Hoofdmenu

Withalsvliegenvanger

Gestart door JaapHennevanger, juni 06, 2006, 07:50:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

JaapHennevanger

Hallo

Is de Withalsvliegenvanger met de trein te doen? of moet je dan nog een heel stuk lopen?

Doei Jaap
Jaap Hennevanger



Antonie Blom

Als je van lange afstanden lopen hou, dan is het te doen. Vanaf het makkelijkst te bereiken station (station Ede - Wageningen) is het ongeveer 7 km lopen; vanaf een moeilijker te bereiken station (Ede cetrum) is het iets minder ver, ongeveer 5,5 km lopen. Ik raad je wel aan een goede kaart van het gebied te gebruiken (niet de inventarisatieatlas met de atlasblokken), want anders kom je er nooit van z'n leven. Kortweg gezegd, het lijkt mij niet te doen met de trein (helaas, want ik kom heel regelmatig in Ede).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Guus Peterse

CiteerIk raad je wel aan een goede kaart van het gebied te gebruiken (niet de inventarisatieatlas met de atlasblokken), want anders kom je er nooit van z'n leven.
Het lijkt me dat de routebeschrijving van Edwin Russer (zie zijn melding van gisteren) erg duidelijk is. Daarmee moet het ook wel lukken lijkt me, ook al is die geschreven voor de auto.
En verder is een fiets in de trein, of een fiets huren, een goede mogelijkheid. Zelf ben ik dat morgen van plan te doen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Antonie Blom

Nog een kleine aanvulling, de genoemde afstanden zijn van het station naar de plek; voor de totale afstand moet het het dus twee keer doen. Die route beschrijving had ik nog niet gezien, dus vandaar mijn opmekring van die kaart.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

JohanvantBosch

CiteerEn verder is een fiets in de trein, of een fiets huren, een goede mogelijkheid.
Ik heb gisteren de fiets meegenomen in de trein en zag mensen fietsen huren op het station. Is dus beide een optie. Is denk ik 15-20 minuten fietsen. Als je eenmaal op de doorgaande weg Ede-Arnhem zit (er lopen goede fietspaden naast), is de route hetzelfde als voor de auto. Bij het station staat wel een plattegrond van Ede waarop je kunt zien hoe je op de weg naar Arnhem kunt komen.
Succes!
Groeten,
Johan

j.steenbergen

Inderdaad prima te doen met de fiets. Met nog een tip: interessante vogelplekjes in de nabije omgeving (had ik zelf gisteren helaas geen tijd meer voor). Mosselse Zand is er niet ver vandaan, net als Planken Wambuis. Vanaf de vliegenvanger nog even doorfietsen en kan kom je al vrij snel bij een T-splitsing die de richting van de Mossel wijst. Mooie plekken voor Veluwe-soorten als Fluiter, Gekraagde Roodstaarten, Zomertortel en wie weet Draaihals... Maar de Withalsvliegenvanger goed te zien krijgen kost ook wel wat tijd, dus ruim plannen. Veel plezier een ieder, het is een prachtig beestje.  
Jeroen Steenbergen

matthijsbroere

CiteerMaar de Withalsvliegenvanger goed te zien krijgen kost ook wel wat tijd, dus ruim plannen.
Dan had ik vanmorgen blijkbaar veel geluk. Ik kwam om 08:12 uur aanfietsen en had hem binnen luttele seconden prachtig in de kijker. Hierna nog een half uur genoten van z'n zangetje, het rondgefladder, etc. Af en toe bleef hij ook even fraai bovenop "zijn" boompje zitten.
Matthijs Broere

JohanvantBosch

Dan heb je zeker geluk gehad.
Bij mij duurde het ook laaaaaaaaaang -veel frustrerende momenten, dat de vogel even gezien werd, maar dat ik hem niet kon vinden met de beschijvingen 'in het gat' en 'op die tak'. Uiteindelijk na anderhalf uur toch gezien... Totaal in drie uur tijd heb ik hem twee keer goed gezien, totaal toch zo'n 5-10 minuten...
Groeten,
Johan

JaapHennevanger

Oke! mooi dan ga ik eens even kijken wanneer ik er naar toe kan!
Jaap Hennevanger



matthijsbroere

CiteerTotaal in drie uur tijd heb ik hem twee keer goed gezien, totaal toch zo'n 5-10 minuten...
Dat is zuur! Maar ja, je hebt hem in ieder geval gezien... Fraai beestje he?
Matthijs Broere

RWester

Nu even te lui om te zoeken op het net, maar is er verschil in zang met Bonte Vlieg?

Ik ga morgen om 8 uur kijken en zo te lezen is het dus verstandig enige tijd er voor uit te trekken.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jaap Denee

Alsjeblieft: http://www.dutchbirding.nl/sounds/collared_fc060605.mp3

Een beetje geduld kan geen kwaad. Vanmorgen was de vogel tot in elk geval 10.00 uur non-stop aan het zingen. Goed zichtbaar op o.a. de dode berk met de holte en de zwam ongeveer 3 keer in het uur.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

RWester

Bedankt voor het geluid en de info, vandaag beetje luie donder, druk weekend gehad.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Nou, dat was dus een makkie vanmorgen. Ik kwam aan en meteen zat-ie er. Tot een uur of half 11 was-ie voortdurend aan het zingen en hoefde je nooit langer dan een paar minuten te wachten voor je hem schitterend in beeld had. Na half 11 iets minder regelmatig maar met een beetje geduld lukte het toen ook nog wel (tot ongeveer 11 uur, toen ik wegging). Dus het lijkt erop dat-ie best makkelijk is als je er een beetje vroeg bent.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JaapHennevanger

Als het dan een paartje wordt met die bonte vlieg, dan zit er dan tog nog wel lang?
Jaap Hennevanger



RWester

CiteerAls het dan een paartje wordt met die bonte vlieg, dan zit er dan tog nog wel lang?
Het mannetje Withals en vrouwtje Bonte zijn behoorlijk nest-inspecterend bezig, dus redelijke kans dat de vogel nog even blijft. Vanochtend zelfs even een tweede vrouwtje er bij, zodat ze op een gegeven moment met z'n drieën aan de nestrand hingen!

Overigens ben ik vanochtend ook geweest en heb er volop van mogen genieten. Wat een prachtvogel! Rond half elf ging, zoals Guus ook al zei, de activiteit wel drastisch omlaag en moest de vogel vaker op zang/roep gezocht worden. Vroeg gaan is dus een aanbeveling om van deze prachtige vogel te kunnen genieten.

Ook wil ik nogmaals benadrukken dat het niet is toegestaan om het bos in te gaan. Dit is vrij makkelijk, maar verstoor het prille koppeltje alsjeblieft niet! De vogels en het nest zijn uitstekend vanaf het openbare pad te zien en te beluisteren.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

dit is tot nu toch wel de mooiste

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen



JaapHennevanger

Jaap Hennevanger



Bram Rijksen

jawel, maar die staat niet op waarneming.nl...

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#22
Een mooie foto, ja, maar zo te zien niet vanaf het pad genomen... En zo te zien ook van voor de datum van algemene bekendmaking van de ontdekking van deze vogel.

Gezien het feit dat er zo'n issue van gemaakt is om de vogel 'vrij' te geven, lijkt het me handig dat mensen die blijkbaar al voor 4 juni van de vogel wisten niet met foto's vanaf discutabele standpunten komen. Al is het alleen maar om het goede voorbeeld te geven... dan kunnen wij dat braaf volgen en worden we een volgende keer misschien nog eens 'uitgenodigd' om naar een leuke soort te komen kijken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

redmar_woudstra

goed punt jaap!

zaterdag groene reiger, zondag dan maar de withalsvliegenvanger? :P
groet,
Redmar

Edwin Russer

#24
CiteerEen mooie foto, ja, maar zo te zien niet vanaf het pad genomen... En zo te zien ook van voor de datum van algemene bekendmaking van de ontdekking van deze vogel.

Gezien het feit dat er zo'n issue van gemaakt is om de vogel 'vrij' te geven, lijkt het me handig dat mensen die blijkbaar al voor 4 juni van de vogel wisten niet met foto's vanaf discutabele standpunten komen. Al is het alleen maar om het goede voorbeeld te geven... dan kunnen wij dat braaf volgen en worden we een volgende keer misschien nog eens 'uitgenodigd' om naar een leuke soort te komen kijken.
Ha Jaap, ik ben het met je eens maar probeer het ook van een positieve kant te bekijken en Wietze Janse te bedanken voor zijn tomeloze inzet en veel gebel en geregel zodat wij met z'n allen op onze vrije dag toch de vogel konden bekijken. En ik kan je verzekeren dat niet alleen de bewuste fotograaf waar naar jij verwijst de enige is geweest die op discutabele afstand van de vogel heeft gestaan.
Ik sprak gisteren nog een vogelaar uit de buurt, die één van de blokkers was, zodat we niet de vogel al twee jaar geleden konden bekijken. Die wist mij te vertellen dat ook een videograaf afgelopen dinsdag op drie! meter van de stronk stond, en waarschijnlijk was hij niet de enige. Dus blijft het altijd een lastige kwestie om een afweging zien te vinden van: geven we de vogel vrij met alle gevolgen vandien of houden we het beestje stil. Want ik weet wat het is om als ex-fotograaf zeldzame vogels te fotograferen en ik praat absoluut niet het gedrag van de personen goed, maar dit soort figuren zul je altijd blijven houden al twitchen over honderd jaar nog zeldzame territoriale vogels,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Hoi Edwin,
Begrijp me niet verkeerd: alle hulde voor Wietze en zijn lobby om de vogel 'vrij' te krijgen. Aan de andere kant heb ik dinsdagochtend Aart Vink heel boos zien worden op iemand die 3 meter (niet meer!) van het pad af stond. Kan dit kwaad? Vast niet, maar we moeten ons wel realiseren dat we niet alleen respect moeten hebben voor een gebiedje of een vogel, maar vaak ook voor de bezorgdheid van de ontdekker/potentiele melder/blokker. En als we dat nou eens wat meer zouden doen dan geven we potentiele ontdekkers van goede soorten geen aanleiding om in de toekomst te zeggen: we geven een soort niet door, want die groep twitchers houdt zich toch niet aan de regels. En dan is zelfs drie meter naast een pad al teveel.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citeer
En als we dat nou eens wat meer zouden doen dan geven we potentiele ontdekkers van goede soorten geen aanleiding om in de toekomst te zeggen: we geven een soort niet door, want die groep twitchers houdt zich toch niet aan de regels. En dan is zelfs drie meter naast een pad al teveel.

Hoi Jaap, daar ligt het precies het pijnpunt en ik denk dat je de mentaliteit van bepaalde 'groepen twitchers'/fotografen niet snel zult veranderen. Ik zal nooit vergeten dat we op Terschelling bij een Humes Bladkoning stonden en opeens een hels kabaal en een hoop gekraak en tot onze stomme verbazing een vogelaar uit de bosjes kwam zetten,

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#27
Dat soort idiote acties voorkom je niet inderdaad. Je kunt je vast nog herinneren hoe veel vogelaars na 2 uur tevergeefs zoeken naar de dwerguil dwars door dat perceel gingen banjeren. Zinloos en erg oncharmant.

Maar laat ik niet roomser zijn dan de paus, ik heb in het verleden in mijn enthousiasme ook wel eens wat onhandige bewegingen gemaakt. Wij allemaal misschien wel. Het is ook niet altijd erg: een duinstruweel doorbanjeren in het najaar is iets heel anders dan dat zelfde bosje doorbanjeren in de broedtijd. Daar gaat het niet om.

De vervelende ontwikkeling die we nu zien is dat sommige soorten niet gemeld worden aan de grote massa, maar dat er wel een elitair groepje wordt uitgenodigd  dat bij de vogel mag kijken. Juist vanwege het gedrag van (enkelen uit) de massa. Laten we dan toch zoveel mogelijk die enkelen uit de massa erop wijsen dat bepaald gedrag niet kan. Want ik krijg er pukkeltjes van als ik hoor dat 30 man bij een withalsvliegenvanger mag staan, maar te horen krijgt dat ze tegen de rest van Nederland hun mond moeten houden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

CiteerWant ik krijg er pukkeltjes van als ik hoor dat 30 man bij een withalsvliegenvanger mag staan, maar te horen krijgt dat ze tegen de rest van Nederland hun mond moeten houden.

Dat ben ik ook helemaal met je eens en is hypocriet gedrag van de bovenste plank en ik heb ook wel eens dingen gedaan die niet helemaal door de beugel konden maar is misschien ook wel eens te wijten aan de enorme drive om ten koste van alles om een soort goed te kunnen zien,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Oei, ik moet eerlijk bekennen dat ik gisteren ook wel een tijdje drie meter naast het pad heb gestaan, denk ik. Ik zou natuurlijk onmiddellijk en zonder probleem naar achteren zijn gestapt als iemand me daarom had gevraagd (ben zelfs na een tijdje op eigen initiatief naar achteren gegaan), maar had het niet erg prettig gevonden als iemand daarom heel erg boos op me was geworden. Waarmee ik maar wil zeggen: laten we vooral redelijk en vriendelijk naar elkaar blijven. Open deur natuurlijk, spreekt vanzelf, weet ik ook wel, en ik heb in elk geval gisteren niet anders ervaren, maar blijkbaar wil iemand nog wel eens wat al te heftig reageren en ik weet niet wat ik een ernstiger vergrijp vind, dat of drie meter naast het pad staan.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015