bestond en ik stelde voor om er voorzichtig heen te gaan. Anderen zeiden dat ik dit niet moest doen, omdat ik de vogel weg zou jagen. Toch ben ik kruipend achter het dijkje dichterbij gegaan zonder de vogel op te jagen en heb toen een plaatje geschoten. daarna de andere vogelaars gewaarschuwd dat hij er zat waarna iedereen er snel EN RECHTOP aan kwam lopen en de vogel hierdoor opvloog en helemaal achterin de akker ging zitten.
Als de vogelaars net als fotografen geweten hadden dat hoe lager je bij de grond bent hoe minder bedreigend je voor een vogel bent en dus ook kruipend achter het dijkje waren gaan zitten hadden ze kunnen genieten van een rode rotslijster op 20 meter i.p.v. 100 meter afstand.
Dit klinkt hoogst asociaal, omdat je weet dat je capriolen aan het uithalen bent die niet geschikt zijn voor grote groepen mensen. Samen uit, samen thuis...
Hendrik Jan van Dijk

Lonnie Bregman

Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 18:37:37 PM
Citaat van: Justin Jansen op juni 16, 2009, 17:54:28 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Dat is dan dus precies de reden waarom ik de volgende keer een zeldzaamheid geheim houd, zodat ik mij niks hoef aan te trekken van wat anderen vinden en rustig mijn gang kan gaan.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik dan opzettelijk de natuur zal verstoren, maar zal ik de grenzen die een eventuele groep vogelaars mij opstelt met gezond verstand overschrijden, zonder dat ik hiermee de natuur verstoor.

Documenteer die zeldzaamheid dan wel goed Folkert Jan.. En niet meer naar andere zeldzaamheden gaan hé, want dat werkt ook verstorend...

Voor wie bedoel je?

Voor de andere vogelaars
Groeten, Lonnie Bregman

Gert Veurink

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de mensen die zo in hun wiek geschoten (in spreekwoordelijke zin, nou niet ook het jagen erbij halen hè) reageren en volstrekt logische regels ter discussie willen stellen zelf ook heel goed weten dat ze aan de verkeerde kant van de discussie staan...
groet!
Gert Veurink



redmar_woudstra

Citaat van: lonnie20 op juni 16, 2009, 19:03:51 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 18:37:37 PM
Citaat van: Justin Jansen op juni 16, 2009, 17:54:28 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2009, 14:20:42 PM
Dat is dan dus precies de reden waarom ik de volgende keer een zeldzaamheid geheim houd, zodat ik mij niks hoef aan te trekken van wat anderen vinden en rustig mijn gang kan gaan.
Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik dan opzettelijk de natuur zal verstoren, maar zal ik de grenzen die een eventuele groep vogelaars mij opstelt met gezond verstand overschrijden, zonder dat ik hiermee de natuur verstoor.

Documenteer die zeldzaamheid dan wel goed Folkert Jan.. En niet meer naar andere zeldzaamheden gaan hé, want dat werkt ook verstorend...

Voor wie bedoel je?

Voor de andere vogelaars
en voor de vogels niet te vergeten!
groet,
Redmar

Dylan

Citaat van: lonnie20 op juni 16, 2009, 19:03:51 PM
Voor de andere vogelaars
Lonnie
13 jaar

Dat geeft hoop voor de toekomst :-)
Goed zo Lonnie.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/waarneming/view/43454684

commentaar bij deze waarneming:
CiteerWas bezig pitrusstengels uit te trekken
Om zo de vogelaars beter te kunnen zien zeker.... foei!  ;D

Gert Veurink

Citaat van: JohanvantBosch op juni 16, 2009, 22:15:34 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/43454684

commentaar bij deze waarneming:
CiteerWas bezig pitrusstengels uit te trekken
Om zo de vogelaars beter te kunnen zien zeker.... foei!  ;D

Geweldig  ;D ;D ;D
groet!
Gert Veurink



rinsevdvliet

Ach natuur verstoren doen we allemaal. Vandaag met vele anderen weer heel bewust bezig geweest om Waterrallen en andere voor Kleinst Waterhoenders grote enge beesten weg te houden. Broedsucces dankzij vogelaars, zien jullie het artikel al voor je?

snwja3

#52
Gistermiddag maar weer eens het Kleinst Waterhoen bezocht. Auto's stonden netjes langs de dijk of op de parkeerplaats geparkeerd. Via het uitzichtpunt liepen we naar beneden en sloten we ons aan bij de mensen die op de vogels stonden te wachten. De bekende vraag waar en wanneer de vogel(s) het laatst geleden gezien waren, leverde de plek, de tijd (half uurtje geleden) en een gesprekje op met de omstanders. Gelukkig ontdekte ik vrijwel meteen de vogel, die weer rustig langs het randje liep en later het riet in dook. Enkele liepen naar de andere kant/even verder en pikten de vogel (het/een mannetje) weer op. Met een zacht fluitje werd de rest gewaarschuwd en even later stonden we met zijn allen op de plek. Adrealine steeg bij de mensen want de vogel zat stil in het riet en was moeilijk te zien. We moesten 5 minuutjes geduld hebben en toen kwam de vogel naar buiten zetten en kwam langszaam geheel vrij in onze richting lopen. Fototoestellen klikten, vreugdekreetjes werden ge-uit, er werd wat geschoven en gelopen om de vogel beter in beeld te krijgen, de vogel trok zich er niet vanaan. Steeds dichter kwam hij bij om op enkele meters voor ons weer in het riet te verdwijnen. Wij besloten hierna eerst nog even verder te lopen om te kijken of we het Porseleinhoen nog konden zien. Rinse vertelde dat hij er 3 gezien had, moest ik er toch wel eentje uit kunnen halen. Een bleke Kleine Plevier, Kieviten met jongen, Grutto's, een mooie groep foeragerende Lepelaar, jagende Zwarte Sterns over het riet, het bleef genieten. Nadat ik mijn vriendin 2 jonge futen had aangewezen, wees ik op een kleine vogel met rood/oranje in de kop: 'jonge Meerkoet' zei ik, maar wist niet hoe snel ik dit weer moest inslikken en wijzigen in 'shit, een Porseleinhoen'. Zat zich uitgebreid vlak voor ons te wassen en liet zich fraai bekijken. Bij terugkomst op de plek van de Kleinst Waterhoen, stonden de vogelaars daar nog steeds. 'Laat zich nog steeds regelmatig leuk zien' was het commentaar en de vogel bewees dat door bijna gelijk weer uit het riet te komen en weer rustig langs het rietrandje naar ons toe te lopen. Nieuwkomers schoven aan en werden op de vogel gewezen, hoe makkelijk kan het zijn ...  ;) Ofwel net zoals afgelopen vrijdag (was toen wel drukker) een perfecte show van de vogel en gedrag van de omstanders.

Re:
CiteerDeze discussies zouden helemaal niet nodig moeten zijn, en toch blijkt dat bij elke goed bezochte soort weer naar boven te komen: mensen die zich eraan storen, fotografen die bezweren dat het onzin is en allemaal wel meevalt en forumschrijvers die de boel proberen te sussen.
Tot dusver maar 1 fotograaf over het lijntje ...... honderden bezoekers die zich netjes aan de regel houden ...... het gaat uitstekend!
Ik wil hier stellen (ten op zichte van bovenstaande quote) dat hier de forumschrijvers niet proberen de boel te sussen (je kan niet ontkennen dat het perfect loopt), maar dat andere forumschrijvers hier de boel weer proberen te escaleren met behulp/misbruik van 1 fotograaf tegenover honderden andere nette mensen/vogelaars!
Discussie over gedrag ok, maar daar waar nodig, hier dus overbodig,onnodig en onterecht naar al die mensen die zich hier goed gedragen.....!!!!
Wietze Janse

birdingholland

CiteerDiscussie over gedrag ok, maar daar waar nodig, hier dus overbodig,onnodig en onterecht naar al die mensen die zich hier goed gedragen.....!!!!

Wietze,

je bent over het algemeen niet geheel onbevooroordeeld in dit soort discussies, dat blijkt ook nu weer.
WAAROM is het touwtje er überhaupt gekomen?
Je kunt inderdaad zeggen dat het gros van de mensen zich prima bewust is van hoe het wel moet, maar dat is nu de discussie niet. Het gaat om de mensen die dat niet zijn. Dan kun je wel zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat ik niet zo moet zeuren, maar dan begrijp je ofwel niet waar het omgaat (en dat begrijp je wel), ofwel je bent de boel aan het sussen (downplayen een beter woord?), precies wat ik probeerde aan te geven en zeker niet onterecht naar de betroffen personen...

Straks maar weer een uitgebreide privé mail sessie ;D?

Groeten,





snwja3

Citaat van: birdingholland op juni 17, 2009, 10:36:26 AM
CiteerDiscussie over gedrag ok, maar daar waar nodig, hier dus overbodig,onnodig en onterecht naar al die mensen die zich hier goed gedragen.....!!!!

Wietze,

je bent over het algemeen niet geheel onbevooroordeeld in dit soort discussies, dat blijkt ook nu weer.
WAAROM is het touwtje er überhaupt gekomen?
Je kunt inderdaad zeggen dat het gros van de mensen zich prima bewust is van hoe het wel moet, maar dat is nu de discussie niet. Het gaat om de mensen die dat niet zijn. Dan kun je wel zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat ik niet zo moet zeuren, maar dan begrijp je ofwel niet waar het omgaat (en dat begrijp je wel), ofwel je bent de boel aan het sussen (downplayen een beter woord?), precies wat ik probeerde aan te geven en zeker niet onterecht naar de betroffen personen...

Straks maar weer een uitgebreide privé mail sessie ;D?

Groeten,

Ik bevooroordeeld, of jij?  :angel:
Ik de boel aan het sussen (bekijk hier de feiten) of jij escaleert/chargeert?  :o
;) :blink: ;D 't is maar hoe je het bekijkt.
Geen prive-sessies nodig, we weten van elkaar hoe we denken, maar hier mag je best toegeven dat het goed gaat. Laten we dat houden zo, ofwel een positieve blik mag ook wel eens!
Wietze Janse

birdingholland

#55
CiteerGeen prive-sessies nodig, we weten van elkaar hoe we denken, maar hier mag je best toegeven dat het goed gaat. Laten we dat houden zo, ofwel een positieve blik mag ook wel eens!

Wietze, for the record: het gaat goed!
(Dat neemt echter niet weg dat er geen ruimte zou mogen zijn voor kritische geluiden, want er zijn nog steeds mensen die zich niet fatsoenlijk kunnen/wensen te gedragen, los van de vraag of dat slecht is voor de vogels kwestie. Van mijn kant zou ik dan ook willen toevoegen: een kritische blik mag ook wel eens!)

EDIT: Lees trouwens ook mijn eerste post in dit topic even Wietze, over positieve blik gesproken:
Citeer« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2009, 15:14:48 »
Zelfs als überkritisch persoon in dit soort kwesties moet ik zeggen dat ik alleen maar erg blij kan zijn met hoe men zich aan de "beperking" van het touwtje houdt. Geen geduw, getrek of er even overheen en de persoon die vanochtend de kortste weg van de auto's de Hogedijk af nam, werd daar meteen op aangesproken en verontschuldigde zich ook meteen met een logisch verhaal.

Er is hoop!

Dussss..... B)

Groeten (en zoals Wietze weet, zijn die altijd zeer vriendelijk bedoeld ondanks de soms pittige schrijfstijl tussen ons :angel:),

redmar_woudstra

CiteerIk wil hier stellen (ten op zichte van bovenstaande quote) dat hier de forumschrijvers niet proberen de boel te sussen (je kan niet ontkennen dat het perfect loopt), maar dat andere forumschrijvers hier de boel weer proberen te escaleren met behulp/misbruik van 1 fotograaf tegenover honderden andere nette mensen/vogelaars!

Wietze, enkele forumgebruikers stoken de boel ook op door eigen opmerkingen over gewenst en niet gewenst gedrag. Er blijken nu eenmaal mensen te zijn die de grenzen ten aanzien van verstoren / wel of niet over een lijntje etc anders hebben gesteld dan (het overgrote deel van?) de andere forumgebruikers. Dat dit wellicht de situatie bij het Kleinst Waterhoen een beetje vertroebeld, dat is waar en misschien jammer.
groet,
Redmar

waterland01

Het is de zoveelste keer dat ik dit soort berichten lees, en ik weet nu zeker dat ik nooit en te nimmer de waarneming van een zeldzame vogel via waarneming.nl bekend zal maken. Ik zal 'm zo mogelijk fotograferen als bewijsmateriaal, maar ik zie er liever niet 100, 200 mensen op afkomen om hem te verstoren. En al helemaal niet als het om broedende vogels gaat.
Henk Timmerman

Ben Wielstra

Dan moet je wel beloven dat je geen Groene Bijeneter zal ontdekken!

BramtK

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 16, 2009, 12:38:30 PM
Hi Wietze (en anderen),

Jouw laatste berichtje is inhoudelijk nagenoeg hetzelfde wat ik al eerder op andere wijze heb beschreven. Niets meer, niets minder. Helaas hebben sommigen dat nog steeds niet door, als ik zo hun reakties lees, herlees en er nog eens over nadenk. Maar jouw laatste mailtje is een mooie ingang om mijn boodschap nog eens toe te lichten.

De werkelijke kern van mijn reakties verwoordt Wietze heel mooi: " ... vraag je daarbij wel af of jouw regels wel de enige maatgevende zijn ... ". Dat is precies wat ik bedoel! Waaraan ik wil toevoegen dat je (n.b. met "je" bedoel ik hier niet iemand specifiek, maar in het algemeen) juist daarom niet altijd hoeft te verwachten, dat die ander daar onmiddelijk gehoor aan zal geven.
Dat is frusterend natuurlijk, maar verplaats je ook eens in een ander (voor de verandering...). Ik merk, helaas soms ook op dit forum, dat daaraan nogal een groeiend tekortkoming is. En ja, helaas ook van het GeenStijl-nivo (voor zover je daar van een nivo mag spreken, maar dit terzijde), of anderszins bijzonder slordig of kort-door-de-bocht geformuleerd. Soms zelfs uitermate dom.

Natuurlijk kan ik verschillende voorbeelden geven, met naam en toenaam, maar ik heb besloten dat maar niet te doen. Ik heb geen zin in een heisa "discussie"; ik wil mijn tijd en energie liever in andere zaken steken, waar ik plezier aan beleef en prettige herinneringen aan overhoud. Alleen of samen met anderen.

Vriendelijke groet,
Phil (niet roomser dan de paus)

Jeez Phil, ik kan je nauwelijks zien want je vliegt tegen de zon in en wordt omgeven door een krans van licht, achter mij zingt een koor "haleluja".

Ik hoop dat je vleugels niet van was zijn.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs