Natuur in Nederland...

Gestart door JohanvantBosch, juni 07, 2006, 16:04:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Nog wat andere fotoos bij deze waarneming

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1287469

Groeten,
Johan

Stippen

Leuke illustratie,
hier noemen we hem 'onkruidorchis'
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jan Essink

komt vaker voor, vonden hem tegen een schuurtje

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Cees Veenema

Gevaarlijke plek Jan !! Als daar tenminste ook nog rook uit kwam.
Groet,

Cees

JohanvantBosch

In de nabijheid van dit (eenzaam lijkende plantje) staan meer dan 150 planten in de tuin van een bedijf. vorig jaar werd alles als onkruid (wat het natuurlijk ook eigenlijk is) weggeschoffeld.

Dit jaar nam ik me keer op keer voor om bij het bedrijf te gaan praten en te vragen of ze dit jaar de orchideeën wilden laten staan. Het is weliswaar geen beschermde plant en natuurlijk komen ze volgend jaar gewoon weer op, maar ik vind elke orchidee leuk, dus ik heb liever dat ze blijven staan. Steeds schoot het erbij, tot ik zojuist langs liep en weer allemaal uitgeschoffelde plantjes tegenkwam  :(  Te laat...

Gelukkig staan er nog een paar en ik ben alsnog erheen gegaan. De baliejuffrouw verwees me naar de tuinman, die heel goed wist dat het orchideeen waren, maar ja..... het worden er steeds meer. Gelukkig was hij toch bereid om ze niet meer weg te schoffelen! Wie weet blijven er nu wat meer staan en komen er toch nog wat tot bloei!
Groeten,
Johan

grunsven

Volgens mij zijn alle wilde orchideeën n Nederland beschermd, oook de "onkruidorchis".
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Windekind

Zeker, welliswaar slechts categorie 1, maar wegschoffelen mag in principe niet, tenzij sprake is van bestendig gebruik/onderhoud.

Hier staan ze ook op allerlei plekken in plantsoenen,in tuinen e.d.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Dag allemaal,

Niet alle orchideeën zijn in Nederland beschermd. Epipactis helleborine (waar het op de foto over gaat) juist niet. De andere wel.

Hier in mijn regio doen we in geval van overtreding van de Flora- en Faunawet aangifte bij AID en politie (waar je dan moet zijn bij de man van Bijzondere Wetten die over handhaving van de Flora- en Faunawet gaat). Het gevolg voor de overtreder is altijd een fikse veeg uit de pan en eventueel een boete.

Het is ook handig de pers en indien nodig ook raadsleden in te lichten.

De afgelopen jaren zijn hier onder meer gemeenten veroordeeld tot fikse boetes. Wanneer je het handig aanpakt probeert een overtreder zijn leven daarna te beteren, hoewel je de vinger aan de pols moet blijven houden.

Afgelopen voorjaar hebben we zo in de gemeente Haarlem de instelling van een natuurtoets weten te bereiken. Dat is een begin. :angry:

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Niko, graag een bron dat  dit gebruikersvriendelijke deel van LNV ontkracht.
http://www.bosinfo.nl/pdf/brochure%20buite...0het%20werk.pdf
Zie laatste paginas voor beschermde soorten.
Daar staat Epipactis helleborine duidelijk op !!!!!
't Zou kunnen dat ik even een zeer recente verandering heb gemist, maar dan wil ik graag weten waar e hoe,

Groet

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

:huh: Goed zo, Elmar. Ik vond het al zo vreemd. Maar ik heb niet goed in de Heukels gekeken. Ik keek op pagina 106. Maar ik zie nu dat ik op pagina 105 had moeten kijken. Epipactis helleborine is inderdaad: beschermd!

Verder had ik ook in mijn andere spullen en de website van LNV moeten kijken. Daar staat het ook: beschermd.

Sorry voor het ongemak. Ik hoop dat Johan nog iets gaat doen richting AID (Groendesk: 030-6692640/030-6692663) en politie.

In ieder geval heb ik weer wat geleerd voor het geval dat...

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


JohanvantBosch

CiteerIk hoop dat Johan nog iets gaat doen richting AID (Groendesk: 030-6692640/030-6692663) en politie.
Gezien de medewerkzaamheid van de dame bij de balie en de tuinman, ben ik niet geneigd om naar de aid te gaan. Ik verwacht dat dat een minder goed resultaat boekt dan de zachte hand in dit geval. Ik blijf ze wel in de gaten houden. en mogelijk ga ik kijken of ik het wat hogerop kan zoeken in het bedrijf om ze op te roepen in het kader van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' de wespenorchissen in hun tuin te 'beschermen'. Zo kunnen ze er als bedrijf ook nog iets mee doen, naar binnen en naar buiten.
Groeten,
Johan

grunsven

Lijkt me ook het beste inderdaad. Hij mag dan wel beschermd zijn, echt bedreigd is hij niet en blijkbaar gaat het op deze manier ook.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Niko Buiten

Dag Johan en Grunsven,

Dank voor jullie reactie. Johan, veel succes ermee.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.