Hoofdmenu

Withalsvliegenvanger

Gestart door JaapHennevanger, juni 06, 2006, 07:50:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citeerblijkbaar wil iemand nog wel eens wat al te heftig reageren en ik weet niet wat ik een ernstiger vergrijp vind, dat of drie meter naast het pad staan

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt, maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Bedenk wel: c'est le ton qui fait la musique.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

CiteerHet is ook niet altijd erg: een duinstruweel doorbanjeren in het najaar is iets heel anders dan dat zelfde bosje doorbanjeren in de broedtijd. Daar gaat het niet om.
Volgens mij getuigen beide genoemde acties nou niet direct van een overdreven groot respect voor de natuur. Het door bosjes banjeren in de hoop een zeldzaamheid op te stoten (m.a.w. op te jagen) zonder de vogel(s) daarbij te verstoren? In dit soort gevallen prevaleert m.i. de wens zeldzaamheden te zien altijd boven de wens dat de veroorzaakte verstoring 'binnen de perken' blijft (al doet de vogelaar in kwestie dat niet)...
Het lijkt me wel zo eerlijk om op het moment dat je doel is vogels te verstoren (anders zie je ze immers niet) toe te geven dat je de vogels (en andere natuur t.p.) daarbij... verstoort.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

Ik vraag me eigenlijk af waarom er dit jaar weer moeilijk gedaan is over het vrijgeven van de plek... Ik begreep dat de vogel twee jaar geleden zo ongeveer bovenop een boommarternest zat en dat dat de reden was om de plek niet vrij te geven.

Als dat dit jaar niet het geval is, zie ik op deze plek (gewoon een vrij toegankelijk bos als alle andere in Nederland, waar elk weekend hordes toeristen over de paden lopen) geen reden om moeilijk te doen. Die regels van op de paden blijven etc. gelden natuurlijk altijd en overal en niet speciaal hier en ik verwacht eigenlijk dat mensen zich daar altijd aan houden.

En persoonlijk vind ik het ook niet erg als mensen wel 2 of 3 meter van het pas af gaan. Daar moet het echter wel bij blijven en je moet niet met hordes het bos gaan doorkruisen. En je moet dan niet net onder een door bonte vliegenvangers bezette nestkast gaan staan, waardoor die beesten van slag raken. Dit heb ik afgelopen maandag een jonge fotograaf zien doen, die diezelfde bonte vliegen graag op de foto wilde hebben. Hij begreep echter niet dat de vogels vervolgens alarmeerden en niet meer de nestkast binnengingen als gevolg van zijn aanwezigheid.....

De andere broedvogels etc. mogen niet lijden onder de aanwezigheid van zo'n mooie zeldzaamheid, maar ik vind dat er in dit geval wel heel gefrustreerd mee omgesprongen wordt.
Groeten,
Johan

Jaap Denee

CiteerVolgens mij getuigen beide genoemde acties nou niet direct van een overdreven groot respect voor de natuur.

Dank je.

Maar misschien is het woord 'banjeren' ook niet goed gekozen. Als je onder banjeren het dwars door bosjes heen breken of gebiedjes instampen verstaat (ongeacht het doel): eens. Maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel. Lees dan voor banjeren: rustig lopen/slenteren/afstruinen zonder lawaai/breken. En er zijn zat plekken waar je buiten de paden mag komen. Net zo goed zijn er gebieden waar je gewoon op de paden moet blijven. Respecteer dat. Dat een gebied tijdens broedtijd veel kwetsbaarder is dan daarbuiten, lijkt mij duidelijk.

Maar het is nu eenmaal niet zwart/wit.
In een bosperceel in Drenthe hoor je niemand als we met z'n allen buiten het pad midden in een perceel staan omdat daar toevallig een sperweruil zit. Prima.
Bij de withalsvliegenvanger ligt dat wel enorm gevoelig. Ook prima.
Je moet wel de verschillen tussen deze situaties kunnen herkennen. Dat is alles wat ik zeg.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citeermaar ik vind dat er in dit geval wel heel gefrustreerd mee omgesprongen wordt.

Helemaal mee eens. Dat gebeurt ook. Maar voedt dat dan vervolgens niet door tóch onder zo'n stronk te gaan staan. Al heb je tien keer gelijk, ze geven het je toch niet. En bedenk dan dat bij 'wangedrag' een volgende keer zo'n goeie soort wel onder de pet gehouden wordt. Is dat wat je wil? Ik niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

CiteerJe moet wel de verschillen tussen deze situaties kunnen herkennen.

Ik denk idd dat je voor elke situatie afzonderlijk voor jezelf een integere afweging moet maken tussen je wens iets te zien en je wens verstoring te voorkomen of op zijn minst te beperken. Van mensen die ik weleens in de herfst zie 'jassen' krijg ik (helaas) vaak niet de indruk dat zij 'respect voor de natuur' iets vinden om in hun overwegingen mee te nemen. Ik ben niet tegen het systematisch afzoeken van een plek maar ik heb wel het idee dat mensen nogal eens de neiging hebben te ver te gaan. En natuurlijk geldt dat ook weleens voor mezelf, alleen probeer ik wel zoveel mogelijk rekening te houden met verstoring. 'Bij twijfel niet doen' lijkt mij een te huldigen uitgangspunt, dat ik zelf zoveel mogelijk probeer toe te passen. Vogelaars hebben wat mij betreft zonder meer de plicht om de natuur te respecteren, 'don't bite the hand that feeds you' tenslotte...

Ik zat gisteravond twee uur lang met mijn vader aan de rand van een heideveld, zwijgend of zachtjes pratend. Terwijl de schemering langzaam intrad hoorde je sommige vogels stoppen met zingen, anderen dapper doorgaan. Plots vlogen er twee houtsnippen uit de donkere dennen. Er volgden er gedurende die zit nog vijf. Toen het al flink donker was geworden begonnen de nachtzwaluwen (waarvoor we kwamen) zich te roeren. We fietsten naar een volgend open plekje omdat dat dichterbij de plek was waar het geluid vandaan kwam. Op die plek bleken al twee mensen te zitten luisteren. We hoorden het 'snorren' dichterbij komen en zagen een schicht. De volgende schicht bleek bij nadere inspectie wel erg groot en was een jagende bosuil, die vlak achter ons vanuit een boom ging zitten roepen. Nog een korte flits van een nachtzwaluw. Veel snorren, af en toe het vleugelgeklapper. Tenslotte een nachtzwaluw die een rondje draaide op 30 meter afstand en bovenin een boom ging zitten.

Zo kan het ook, denk ik dan...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citeer'don't bite the hand that feeds you'

We zijn het eens.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Ik vraag me trouwens af (zowel bij withalsvliegenvanger als bij de wilgengors) of het vol te houden is dat je verstoring beperkt door je dertig beste vriendjes op te bellen om de vogel in kwestie middels een voor anderen stilgehouden excursie te gaan zien... Ik zou zeggen dat je of de locatie zoveel mogelijk probeert stil te houden of het nieuws openbaar maakt. Zo'n 'tussenweg' als een ruimbezette 'prive-excursie' kan een hoop doelen dienen maar niet het beschermen van de vogel (of diens omgeving) in kwestie...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jaap Denee

#39
Zanggors. Whatever.

Maar je legt de vinger precies op de zere plek. Dit soort elitaire excursietjes vormen nu juist de grote bron van ergernis.

Hoewel er bij de zanggors natuurlijk geen sprake is geweest van een georganiseerde excursie. Daar had je gewoon 'doortastend' moeten optreden...

Je broek zakt er van af. Wees dan een vent en meld gewoon niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

#40
Nou vooruit, zanggors  :sorry:

Volgens mij zijn er twee zere plekken:
1) Het soms niet de schoonheidsprijs verdienende gedrag van het 'old boys network' t.o.v. andere twitchers/fanatieke vogelaars en
2) Het soms niet de schoonheidsprijs verdienende gedrag van vogelaars van alle standen t.o.v. de natuur.

Voor mij het grootste pijnpunt is het verdraaien van het eigen standpunt.

Ok, je wilt een zeldzaamheid zien en hebt bepaalde redenen om deze voor anderen geheim te houden. Fair enough, maar probeer niet jezelf en/of anderen wijs te maken dat je dit doet om de vogel te beschermen - uiteraard tenzij dit wel je overweging is.

Ok, je wilt ver gaan om je soortenlijstje uit te breiden. Sterker nog, je bent bereid om eventuele 'schade' die je de vogel en/of diens omgeving toebrengt voor lief te nemen. Dat kan je standpunt zijn. Maar beweer dan niet dat het welzijn van de natuur voor jou een grote rol speelt. Het daadwerkelijk waarnemen van de vogel is dan het uitgangspunt, eventuele collateral damage is simpelweg minder belangrijk danwel niet ter zake doend in jouw ogen...

NB de hier genoemde 'jij' is een bepaald type vogelaar, ik verwijs niet naar een specifiek iemand hier ofzo...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Ik kan niet oordelen wat de redenen zijn geweest in dit specifieke geval, maar je hebt als initiele blokker wel alle schijn tegen je wanneer er uiteindelijk toch een kleine excursie voor alleen 'intimi' georganiseerd wordt. Dat is een onverdedigbare situatie.

Ik zie dat Wietze meeleest. Misschien wil hij er wat over zeggen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Reinoud

Nog even dubbel op:

Vrijgave van de plek werd in beginsel gefrustreerd door de terreinbeheerder van het gebied.
Deze had (weer) geen zin in een toeloop van vogelaars in het gebied, ook al is het gewoon openbaar toegankelijk terrein en lijkt het daarom belachelijk.

Hierin spelen voorbeelden uit het verleden in de regio misschien ook een rol (Kuifkoekoek--> fotograaf  achter vogel aan de hei in en ja je mag gewoon de hei in mits je niks 'verstoord'..., meldster achteraf 'verdrietig' dat ze de vogel had doorgemeld; Griel tot in het bos weggevlogen/geschopt, dit jaar zullen we er wel zeker niet achter komen waar die zit...).

Vogelaars die deze vrijgave dan ook blokkeerden waren en zijn professioneel verbonden aan de terreinbeheerder.
Vrijgave van de plek zou hun interne relaties kunnen frustreren, dit weerhield de vogelaars dan ook om dit aan het grote publiek te verkondigen (geen piep plicht/wil).

Welke sociale en communicatieve 'magic' Wietze er op los heeft gelaten weet ik niet precies, ik hoop dat de boel nu in ieder geval niet op scherp staat met de terreinbeheerder... (dan kunnen we die Balkanbergfluiter inderdaad wel helemaal vergeten...).

Dat er een 'elitair' clubje de vogel al gezien had: niks elitair in de zin van een 'super league' (zoals gesuggereerd werd bij de Zanggors).
Dit clubje ontstond zoals zo vaak met vogels die geheim gehouden worden, de geheimhouder geeft het dan alleen door aan z'n directe vogelvrindjes (onder voorwaarde dat deze het stil houden...).
In dit geval werd dat clubje wel steeds groter (iedereen heeft zo z'n vrindjes...) en zoals bleek onhoudbaar als geheim.

Overdreven frustraties bij kleine dingen zoals een paar meter van het pad af staan komen wrs voort uit kennis over de gevoelige relatie met de terreinbeheerder.
Deze is dus niet gecharmeerd van hordes vogelaars en 'wangedrag' is nu misschien wel 'dodelijk' voor toekomstige meldingen.
Bepaalde vogelaars zijn zich dus bewust van dit gevaar.

Hopelijk dat dit te lijmen valt, vogelaars die wat tactischer nu te werk gaan ook al is het openbaar terrein en terreinbeheerder(s) die wat meer (be)grip kunnen krijgen op de steeds grotere groep vogelaars...

Groets Reinoud

snwja3

Eigenlijk wil ik er niets over zeggen.
Iedereen weet wat wel/niet kan en dient zich daar gewoon aan te houden.

En dit geval laat zien:
- beide partijen hebben goede argumenten. Het probleem voor beide partijen is dat het erom gaat dat je ze ook consequent toepast!
- maar indien goed besproken/aangepakt en begeleid met/door alle partijen kan het wel en gaat het goed
- helaas heb je toch altijd enkele 'eik...' (sorry, ik moest het netjes houden), maar tot dusver zijn ze aangesproken en teruggehaald door de rest => zo, hoort het!

Verder ben ik het geheel eens met Jaap's zijn 2e reaktie.
Ofwel het geheel geeft toch hoop voor de toekomst!!!!!!
Wietze Janse

hiskodevries

misschien help het als twitchen voortaan alleen zonder fototoestel mag, want klopt mijn indruk dat verstoring/niet aan de regels houden hoofdzakelijk door fotografen gebeurd?
als ik de plank mis sla bij voorbaat excuus ik ben nog nooit bij zoiets geweest.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jos Welbedacht

Je hebt gelijk, Hisko, vaak zijn het de fotografen(waar ik zelf ook bij hoor). Maar het blijft zo sneu voor de fotografen die niet te ver gaan...
Ik laat de kans niet voorbij gaan om een foto van een dwaalgast te maken.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JaapHennevanger

Komt ook vooral door dat "zeldzame soorte" Bijna kansloos zijn door dat er geen foto's aanwezig zijn! maar als je vriendelijk vraagt aan de fotografen om niet van het pad af te gaan dan doen ze dat wel (Hopelijk), mijn vader is ook fotograaf maaar als ze hem dat vragen of er op wijzen zal hij dat ook doen!
Jaap Hennevanger



carel

Citeerwant klopt mijn indruk dat verstoring/niet aan de regels houden hoofdzakelijk door fotografen gebeurd?

Daarin kun je wel eens gelijk hebben


Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Vincent Hart

Volgens mij is er bijna automatisch een spanning tussen twitchen en het ontzien van de natuur...
Daarnaast denk ik dat sinds de opkomst van de digitale fotografie en digiscoping steeds meer vogelaars en dus ook twitchers met foto-apparatuur rondlopen. Aangezien aan een mooi plaatje (nog) meer eisen gesteld worden dan aan een mooie waarneming wordt de verleiding alleen maar groter (te) ver te gaan...
Positief bezien zou ik (als fotografisch onbenul) zeggen dat juist digiscopen betekent dat je minder dichtbij de vogel hoeft te komen...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

CiteerIk laat de kans niet voorbij gaan om een foto van een dwaalgast te maken.
Ik kan me het levendig voorstellen. De vraag is hoever je gaat. Is een bewijsfoto genoeg? Als je een bewijsfoto hebt, kan ik me voorstellen dat je ook nog graag een wat mooier plaatje maakt. Als je wat dichterbij gekropen bent, zit er net zo'n #&*#-takje voor of is de lichtval niet zoals 'ie zou moeten zijn. Het is moeilijk om hierin de grenzen te bepalen, juist omdat je telkens een stapje verdergaat.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Ja, dat klopt, maar ik weet wel dat ik niet zou durven om te dichtbij te komen als er zoveel vogelaars achter me staan.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

In zulke gevallen werkt groepsdruk wel inderdaad. Aan de andere kant: Als het grootste gedeelte van de groep (of de 'grote namen') iets doet waarvan jij aanvoelt dat dat eigenlijk te ver gaat, wordt het al een stuk moeilijker je bek open te trekken.
Maar goed, hoewel er soms sprake is van excessen sta je in veel/de meeste gevallen met een aantal gelijkgezinden gewoon enorm te genieten van een verbluffend staaltje 'natuur', daar is weinig mis mee natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

CiteerJa, dat klopt, maar ik weet wel dat ik niet zou durven om te dichtbij te komen als er zoveel vogelaars achter me staan.
En als die vogelaars er niet staan.....?  ;)  (Besef je dat je hier wat suggesties wekt...?)

JohanvantBosch

CiteerAan de andere kant: Als het grootste gedeelte van de groep (of de 'grote namen') iets doet waarvan jij aanvoelt dat dat eigenlijk te ver gaat, wordt het al een stuk moeilijker je bek open te trekken.
De grote groep snap ik, maar niet geschoten is altijd mis, want in hun hart weten ze altijd dat ze verkeerd bezig zijn.

Grote namen vind ik een beetje onzin. Tuurlijk zijn sommige mensen bekender van naam dan anderen, maar dat maakt ze niet beter of .... En als dat wel een rol speelt, dan vind ik dat 'die grote namen' als eerste het goede voorbeeld zouden moeten geven en dan moet je ze er dus juist op aanspreken.

Maar ik weet ook... theorie is altijd gemakkelijker dan de praktijk. Heb ook wel eens geprobeerd mijn stem te verheffen om mensen ergens op te wijzen, maar soms ben je toch een beetje geimponeerd door een grote groep, dan komt het er net niet lekker of overtuigend uit, luistert niemand echt en vervolgens is de drempel om het nog een keer te zeggen alleen maar groter.

boogey55

Citeermisschien help het als twitchen voortaan alleen zonder fototoestel mag, want klopt mijn indruk dat verstoring/niet aan de regels houden hoofdzakelijk door fotografen gebeurd?
als ik de plank mis sla bij voorbaat excuus ik ben nog nooit bij zoiets geweest.
Dat gold in ieder geval bij mijn aanwezigheid bij. de Withalsvliegenvanger.
Overigens denk ik dat in dit geval de verstoring niet echt bestond.
Ook al stond er een fototoeter tamelijk dicht bij het "vlieggatboompje", het vogeltje was niet van plan te vetrekken. En al de vogeltjes in de buurt ook niet, die bleven er lustig op los fluiten.
Wij zij overigens wel snel vetrokken na het nemen van de foto's.
Maar ja... er is ook wat voor concurrentie tussen fotografen te zeggen.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Vincent Hart

CiteerGrote namen vind ik een beetje onzin. Tuurlijk zijn sommige mensen bekender van naam dan anderen, maar dat maakt ze niet beter of .... En als dat wel een rol speelt, dan vind ik dat 'die grote namen' als eerste het goede voorbeeld zouden moeten geven en dan moet je ze er dus juist op aanspreken.
Natuurlijk is het onzin maar inderdaad werkt het toch vaak zoals je beschrijft en aangezien er (bij een twitch of elders) toch een bepaalde rangorde bestaat of in ieder geval wordt aangenomen. Naar wat een 'grote naam' zegt wordt (vaak zeer terecht natuurlijk) nou eenmaal sneller geluisterd dan naar iemand die 'lager op de ladder' staat of niet in 'het wereldje zit'.
Ik deel je mening over de voorbeeldfunctie van 'grote namen'. Helaas houden ook zij zich lang niet altijd aan de (aldanniet uitgeschreven) gedragsregels.

Eigenlijk zijn we allemaal net mensen  ;)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

boogey55

Citeer
CiteerGrote namen vind ik een beetje onzin. Tuurlijk zijn sommige mensen bekender van naam dan anderen, maar dat maakt ze niet beter of .... En als dat wel een rol speelt, dan vind ik dat 'die grote namen' als eerste het goede voorbeeld zouden moeten geven en dan moet je ze er dus juist op aanspreken.
Natuurlijk is het onzin maar inderdaad werkt het toch vaak zoals je beschrijft en aangezien er (bij een twitch of elders) toch een bepaalde rangorde bestaat of in ieder geval wordt aangenomen. Naar wat een 'grote naam' zegt wordt (vaak zeer terecht natuurlijk) nou eenmaal sneller geluisterd dan naar iemand die 'lager op de ladder' staat of niet in 'het wereldje zit'.
Ik deel je mening over de voorbeeldfunctie van 'grote namen'. Helaas houden ook zij zich lang niet altijd aan de (aldanniet uitgeschreven) gedragsregels.

Eigenlijk zijn we allemaal net mensen  ;)
Iedereen weet dat er goede fotografen zijn.
De rest is het nog aan het leren...  :P  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Bram Rijksen

Citeermisschien help het als twitchen voortaan alleen zonder fototoestel mag, want klopt mijn indruk dat verstoring/niet aan de regels houden hoofdzakelijk door fotografen gebeurd?
als ik de plank mis sla bij voorbaat excuus ik ben nog nooit bij zoiets geweest.
excuus aanvaard...
Is naar mijn idee toch wel een broodje aap, dat voornamelijk fotografen daar debet aan zijn .
Eind van de ochtend was ik als enige vogelaar nog aanwezig. Vanaf het pad (nou, vooruit: 4 meter náást het pad) met de telescoop plaatjes gemaakt. Voor foto's met een spiegelreflex waarschijnlijk net te ver weg, maar voor de wat minder kritische 'fotograaf' -en minder kritisch moet je wel zijn met je scoopje en digitaal cameraatje- was het goed te doen.
Tegenwoordig is er bijna geen één vogel meer die te ver weg zit om mbv digiscopen in ieder geval 'gebewijsplaat' te worden, toch?  

redmar_woudstra

ik moet toch zeggen: fraai gedaan Bram!
groet,
Redmar

RWester

#59
Inderdaad fraaie plaat! Alleen wel jammer, en daar hoorde ik meerdere fotografen over toen ik er was, dat het oog er niet zo mooi uit komt  :rolleyes:
(ik bedoel, de moeilijkheid van het oog, niet dat ze het over jou foto hadden...)

Overigens toen ik er was ook weer fotograaf toch 'even' wat dichterbij, dus flink het bos in.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester