Orchis voor Jan Essink

Gestart door Cees Veenema, juni 07, 2006, 09:15:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

foto 1a.
Groet,

Cees

Cees Veenema

#1
foto 1b . vervangen
Groet,

Cees

Cees Veenema

#2
foto 2a..
Groet,

Cees

Windekind

Jan is er een weekje tussenuit Cees.

groet,

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

OK Elmar dat wist ik niet.

Wat denk je zelf
Groet,

Cees

Windekind

Ik denk Gewone rietorchis, maar sluit vleeskleurige niet uit..

Al zijn de schutbladen lang en erg kapvormig, wat een typisch Vleeskleurige kenmerk is. nderste reikt tot naast de bloeiaar. Bovendien zijn ze wat geelgroenig.
De zijdelingse lobben van de onderlip lijken echter in het geheel niet terug geslagen. Dat heeft de vleeskleurige meestal duidelijk of in ieder geval enigzins.
Het spoor lijkt sterk conisch en niet cylindrisch. Dat speelt ook een rol bij de determinatie binnen het geslacht. Ik heb echter geen literatuur bij de hand nu en weet niet meer precies hoe dat zat.


De standplaats kan ook nog wat helpen misschien.
Vleeskleurige is een soort die veel meer op plaatsen met een hogere pH groeit (b.v. duinvalleien, maar ook andere terreintjes met kalkrijke kwel).
Rietorchis staat in het algemeen duidelijk zuurder, b.v. lang slootkantjes op allerlei plekken.

Ik loop straks nog even naar buiten de heemtuin in. Daar staan Gevlekte en ongevlekte rietorchissen. Zal ze nog weer eens heel goed bekijken.


Ik kan met betrekking tot soorten uit dit geslacht op basis van fotos geen zekerheden geven. Ook geld dat voor de vorige namen die ik aangaf.




Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jan Essink

Jan is er nog steeds maar gaat op 11 juni weg, alleen mensen effen wat langer dan een weekje, meer iets van een week of 10

nr. 1 is vleeskleurige, Dactylorhiza incarnata
nr. 2. ongevlekte rietorchis. Dactylorhiza praetermissa.

Ik heb wel een verzoek aan jullie, als je een foto maakt zorg dan dat de bloemkenmerken goed zichtbaar zijn.

Wij maken meestal een habitus opname en een aar opname, waarbij we zorgen dat alles goed zichtbaar is, dus ook de lip en de spoor.

Helaas zullen jullie van ons nog geen foto's zien, want we maken alleen dia's.
Misschien komt dat nog wel.

groeten

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Cees Veenema

#7
Nou Elmar,

Ik heb er alle vertrouwen in dat je Jan kunt vervangen tijdens zijn vakantie.
En Jan, wederom knap werk.
Beide Orchissen stonden nog geen 75 meter bij elkaar vandaan en dan trek je al gauw de conclusie dat het om dezelfde gaat. Eigenlijk heb ik van het tweede exemplaar alleen  foto's  gemaakt om de kwaliteit  nog te verbeteren.
Normaliter probeer ik alle kenmerken van de plant zo goed mogelijk op de foto te krijgen maar ik zal de aanwijzingen verder zo goed mogelijk opvolgen.
Misschien nog tot spreeks op het plantenforum, zo niet, dan een hele goede reis toegewenst samen met je vrouw.

Hartelijk dank tot zover en Elmar ook,
Groet,

Cees

Windekind

Veel plezier Jan,

... en Cees bedankt voor je compliment, maar ik kan Jan helaas niet vervangen.
Ik wil mijn best doen en zal me nog eens extra verdiepen in de Dactylorhiza-groep middels mijn boeken en middels wat vindplaatsen, maar 't blijft een zeer lastige klus.

Nog wel een vraag je Jan: welke bedoel je nu precies met nr1 en welke met nr2 ?


Cees begrijpt het wel dus het zal aan aan mij liggen.

En zou jij in het kort kunnen aangeven wat voor jouw de overtuigende kenmerken zijn die je bij benoeming van een foto gebruikt heb.

Daar zou ik veel aan hebben.

Bedankt en met vriendelijke groet,

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

Dat is nog maar de vraag Elmar, ( wil je toch graag horen )
gezien het commentaar van Jan denk ik ( dus )  kijkend naar de bloemen , foto's  1 en 2.
Groet,

Cees

Windekind

Dat is toch dezelfde plant ??

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jan Essink

Beste Cees,

Kijk eens goed in Landwehr of Kreutz, beide geven een goed overzicht van de bloemen.

In principe heeft de vleeskleurige orchis hele kleine bloemen met een lijntjes patroon op de lip.
De bloeitijd is in juni.

De ongevlekte rietorchis heeft een stippeltjespatroon op de lip, ook deze bloeit in juni.


Wij gaan naar Skandinavie, omdat wij vorig jaar een 100 km zuid van de Noordkaap een wespenorchis gevonden hebben die niet bloeide. De plant was 10 cm hoog! We weten nu dat het de bruinrode was maar willen hem in bloei vinden.


groeten.

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Cees Veenema

Omdat Elmar er van overtuigd is dat het dezelfde plant betreft zal ik ze later afzonderlijk nog eens invoeren.
Ik heb ze niet achter elkaar in het bestand staan omdat ik intussentijd andere foto's heb gemaakt.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Cees Veenema

Beste Jan en Elmar,

Ik heb de Orchisssen opnieuw gefotografeerd.
de foto's 1a en 1b zijn van de ene plant en de foto's 2a. en 2b van de andere.
Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn om tot een eind oordeel te komen.
Groet,

Cees

Niko Buiten

:blink: Dag Cees,

Heb je zelf geen Heukels' Flora (23e druk) en/of Veldgids Nederlandse Orchideeën? Je kunt ze ook uit de bibiotheek lenen. Het is een makkie deze orchideeën daarmee op naam te brengen. Daarna zou je je determinaties ter controle op dit forum aan de leden kunnen voorleggen. Je leert dan ook zien op welke kenmerken je bij het fotograferen moet letten om vast te leggen.

Of heb je moeite met lezen?

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


Cees Veenema

#16
Hallo Niko,

Als je geen zin hebt om naar zulke onderwerpen te kijken dan doe je dat toch niet.
Er zijn plenty waarnemers die interresse hebben in verschillende onderwerpen zonder over bruikbare documentatie te beschikken. En wat een dorpsbibiliotheek voorhanden heeft stelt niet zo veel voor.
Ik ben van mening dat al deze beginners, net als ik zelf, sneller, beter en ook nog op een leuke manier van het forum kunnen leren.
Groet,

Cees

Niko Buiten

:) Dag Cees,

Tot het leren hoort ook het omgaan met flora's. Verder kunnen dorpsbibliotheken determinatiewerken uit ander biliotheken, zoals universitaire, over laten komen. Persoonlijk heb ik in mijn begintijd ook veel gehad aan de - vanwege zijn omvang dure - vijfdelige Ecologische Flora van Eddy Weeda, die ik in de biliotheek kon bestuderen en na enige jaren besloot zelf aan te schaffen.

Ik denk dat het er in dit forum ook om gaat mensen aan het determineren te krijgen. Door eerst flora's voor dit doel te lenen kom je er zelf achter of het iets voor je is.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#18
Dag Niko,

Het zal je niet meevallen iets bij ons in de bibliotheek te lenen om mee te kunnen determineren. Er zijn wel enkele plaatjesboekjes van planten maar dan houdt het al snel op. Een veldgids van orchideën, een flora is niet ter beschikking. Naar de ecologische flora hoef je helemaal niet te vragen. Kan wel aangevraagd worden en dan brengen ze die mee maar zo'n boek mag je maar een korte periode lenen. Als je er enkele weken later weer naar vraagt moet het opnieuw meegebracht worden. Dat is hier en bijna overal op het platteland zo. Toch hebben we een behoorlijke bibliotheek.
In de steden is alles op boekengebied in de bibliotheken te lenen maar daar hebben ze niet zoveel natuur............

Gek hè :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

:P Dag Corry,

Je kunt niet constant een bepaald boek lenen. Schaf het dan aan. En zo duur is Heukels' Flora toch niet?

Wat betreft planten is een kilometerhok in Haarlem net zo rijk als een kilometerhok in de duinen (beide horen dan ook tot het Renodunaal district). Iets soortgelijks geldt voor broedvogels.

Ik ben opgegroeid op het platteland, in een gebied dat tegenwoordig door Natuurmonumenten wordt beheerd, het lag vijf kilometer van het dichtsbijzijnde dorp, waar geen bibliotheek was. Het gebied was qua natuurwaarden een verschrikking vergeleken met de streek waar ik nu woon.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Ik beantwoord je vragen graag Cees (als ik kan) en vind het leuk dat er zoveel planten door je geplaatst worden en waaruit een enorm enthousiasme spreekt..

Met betrekking tot je orchideeen.

1= Rietorchis (ongevlekte vorm)
2=waarschijnlijk idem (maar alleen in knop lastiger)


Vandaag nog weer vele rietorchissen gezien op een groeiplaats in Amsterdam. Vrijwel allemaal gevlekte, een enkele gewone, maar ook een m.i. duidelijke tussenvorm met ongevlekt blad en geen stipjes op  de onderlip, maar ook geen volledige lussen (allemaal kleine streepjes die eeen beetje een lus vormden).

't Blijft leuk die orchideeen.



Groetjes.

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Cees Veenema

#21
Beste Elmar,

Ik geef ook nog schaakles aan kinderen. Een enkele neemt wel eens de moeite om wat extra theorie door te nemen.
Dit vormt voor mij echter geen enkel beletsel om
niet mijn uiterste best te toen om ze zo veel mogelijk mee te geven.
Zolang ze maar enthousiast zijn vindt ik dit prima.
Er zijn paralellen, zo gaat dat tegenwoordig.
Ik heb beroepsmatig geen enkel verband met de natuur en kan hiervoor beperkte tijd vrijmaken. In de gedachtengang van Niko kan ik mij wel verplaatsen maar met de uiterst snelle manier om waarnemingen in te voeren ligt bij mij de nadruk op het moment bij het opsporen van alles wat er zoal in de natuur te vinden is.
Dit gaat natuurlijk ten koste van zelfdeterminatie werkzaamheden maar het gaat toch over het algemeen op een leuke en ( bijna even)  leerzame en moderne  manier.
Voor administrateurs die hier een bijdrage aan leveren zou ik best eens een feestje willen geven.
Wat de Orchis betreft "ik kon geen verschil tussen de twee ontdekken en hou het daarom graag op de ongevlekte Rietorchis.
Mijn dank.
Groet,

Cees

Windekind

Ook leuk schaken Cees,

maar lang niet gedaan en de bekende openingen ben ik al lang kwijt.

terwijl ik destijds wel wat  boeken heb doorgenomen.
Overigens vond ik "praktische schaaklessen dl4" (even uit het hoofd) ; "tussen oordeel en plan" van Max Euwe zeer bevrijdend.


Cees , ga gewoon je gang, doe wat je leuk vind, stuur op wat je wilt weten.Ik bewonder je enthousiasme enorm.


Groet,

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#23
Dag allemaal,

Nico. Boeken hoef ik niet te lenen. Bijna alles is in mijn bezit.

Cees ik ben blij dat je waarnemingen op het forum plaatst. Anders zou het een dooie boel worden. Bovendien geniet ik ook van je enthousiasme en we steken er allemaal wat van op.

Elmar. Ik ben het volledig met jou eens. Rietorchis allebei. Gevlekt of ongevlekt wordt in de Heukel's niet onderscheiden en m.i. terecht.
Ik had in Wierden vorig jaar enkele Rietorchissen gevonden. Gevlekt.
Dit jaar stonden er op dezelfde plek 2. Ongevlekt.
Dat plaatst mij voor een raadsel. Wie kan mij uitleggen hoe dat kan?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#24
CiteerOok leuk schaken Cees,

maar lang niet gedaan en de bekende openingen ben ik al lang kwijt.

terwijl ik destijds wel wat  boeken heb doorgenomen.
Overigens vond ik "praktische schaaklessen dl4" (even uit het hoofd) ; "tussen oordeel en plan" van Max Euwe zeer bevrijdend.


Cees , ga gewoon je gang, doe wat je leuk vind, stuur op wat je wilt weten.Ik bewonder je enthousiasme enorm.


Groet,

Elmar
Hallo Elmar,

Dat jij ook schaakt verbaast mij niets, goede schaakboeken van Euwe, ik heb ze in alle soorten en maten en zelfs nog één met een voorwoord van de grootmeester zelf. . Maar Fisher dat was ook wat destijds.
Groet,

Cees

Windekind

CiteerElmar. Ik ben het volledig met jou eens. Rietorchis allebei. Gevlekt of ongevlekt wordt in de Heukel's niet onderscheiden en m.i. terecht.
Ik had in Wierden vorig jaar enkele Rietorchissen gevonden. Gevlekt.
Dit jaar stonden er op dezelfde plek 2. Ongevlekt.
Dat plaatst mij voor een raadsel. Wie kan mij uitleggen hoe dat kan?
Hoi Corry,

als dat dezelfde individuen zijn dan sta ik perplex.
Dan zal ik ze met zekerheid niet meer onderscheiden.


Zoals je zelf ook weet komen orchideeen niet altijd allemaal op, maar wisselt het nogal sterk. Ik denk dus dat het twee andere individuen zijn.

Ik vond gisteren in Amsterdam behoorlijk veel rietorchissen op een plek en dat waren vrijwel allemaal m.i. duidelijk gevlekte (gevlekte bladen en duidelijke doorlopende lussen als honingmerk), een enkele duidelijke ongevlekte (ongevlekt blad en alleen maar kleine puntjes als honingmerk) en een exemplaar dat er duidelijk tussen in zit.

Ik wil ze zelf wel graag blijven onderscheiden.



Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins