Hoofdmenu

Welke pieper

Gestart door Abe van 't Wout, juni 08, 2009, 21:03:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Abe van 't Wout


Lonnie Bregman

Ik zie geen foto's...
Groeten, Lonnie Bregman

Abe van 't Wout


Lonnie Bregman

Citaat van: Abe van 't Wout op juni 08, 2009, 21:17:57 PM
Citaat van: lonnie20 op juni 08, 2009, 21:07:35 PM
Ik zie geen foto's...
Srry :rolleyes:... k heb t veranderd

Ja, nu zie ik hem wel  ;), volgens mij een Boompieper
Groeten, Lonnie Bregman

Abe van 't Wout


Steven Wytema

ik denk toch een Graspieper.

ten eerste is de ondergrond al een hint: rogge(?)-eieren. Of iig eieren van een maritiem dier. dus als de foto niet in de trektijd is genomen lijkt boompieper me al sterk.
daarnaast is het meest gebruikte kenmerk (streping op de flank) inderdaad suggestief voor Boompieper, maar de zwarte streep onder het oog, contrasterende kopstreping (bij bopi alleen in het najaar), brede randen op de tertials en de zeer krachtige streping op de rug wijzen allemaal naar Graspieper.

Maar natuurlijk heeft Frank wel enige toevoeging ;)
Steven Wytema


Herman van der Klis

Citaat van: Abe van 't Wout op juni 08, 2009, 21:33:48 PM
Zeker?

Nee , niet zeker . Een antal kenmerken zijn door het felle licht  op de vogel niet goed te zien. Maar toch zie ik ondanks dat , toch wel royale flankstrepen , die mij aan graspieper doen denken.
mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

GijsB

Citaat van: scwytema op juni 08, 2009, 22:08:31 PM
ik denk toch een Graspieper.

ten eerste is de ondergrond al een hint: rogge(?)-eieren. Of iig eieren van een maritiem dier. dus als de foto niet in de trektijd is genomen lijkt boompieper me al sterk.
daarnaast is het meest gebruikte kenmerk (streping op de flank) inderdaad suggestief voor Boompieper, maar de zwarte streep onder het oog, contrasterende kopstreping (bij bopi alleen in het najaar), brede randen op de tertials en de zeer krachtige streping op de rug wijzen allemaal naar Graspieper.

Maar natuurlijk heeft Frank wel enige toevoeging ;)

lijken me trouwens geen rogge-eieren, maar een of ander zeewier
Gijs

frankneijts

Eens met Herman dat de flankstrepen (en de "corresponderende") borsttekening typisch Graspieper zijn. Daarbij lijkt de oogring volledig en ook dat is kenmerkend voor Gaspieper: bij Boompieper (o.a.) voor het oog onderbroken. Dat lijkt mij voldoende voor Graspieper...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'