vindplaatsen Bleke en Gele morgenster

Gestart door grunsven, juni 06, 2006, 18:17:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

grunsven

Voor een onderzoek naar de uitbreiding van Bleke morgenster (aan Universiteit Wageningen) en een ecologische vergelijking met Gele morgenster, ben ik op zoek naar vindplaatsen van beide soorten in Nederland.

Als je me hiermee wil helpen (of meer wil weten hierover) kun je het beste een PB'tje of een mailtje sturen.

Dank
Roy van Grunsven
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

characea

#1
Tja In Oostvoorne stonden er een aantal en op het spoor bij Leiden en Alphen aan de Rijn ook..Ik dacht zelfs dat ik de soort ook in Vlaardingen West gezien heb maar dat durf ik neit te zeggen.

En als je dan toch in Leiden bent..daar staat ook Kandelaartje op het station.

characea

Even een foto toe voegen
Alphen aan de rijn

characea

En dan nu een foto van de bloem van een plant die er vlak bij stond. De omwindselbladen zijn duidelijk langer dan de lintbloemen en de bloemstelen zijn verdikt..is dit nu een bleke morgenster ?


characea

En dan hier een gewone morgenster vlak bij de 2 km hokken met beekrombout langs de grensmaas afgelopen weekend.


grunsven

Hij lijkt wat fel van kleur maar lijkt me wel bleke morgenster. Je kunt het ook zien aan de opgeblazen steel net onder het hoofdje, de blauwige kleur van het blad en de grote hoofdjes met zaad.

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

characea

#6
En dan hier een foto van Marcel Hospers, deze bloem is veel feller geel:

20051001_Floron_Brakel_0038_morgenster_kl
Let op de lengte van de omwindselblaadjes die is nl veel korter.