Parkeren en verkeren bij de Kleinst Waterhoenders

Gestart door HJDT, juni 12, 2009, 22:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

maxvogel

#120
Dat zou afschuwelijk nieuws zijn, dat het nest verstoord zou zijn.

Ik heb gisteren nog gehoord dat in de middag één exemplaar was gezien. Zelf daar gezeten vanaf 16 uur tot 20 uur en daarna na een rondje gehoord dat er nog niets gezien was. het was wel erg warm gisteren én er waren ontzettend veel eenden aan het fourageren, misschien ook een storende factor.

Idiote actie en ik begrijp ook niet goed waaróm iemand dit gedaan heeft. Even kijken? ik vraag me af wat hij of zij dacht te gaan zien dan :-( Heeft iemand vandaag al iets gezien?

Maico Weites

Wat een verschrikkelijk domme en arrogante actie, het was niet voor niks afgezet.
Hopelijk wordt hij (of zij, dat kan natuurlijk ook nog) gestraft.. :wacko:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Luuk Punt

Een verhaaltje met foto over de vernieling van de broedbiotoop van het kleinst waterhoen staan op mijn weblog: http://vogelverslagen.web-log.nl/mijn_weblog/2009/07/kleinst-waterho.html
:angry:
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

maxvogel

#123
Ik keek naar de foto, maar is dat van een mens? Niet noodzakelijk lijkt me, of waren er daadwerkelijk voetsporen te zien in het slik? Er is ook een vos in het gebied bijvoorbeeld! Vond je het echt 'mensenwerk'?

Ik lees dat je niets gezien hebt. Ook niets gehoord?

Maarten Sluijter

Ik wilde er Zaterdag eindelijk heen gaan.. kan ik dat nu wel vergeten?  :'(
.

BramtK

Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2009, 13:38:25 PM
Citeer Natuurmonumenten vind het bijzonder jammer dat de grenzen van het toelaatbare de afgelopen 2 weken vooral rondom de porseleinhoenders is opgezocht en dat deze nu bij de kleinst waterhoen zijn overtreden.

Kennelijk ging er al meer mis, daar zag de situatie rond de Porseleinhoenders ook naar uit.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

Verklaar je nader Bram. Jij weet meer (of hebt meer gezien)?

Overigens schandalig!
groet,
Redmar

Luuk Punt

Citaat van: maxvogel op juli 01, 2009, 16:51:32 PM
Ik keek naar de foto, maar is dat van een mens? Niet noodzakelijk lijkt me, of waren er daadwerkelijk voetsporen te zien in het slik? Er is ook een vos in het gebied bijvoorbeeld! Vond je het echt 'mensenwerk'?

Ik lees dat je niets gezien hebt. Ook niets gehoord?

Het lijkt me niet het werk van een vos, dan zouden er zeker sporen op het slik hebben gestaan. Dat er geen sporen op het slik staan, wijst er m.i. juist op dat het om mensenwerk gaat.........

En helaas niet gezien èn niets gehoord.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

jankees

Citaat van: BramtK op juli 01, 2009, 16:58:22 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2009, 13:38:25 PM
Citeer Natuurmonumenten vind het bijzonder jammer dat de grenzen van het toelaatbare de afgelopen 2 weken vooral rondom de porseleinhoenders is opgezocht en dat deze nu bij de kleinst waterhoen zijn overtreden.

Kennelijk ging er al meer mis, daar zag de situatie rond de Porseleinhoenders ook naar uit.

Bram

Wat ging er dan mis Bram? En waarom zag het er bij de Porseleinhoenders ook zo uit? Ben 3x bij de p. hoenders geweest maar geen ontoelaatbare situaties gezien. Iedereen bleef netjes op het gras en de p. hoenders kwamen gewoon naar je toe.

Overigens erg jammer wat er nu bij de kl. waterhoen is bebeurt. Indien mensenwerk en ze worden gepakt, dan mogen ze ze van mij opsluiten voor een paar jaar.

Edwin Russer

Als het dus mensenwerk is, in en in triest :(

Het wordt tijd voor een soort protocol. Dit soort verstoringsgevoelige waarnemingen alleen nog maar onder embargo invoeren en niets meer op het forum prijs geven.

Wat betreft de Porseleinhoenders. Ik denk dat Bram niets heeft geconstateerd, maar dat Natuurmonumenten constateert dat de grenzen van het toelaatbare zijn opgezocht. Ben dan wel benieuwd waarop ze e.e.a. baseren.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Maarten Sluijter

Maar is de kans nog aanwezig dat ze er nu nog zijn?, of zijn ze verstoord en helemaal weg..?  :-[
.

Adri Clements

@ Maarten:
Er zijn meerdere opties:
- ze zitten nog in de strook, maar laten zich niet zien of horen.
- ze zitten dieper het gebied in, uithuilend van schrik
- ze zijn weggevlogen naar onbekende bestemming
- ... (zelf invullen)

Is trouwens al met 100% zekerheid te zeggen dat het mensenwerk is?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Maarten Sluijter

Citaat van: Adri Clements op juli 01, 2009, 20:03:48 PM
@ Maarten:
Er zijn meerdere opties:
- ze zitten nog in de strook, maar laten zich niet zien of horen.
- ze zitten dieper het gebied in, uithuilend van schrik
- ze zijn weggevlogen naar onbekende bestemming
- ... (zelf invullen)

Is trouwens al met 100% zekerheid te zeggen dat het mensenwerk is?


Oké, zou wel heel erg jammer zijn!, want ik ging er juist komende Zaterdag heen helemaal vanuit Zeeland.
.

Justin Jansen

Wie zegt overigens dat het zich hier om of een fotograaf of vogelaar handelt. Er zijn ook andere "gewone" burgers welke van alles doen wat het daglicht niet kan verdragen. Misschien heeft iemand zijn hond wel het water ingestuurd.....
M.v.g., Justin Jansen


Pim

CiteerOké, zou wel heel erg jammer zijn!, want ik ging er juist komende Zaterdag heen helemaal vanuit Zeeland.


- cynische modus aan -

Wat heel erg vervelend voor jou zeg.

- cynische modus uit -



met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Richard Diepstraten

Misschien is het wel een bewoner a/d dijk geweest die al die auto's voor z'n deur zat was......................
Vr. Groet,

Richard Diepstraten

http://www.pbase.com/richard2051

HPM

Citaat van: Pim op juli 01, 2009, 20:18:02 PM
CiteerOké, zou wel heel erg jammer zijn!, want ik ging er juist komende Zaterdag heen helemaal vanuit Zeeland.


- cynische modus aan -

Wat heel erg vervelend voor jou zeg.

- cynische modus uit -

Ja, wat moeten al die mensen nu met hun vakantie?
Gelukkig hebben we de meer dan 500 foto's nog.

Groeten,

Herman van der Meer
Herman van der Meer

Wouter

Ik ben er vanavond ook nog ff geweest, en het shockeerde me wel een beetje hoe dat eens zo mooie stukje riet er bij lag. In het midden van het rietstrookje was al het riet platgeslagen. Opvallend genoeg was er aan de zijkanten bij het slik bijna geen platgeslagen riet, wellicht dus om sporen te verbergen. Hoe het op mij over kwam was dat er gewoon een of andere idioot door dat stukje riet is gaan banjeren. Het zag er absoluut niet uit als het werk van een vos/hond.

Overigens zag ik bij een van de plekken van het porseleinhoentje ook allerlei mensensporen het riet in gaan...

Diep triest als het inderdaad mensenwerk is...

Wouter

lesley van loo

er is er vanmiddag in ieder geval eentje heel even gezien.

CiteerOverigens zag ik bij een van de plekken van het porseleinhoentje ook allerlei mensensporen het riet in gaan...
en deze zaten er ook nog gewoon aan de waarneming van vandaag te zien.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

jankees

Wellicht valt de schade mee want er is weer een waarneming gemeld.

Taka

Citaat van: Wouter op juli 01, 2009, 21:03:08 PMIn het midden van het rietstrookje was al het riet platgeslagen. Opvallend genoeg was er aan de zijkanten bij het slik bijna geen platgeslagen riet, wellicht dus om sporen te verbergen. Hoe het op mij over kwam was dat er gewoon een of andere idioot door dat stukje riet is gaan banjeren.

Dit klinkt een beetje raar. Iemand heeft volgens jou dus erg z'n best gedaan om onzichtbaar het riet in te lopen, om vervolgens in het midden als een wildeman te keer te gaan om daar het al het riet plat te slaan. Makes no sense.

Citaat van: Wouter op juli 01, 2009, 21:03:08 PMHet zag er absoluut niet uit als het werk van een vos/hond.

De foto op het hierbovengenoemde weblog, en jouw beschrijving.... waarom niet een stel reeën die daar een poosje op een rustig plekje hebben doorgebracht?
(Sybe)

laatvlieger

#141
Ik vind het een heel raar verhaal. Is er iemand die ook daadwerkelijk heeft gezien wat er hier is gebeurd? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het een vogelaar of natuurliefhebber betreft. Is het geen actie van omwonenden die genoeg hadden van de massa's vogelaars die op dit bijzondere fenomeen afkwamen? Of kwajongens?

Ik ben er gewoon stil van. Zo'n buitengewone kans om deze prachtige en mysterieuze vogels van zo dichtbij te kunnen volgen zijn nu teniet gedaan. We hadden zoveel van dit geval kunnen leren en het was zo fraai dat deze vogels zo ontzettend niet schuw waren. Het gaat er bij niet in dat dit een liefhebber betreft. Dit moet iets anders zijn. Lijkt me aan de sporen te zien overigens wel mensenwerk. Overdag kan dit gewoon niet gebeurt zijn. Tot nu toe werd er rondom de Kleinst waterhoentjes netjes gewacht.

omwonenden?
Vogelhandelaars?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

Citaat van: jankees op juli 01, 2009, 21:30:25 PM
Wellicht valt de schade mee want er is weer een waarneming gemeld.

Dat lijkt me een voorbarige conclusie (net als vele andere hier geopperde mogelijkheden overigens).

@Wouter: aandacht in het AD/andere media? Eierrapers? (Die zijn hier in Friesland nogal actief).
groet,
Redmar

Gerben Mensink

Ik zal niet te veel typen, want ik word van dit soort dingen onredelijk boos en  zwaar teleurgesteld. Volgens mij moeten we er naar toe dat ook bij vogels, net als bij andere soortgroepen sommige soorten (waaronder alle zeldzame broedvogels) standaard vervaagd worden, en al helemaal in het broedseizoen.
groet,
Gerben Mensink

redmar_woudstra

Wellicht is de noodzaak tot het twitchen van een volgend Kleinst Waterhoen inmiddels wat afgezakt.
groet,
Redmar

laatvlieger

Citaat van: Gerben Mensink op juli 01, 2009, 21:54:36 PM
Ik zal niet te veel typen, want ik word van dit soort dingen onredelijk boos en  zwaar teleurgesteld. Volgens mij moeten we er naar toe dat ook bij vogels, net als bij andere soortgroepen sommige soorten (waaronder alle zeldzame broedvogels) standaard vervaagd worden, en al helemaal in het broedseizoen.
Stel dat het veroorzaakt is door een stel klootzakken die zich druk maakten om wat geparkeerde auto's of mensen die niet willen accepteren dat er mensen zijn die van natuur kunnen genieten? Dan geef je die mensen hun zin. Lijkt me ondanks de emoties die er nu zullen zijn, geen goede keuze!

Voor het beschermen van zeldzame soorten is het heel belangrijk dat mensen af en toe ook de mogelijkheid krijgen om een zeldzaamheid te zien. Anders is het al gauw uit het oog uit het hart. Dat wil niet zeggen dat elke zeldzaamheid dan maar vogelvrij moet zijn, maar wel dat je m.i. ook plekken vrij moet geven. Neem de oehoe van de ENCI als voorbeeld. Die is het minst verstoringsgevoelig. De eventuele andere oehoe's kun je dan verbergen. Die krijgen dan alle rust, terwijl iedereen in Nederland toch de mogelijkheid behoudt om af en toe een oehoe te zien. En zo zou m.i. met meer soorten omgegaan moeten worden.

Los daarvan klootzakken en midadigers houdt je altijd. Die gaan soms tot het uiterste en zijn vrijwel niet te stoppen.

En nu ben ik weer stil, want er is mij een heel mooie ervaringsmogelijkheid afgepakt. Ik had zo ontzettend graag ook de jongen gezien...

BAH!   
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#146
Citaat van: redmar_woudstra op juli 01, 2009, 22:12:34 PM
Wellicht is de noodzaak tot het twitchen van een volgend Kleinst Waterhoen inmiddels wat afgezakt.
Twitchen heeft hier niks mee te maken. Die beesten zitten er nu al zo lang. De twitchers hebben zich hier helemaal niet slecht gedragen. Ook de fotografen hebben bij de kleinst waterhoentjes na het plaatsen van het touw en de sociale controle gewoon goed gedragen. Het probleem ligt ergens anders. Op het forum van Birdclub Katwijk wordt gemeld dat 's avonds toen het donker werd er nog niks met de vegetatie mis leek. Het is dus ongetwijfeld 's nachts aangericht...

Ik hoop dat natuurmonumenten dit ook inziet.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gerben Mensink

Met het vervagen van de waarnemingen bereik je vast niet dat er helemaal niet meer getwitched wordt. Iedereen heeft wel zo zijn netwerk. Wat je er waarschijnlijk wel mee bereikt is dat het zeldzamevogeltjestoerisme wordt tegen gegaan, en het zichzelf versterkende effect dat je hem ook gezien moet hebben, of ook op de foto, of nog beter. En dat je lieden die andere plannen met zo'n waarneming hebben (verzieken, eieren verzamelen) ook niet keer op keer attendeert op het speciale van het geval.
groet,
Gerben Mensink

pwolf

#148
overigens weet nog niemand wat er nou echt in/op dat riet/zegge/rus aan de hand is geweest. Toch is de "we moeten voortaan alles stilhouden-politie" weer op volle sterkte uitgerukt. Niemand, herstel niemand op dit forum, weet hoe die sporen in de vegetatie komen, en toch wordt er geïnsinueerd dat het door bezoekende vogelaars zal komen. Want?

Het lijkt me ook heel onwaarschijnlijk dat een gefrustreerde bewoner van de dijk de tegenwoordigheid van geest heeft om geen enkel spoor op het slik achter te laten? Dat valt bovendien niet mee in dergelijke vegetatie(s).

Kortom, niemand heeft gezien wat er echt gebeurd is, diverse mensen hebben er desondanks een mening over. Voorspelbaar.

Aan naamgenoot Julsing, je bent zelf ook 15 geweest. Net als bij mij was dat nog niet in de tijd dat er stapels waanzinnige foto's van een fantastische soort over je computerscherm gierden. Kun je je enige voorstelling maken van de teleurstelling van een 15 jarige zonder eigen vervoer maar met een drukke middelbare schoolagenda die denkt dat hem een geweldige waarneming door de neus geboord wordt? Blind om je heen slaan mag altijd, zorg alleen dat je computer dan uitstaat.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

laatvlieger

Citaat van: Gerben Mensink op juli 01, 2009, 22:33:50 PM
Met het vervagen van de waarnemingen bereik je vast niet dat er helemaal niet meer getwitched wordt. Iedereen heeft wel zo zijn netwerk. Wat je er waarschijnlijk wel mee bereikt is dat het zeldzamevogeltjestoerisme wordt tegen gegaan, en het zichzelf versterkende effect dat je hem ook gezien moet hebben, of ook op de foto, of nog beter. En dat je lieden die andere plannen met zo'n waarneming hebben (verzieken, eieren verzamelen) ook niet keer op keer attendeert op het speciale van het geval.

Ik vind dat toch wat te gemakkelijk. Je kunt inderdaad in sommige gevallen beter overgaan tot vervagen, maar in sommige gevallen hoeft dat niet direct nodig te zijn. Ik vind dat mensen af en toe ook ergens van mogen genieten. Als dat niet meer mag, is het gauw gebeurt met de bescherming van soorten in de wereld. Soorten, habitats en ecosystemen worden beschermd bij de gratie van mensen die dat belangrijk vinden en er moet draagvlak voor zijn. Zeldzame en aaibare soorten spelen daarbij een belangrijke rol. Laten we hier niet vergeten dat waarschijnlijk niet het twitchen of het fotograferen het probleem is geweest, maar waarschijnlijk een misdadige handeling van een mafkees. De hoentjes leken heel natuurlijk gedrag te vertonen en het bezoek van vele tientallen liefhebbers was gewoon geoorloofd.

Ik denk dat het te vergelijken is met vliegen met een vliegtuig. Als er eens eentje neerstort, dan is dat verschrikkelijk, maar de volgende keer stap je er toch weer in. Je vertrouwt er maar op dat de piloot weet wat hij doet en dat het materiaal in orde is. Verder wordt er geleerd van de fouten en mankementen waardoor het vliegtuig neerstortte om zodoende het vliegen alleen maar veiliger te krijgen. Als een vliegtuig crashte omdat er iets mis was met het landingsgestel, dan moeten alle landingsgestellen worden nagekeken, het verbieden van luchtvaart is in zo'n geval natuurlijk een veel te rigide maatregel.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/