In dit ferbān:
Dat is mijn punt juist, het gaat om de vraag of je in de categorie lompe soortenjager of verzamelaar past als je het leuk vindt om nieuwe soorten te zien. Je hebt zelf voor de dvd ook meer dan 60 soorten gefilmd toch? maakt je dat een lompe soortenjager of verzamelaar?
[op persoonlijke titel] Je past pas in de categorie lompe soortenjager als je lomp bent. Dat scheelt. Nietwaar?
Voor de dvd hebben we 64 soorten gefilmd (waaronder 3 na verschijnen van de dvd, dus voor een volgende versie). We waren eerst van plan op te houden na de makkelijker soorten, maar ergens rond de 55 leek het ons beter om maar alles te proberen. Dat betekende ook achter tips van anderen aanhollen over locaties van zeldzaamheden, en aan mijn formulering zie je al dat dat niet mijn hobby is. Ik vind het veel leuker om zelf dingen te ontdekken.
Met die dvd waren we met iets bezig dat voor veel mensen leuk en nuttig kon zijn, waardoor dat twitchachtige maar even moest. Maar ook dan vonden we het een sport om ervoor te zorgen dat iemand die vlak na ons op dezelfde plek kwam niet kon zien dat er iemand geweest was. En dat is bijna altijd gelukt.
Als ik nu de verhalen hoor over de albifronsplek en nog zo wat dingen dan is die sport van onlompheid niet overal doorgedrongen. Ik heb nu al zoveel gehoord dat ik, mocht ik iets heel zeldzaams ontdekken, het misschien wel een jaar stil houdt... Ik heb absoluut geen zin ervoor te zorgen dat vangers en prikkers erop afgaan, en ook het fotografengilde is niet geheel te vertrouwen.