Hoofdmenu

Sperwerattack

Gestart door Pim, februari 14, 2005, 16:09:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vanmiddag wegens slecht weer thuisgebleven en voor het eerst wat foto's gemaakt via de telescoop (digiscopping).

Plotseling dook een sperwer op een vogel en vloog ermee weg. Het was geen kleine zangvogel, maar waarschijnlijk een spreeuw (die is in onze tuin zeer algemeen).

Hebben anderen een sperwer weleens een spreeuw (of een vogel van vergelijkbare grootte) zien pakken. Zo'n moment duurt enkele seconden.

groet,
Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Thijs Fijen

nee maar denk dat het echt wel mogelijk is. Aangezien ze kippen pakken is de grote geen probleem..
Thijs Fijen

Pim

Hij had iets te pakken dat groter was dan mus, mees etc.
Ga dan wel van spreeuw uit. Een uur later was er nog geen vogel in de tuin te bekennen, sta je dan met je fotocamera klaar ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

-Arthy-

Ik heb een keer toen ik naar huis fietste een sperwer die tussen de huizen door kwam en een huismus op zo'n 2 meter voor mn neus in de lucht sloeg gehad. De veertjes van de mus dwarlde op mij toen
Leuke ervaringen zijn dat :D
Rick Gevers

Pim

CiteerLeuke ervaringen zijn dat

Daar zal die partner van die huismus anders over denken :P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Wat dacht je van de huismus in kwestie B)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Denk dat die het allebei niet leuk zullen vinden.  ;)

Trouwens, mooie foto's van die wilde zwanen! Mijn complimenten.

Thijs
Thijs Fijen

Pim

#7
Bedankt, waren mijn eerste digiscoopervaringen vanuit de Lepelaarhut.
Was wel afzien, hagel, wind & regen. Mijn handschoenen lagen thuis nog op de centrale verwarming. De pret was dus van korte duur.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

CiteerTrouwens, mooie foto's van die wilde zwanen! Mijn complimenten.
Thijs
Idem, hoef niks te veranderen, zelfs de naam klopt al ;)

Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Mijn buurvrouw voerde braaf de musjes in de tuinen er zaten er heel wat. Op een zekere dag dat mens klappend en lawaaimakend de tuin in en ik kijken natuurlijk :) . Een sperwer had deze overdaad aan take away voedsel ook ontdekt en een sappige mus uitgezocht. Niet helemaal de bedoeling van de buurvrouw  :censored:   maar hij zat wel lekker te peuzelen in de prikkelbosjes achter in haar tuin.

JP

hiskodevries

Jawel Pim, ik heb 1 keer in winkelcentrum Overvecht (utrecht)  een sperwer een spreeuw zien pakken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Ik heb in de Ooijpolder een Sperwer zelfs eens achter een Goudplevier aan zien jagen. Onsuccesvol helaas, hij sloeg mis. En aangezien het een hij was, zijn relatief grote prooien dus niet alleen voor de grotere vrouwtjes weggelegd. Dit alles gebeurde op slechts een metertje of 10 van mijn bankje. Dit alles kunnen bekijken onder het genot van een luie zit in de winterzon.  B)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

harderbroek

Hoi Pim,

In mijn prooienlijst van Sp. in het Horsterwold zijn daar de grootste tot nu toe
Houtduif en Ransuil. Vooralsnog gaan wij ervanuit dat deze door sperwerwijfjes  werden geslagen

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jasper

#13
In Zweden jaagde een mannetjes Sperwer achter een Houtsnip aan die opgevlogen was, de Houtsnip werd wel gevangen door de Sperwer!

thijs

CiteerHoutduif en Ransuil
Toch nog problemen voor die albino zonder schutkleur <_<

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

ja toch wel... had het niet verwacht.
Thijs Fijen

Pim

Bedankt voor de reacties!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

maris30

Ik stond een keer bij een bushokje te wachten, toen ik ineens een harde knal naast me hoorde. Ik zag nog net een sperwer met een bizarre scherpe hoek weg vliegen, en er lag een verlamde spreeuw op de grond. Volgens mij is de spreeuw tegen het bushokje aangevlogen ofzo, toen die sperwer achter hem aanzat.
Zielig voor het spreeuwtje, maar wel een kick gezicht! :unsure:

BWoets

Smelleken ook keer op een Holenduif zien jagen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Piter Anjema

1 x een vrouwtjes Sperwer een Turkse tortel zien plukken (achtertuin) en
1 x een mannetje Torenvalk op een levende Waterhoen gezien (in de berm)

hiskodevries

Gisteren een sperwer een merel zien pakken, de doodsstrijd kostte ook wel vrij veel tijd. Hoorde in elk geval 10 minuten lang de droeve kreten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Vanmiddag een vrouwelijke Sperwer een Smient zien slaan. De Smient vloog op terwijl de Sperwer er eigenlijk per ongeluk boven vloog, zo leek het. Recht in de klauwen van de roofvogel. Ik weet niet of de Sperwer de Smient kon houden, maar ze landde wel direct naast de plas. Grote verschil was echt minimaal.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Jan-Pieter

Van de week stonden in het Noord Hollands Dagblad 3 foto's van een man sperwer die een Turkse tortel had geslagen.

JP

harderbroek

CiteerVan de week stonden in het Noord Hollands Dagblad 3 foto's van een man sperwer die een Turkse tortel had geslagen.

JP
Hoi JP,
Uit pure belangstelling maar heb je die krant nog en zijn de foto,s te scannen of e-mail adres waar ik via betreffende fotograaf aan de foto,s kan komen

Alvast bedankt voor je reactie

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

Ik vrees dat ik hem niet meer heb.
Zal nog even voor je kijken.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Het krantenartikel heb ik nog ik zal kijken wat ik voor je kan doen.

JP

Jan-Pieter

In Noord Holland Dagblad van 15 maart.
Fotograaf Joop Broek. Foto's gemaakt in Oudorp.

JP

harderbroek

CiteerIn Noord Holland Dagblad van 15 maart.
Fotograaf Joop Broek. Foto's gemaakt in Oudorp.

JP
Dank je wel JP

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland

Mijn Sperwers zaten al weer op hun locaties ( mannetje eigenlijk al de hele winter)
Als prooi deze weken ontzettend veel merels (v.n. man)
46 totaal over 2 territoria. daarnaast groenling 1, putter 4, houtduif 1, winterkoning 3


Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

Hier enkele seconden geleden bijna een Turkse Tortel geslagen.
De veren vlogen in het rond, maar hij (de Turkse Tortel) redde het wel :o
Sperwer meteen weer weg, beetje vreemde actie....

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar