Hoofdmenu

Zwartpuntsmalbok?

Gestart door huysse, juni 10, 2009, 01:15:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit een Zwartpuntsmalbok ?

groet,
Marijke

beetlestitch

ja een mooie dame. groeten toon.
Toon Keukelaar

huysse

Bedankt Toon!
Waarom een dame?

Marijke

beetlestitch

de mannetjes zijn andere kleur bijvoorbeeld net als bij corymbia rubra. man gelig vrouw rood. dit verschijnsel heet sexuele dimorfi. groeten toon.
Toon Keukelaar

huysse

Er zal wel geen antwoord zijn op de vraag waarom ze verschillen in kleur????

Marijke

Th.Heijerman

Zo geschapen?

Toch eventjes de vraag om welke soort het nu gaat? Het betreft Leptura melanura en die heet ook wel:
1) tweekleurige smalboktor;
2) zwartstreepsmalboktor;
3) zwartpuntslankboktor.

Waar komt de naam zwartpuntsmalboktor vandaan?

Wil er toch voor pleiten om wetenschappelijke namen te gebruiken...

Theodoor

huysse

#6
Heb hier op waarneming.nl naar foto's gekeken en kwam:Zwartpuntsmalbok of Stenurella melanura tegen.
Vandaar de vraag.
Leptura melanura staat (nog) niet op waarneming.nl en die kwam ik dus ook niet tegen, maar is misschien een betere naam voor S.melanura?
Nu wil ik niet onaardig doen maar "zo geschapen" kan ik nou ook niet zo wetenschappelijk vinden! Is er niet een of andere leuke verklaring voor?
Dan kan ik de soort beter onthouden....

groet,
Marijke

Th.Heijerman

Toch het enige goeie antwoord. Anders had de vraag moeten luiden: waardoor?

huysse

Dat ben ik beslist niet met je eens.
Waarom: om welke reden, met welk doel.


groet,
Marijke

beetlestitch

als je die vraag kunt beantwoorden is heel dit probleem in de hele dieren wereld opgelost waarom een leeuw er zo uitziet bijvoorbeeld. groeten toon
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Als je vraagt naar het waarom, veronderstel je dat er iemand is met een een bedoeling, als je vraagt naar het waardoor, wil je weten wat het mechanisme is ...

huysse


huysse

Ze moet dus ingevoerd als Leptura melanura.
Moet/mag daar een nederlandse naam bij en zo ja welke.
Wat gebeurt er met de kennelijk niet bestaande Zwartpuntsmalbok?

groet,
marijke

jack_windig

Hier zie je precies het probleem van zowel de wetenschappelijke namen als de Nederlandse namen. Wetenschappelijke veranderen nog al eens, naar de laatste wetenschapelijke inzichten. Als er geen officieel vastgestelde Nederlandse naam is kunnen er meerdere namen voor dezelfde soort zijn, of een naam voor meerdere soorten.
Volgend mij is het beste om de volgende regels aan te houden:
1) Officiële lijst en ingeburgerd (bijv. vogels): gebruik in ieder geval de Nederlandse naam
2) Officiële lijst maar niet (overal) ingeburgerd (bijv. nachtvlinders, miljoenpoten): geef beide
3) Geen officiële lijst (bijv. kevers): geef in ieder geval de wetenschappelijke.

(Nou is alleen nog de vraag wanneer is iets een officiële lijst)

Welke naam ook gebruikt wordt, laat die in overeenstemming zijn met de lijst op waarneming.nl, anders wordt het helemaal verwarrend voor niet experts. Voor boktorren zou waarneming.nl verbeterd moeten worden met de Nederlandse en wetenschappelijke namen van de pas uitgekomen tabel (van Zeegers en Heijerman).


huysse

Ik voer haar in als Zwartpuntsmalbok - Stenurella melanura, dat lijkt mij zinvoller dan nu nog eens een andere naam in te voeren, uiteindelijk staan er al 59 waarnemingen onder die naam.


Allen bedankt!
Marijke