uitsluipende platbuik ?

Gestart door martijn1980, juni 01, 2009, 14:57:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

martijn1980

Is dit een uitsluipende platbuik? Vreemde was dat hij gewoon in/op de grond zat, niet in een plasje.
waarschijnlijk grond uit een plasje?

Gr,
Martijn

Goyatlah

Geen Platbuik, lijkt me Gewone Oever.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Vind dit een moeilijke, is nog nauwelijks uitgekleurd. Achterlijf en borststuk kan op deze foto zowel voor Platbuik als Viervlek. Wel heeft een net uitgeslopen Viervlek een groen gezicht. Heb je nog een foto van het huidje?

Anne Hueber †


martijn1980

jammer, hou het even open dan nog, waarschijnlijk volgen er nog foto's van Sjaak van Beek

Goyatlah

Ik baseer me op de kop van het huidje, en dan valt Platbuik 100% af en Viervlek lijkt me ook onwaarschijnlijk (maar heb nog niet zoveel ervaring met huidjes). 95% of meer Oever dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tim de Boer

Heb hier een huidje van een viervlek liggen toevallig maar heb geen verstand van huidjes verder. Eigenlijk zie ik weinig verschillen in de kop tussen dit huidje en die op de foto...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

JohanvantBosch

Ik zal nog s melden dat ik de ballen verstand van huidjes heb, maarrrr... hoe zie je dan dat dit een gewone oever is en geen beek- of zuidelijke oeverlibel?

Die komen beide ook voor in 't Rooth....

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op juni 01, 2009, 22:31:00 PM
Ik zal nog s melden dat ik de ballen verstand van huidjes heb, maarrrr... hoe zie je dan dat dit een gewone oever is en geen beek- of zuidelijke oeverlibel?

Die komen beide ook voor in 't Rooth....


Ik denk, dat je op basis van de kleur en uitgesproken zwarte streep op de zijkant van het borststuk Beek en Zuidelijke kunt uitsluiten. Maar denk ook, dat met deze foto een determinatie niet mogelijk is.

Goyatlah

Citaat van: JohanvantBosch op juni 01, 2009, 22:31:00 PM
Ik zal nog s melden dat ik de ballen verstand van huidjes heb, maarrrr... hoe zie je dan dat dit een gewone oever is en geen beek- of zuidelijke oeverlibel?

Die komen beide ook voor in 't Rooth....

Op basis van grootte van het huidje kun je dat verschil wel zien, maar dat is op een foto natuurlijk moeilijk. En die 2 komen bij mij niet voor...
Huidjes van Oever zijn op een aantal punten verschillend van Korenbouten. Maar goed, ben daar zelf op het moment mee bezig.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Bij huidjes van Korenbouten is de vorm van het achterlijf ronder. Rugstekels zijn bij Platbuik hoger dan bij Viervlek. Bij de Oeverlibellen zit het 'm vooral in de stekels ;D op de rug.Zuidelijke heeft geen rugstekels, Beek heeft daar harige bultjes en Gewone heeft op S3-6 kleine rugstekels.

Weia

Ik zie hier weinig aan... Bij gewone oever zijn de dijen van het huidje nogal plat, dat zie ik hier niet, geldt idem voor platbuik, dacht ik. De pterostigma's lijken al te zien te zijn en dan te groot voor gewone oever. Ik zou zeggen beekoeverlibel met zevenduizend slagen om de arm.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ria en Sjaak

hier zijn nog 2 foto's van dat beestje.
groet sjaak

Weia

O, dat gaat meer naar de platbuik toe. Niet een uurtje gewacht?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ria en Sjaak

neen, 't Rooth is maar een paar uur per zaterdag geopend.
groet sjaak

Ria en Sjaak

Weia,
hoe kom je bij platbuik? ik zie toch zwart aan de zijkant. dat heeft die platbuik toch niet?
ben benieuwd. toch een gewone oeverlibel?
groet sjaak

Anne Hueber †

Citaat van: sjakemie op juni 04, 2009, 19:44:28 PM
Weia,
hoe kom je bij platbuik? ik zie toch zwart aan de zijkant. dat heeft die platbuik toch niet?
ben benieuwd. toch een gewone oeverlibel?
groet sjaak


Je ziet hier schouderstepen, een dunne zwarte lijn over het achterlijf en aan de zijkant van het achterlijf zijn de gele vlekjes al zichtbaar.

Goyatlah

Citaat van: atalanta op juni 03, 2009, 20:22:05 PM
O, dat gaat meer naar de platbuik toe. Niet een uurtje gewacht?

Zoals ik al eerder zei, is het zeer waarschijnlijk dus geen Platbuik - kijk naar de voorrand van het huidje.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

Ik maak er ook een platbuik van; zo'n schouderstreep heeft een oever toch niet.

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op juni 04, 2009, 19:58:16 PM
Citaat van: atalanta op juni 03, 2009, 20:22:05 PM
O, dat gaat meer naar de platbuik toe. Niet een uurtje gewacht?

Zoals ik al eerder zei, is het zeer waarschijnlijk dus geen Platbuik - kijk naar de voorrand van het huidje.


Huidje op beide foto's is toch moeilijk te zien en ook niet scherp. Na sterk uitvergroten lijken mij de ogen te groot voor oever. Ogen lijken ook boven de kop uit te steken. Rugstekels valt hier niets van te maken.

Anne Hueber †

Citaat van: sjakemie op juni 03, 2009, 20:18:09 PM
hier zijn nog 2 foto's van dat beestje.
groet sjaak


Je ziet op de bovenste foto al de grote donkere vlek in de achtervleugel ontstaan (is in dit stadium nog lichtgeel).

Goyatlah

Heb blijkbaar andere boeken  ;D
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Ria en Sjaak

dan nog maar een foto. hopelijk voegt dit iets toe.
groet sjaak

ronald

huidjes herkennen uit boeken is erg lastig, er worden bv vaak gave huidjes nagetekend, in het veld zijn ze vaak wat gemangeld door het openbreken. als je echt wat wilt met huidjes moet je naast boeken een huidjesverzameling hebben die je regelmatig kunt raadplegen als de boeken even te kort schieten.

dit is toch echt een platbuik, het huidje is erg lastig, maar is zeker geen oever. het verschil tussen platbuik en viervlek zit hem voornamelijk in de achterlijfstekels maar die zijn niet goed zichtbaar.
platbuikhuidjes hebben in mijn ervaring trouwens niet grotere stekels dan viervlek, ik heb genoeg huidjes waarbij de stekels ongeveer gelijk zijn, geen goed kenmerk dus.
maar de schouderstreep maakt pielen met niet goed zichtbare huidjes onnodig, een onmiskenbare platbuik, geen twijfel mogelijk volgens mij
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †


Beest is voor mij Platbuik om al hierboven genoemde reden. Rugstekels huidje is ivm onscherpte foto voor mij niet te zien, maar de kop is ook Platbuik.

ronald

de rugstekels kun je niet veel mee, of je moet bruine korenbout al willen uitsluiten
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †

Citaat van: ronald op juni 04, 2009, 22:44:48 PM
de rugstekels kun je niet veel mee, of je moet bruine korenbout al willen uitsluiten

Ik heb een hele verzameling huidjes en verschil rugstekels  Platbuik en Viervlek is idd niet altijd goed te zien.