Cicade van Griend

Gestart door Date Lutterop, juni 11, 2009, 21:40:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Date Lutterop

Zojuist maakte ik deze foto; er zaten drie van deze cicaden op de muur van het huis. Lijkt wel iets op Cixius nervosus, maar ik ben absoluut niet thuis in deze groep. Wie helpt?

Groet,

Date

Date Lutterop

Ik probeer het nog maar een keer. Iemand?

Groet,

Date

Arp

Hoi Date,

er zijn helaas niet zoveel (=geen?) mensen op het forum die echt in de Cicades thuis zijn en van wat ik lees op Duitse fora is het ook geen echt makkelijke groep.

Ik durf bij deze zelf 'officieel' niet meer dan Cixiidae, maar je hebt inderdaad best grote kans dat het Cixus nervosus is.

Een citaat van de Duitse Cicadenexpert Herbert Nickel over een vergelijkbaar dier:
CiteerDie Kombination dunkle Flügelbasis und relativ gerades, dünnes Querband im basalen Flügeldrittel spricht eigentlich meistens für nervosus. Aber keine endgültige Sicherheit ....

Een kenmerk dat Sandra Severing ooit noemde vind je in dit citaat:
Citeer... mit sehr viel Vorsicht behaupte ich dass es sich um Cixius nervosus handeln könnte. Da ich aber auf dem Bild das Gesicht des Tieres nicht erkennen kann und somit keine Aussage über die Farbe des Postclypeus möglich ist bleibt die Artbestimmung nur ein gut gemeinter Versuch.
Wenn der untere Teil des Gesichts dunkelbraun und der Postclypeus hell ist dann wäre ich mir mit der Art sicher.
Misschien heb je er wat aan als je goede foto's van de kop hebt ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Date Lutterop

Kijk, Arp, ook als je er niet ECHT in thuis bent, kun je me al een eind op weg helpen. Deze beestjes vind ik hier al jaren, soms zelfs in grote aantallen, en behalve gefotografeerd, heb ik deze ook bewaard, om eindelijk eens achter een naam te komen. Helaas beschik ik hier niet over een binoculair, maar wellicht kan ik die kleurverschillen op de kop ook wel met een loupe zien. Ik laat mijn bevindingen weten. Dank!

Groet,

Date