Hoofdmenu

Wolkever, denk ik

Gestart door Lientje, mei 30, 2009, 20:05:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Deze twee kevers zijn verschillede exemplaren maar wel op dezelfde dag gefotografeerd langs een bosrand(25-05-09). Beide zijn 11 mm groot. Voor zover ik kan zien zijn het allebei Lagria hirta.
Is dit juist?
Alvast bedankt.
Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

#1
Hoi Jacqueline,

In dit draadje is één en ander al eens wat uitgebreider behandeld (LEZEN!) maar te warrig om hier te quoten. Andere quotes die deze kever(s) betreffen zijn bijvoorbeeld:

Citaat van: jan cuppen op juni 15, 2007, 23:30:13 PMDit is een Lagria spec. Meestal niet te determineren aan de hand van foto's, tenzij er detail-opnamen zijn van het halsschild (en dan lukt het wellicht nog niet).

Citaat van: beetlestitch op juli 21, 2008, 19:24:38 PMlagria hirta: epipleuren van de dekschilden bij het 4e sterniet smaller als de dikte van de achter scheen. halsschild iets langer dan de breedte van de basis de bovenzijde grof gepuncteerd maar niet dicht. ogen amper uit gerand. lengte 7-10 mm.

lagria atripes : epipleuren bij het 4e sterniet zo breed als de achter scheen. halsschild iets korter als de breedte van de basis. halsschild in het midden een gladde lijn en microskopisch fijn gepuncteerd ogen sterker uit gerand vooral bij het mannetje.

zo zie je dat dit nooit van een foto te determineren valt. dit soort verschillen komt bij andre kevers ook vaak voor dus dit is de reden dat vaak gesuggereerd wordt om de genus naam met spec. er achter in te voeren. groeten toon.

Citaat van: jan cuppen op december 15, 2008, 11:00:13 AM
CiteerIn Duitsland wordt wel eens beweerd dat er ook verschil zit in, zeg maar, de 'vliegtijd' van beide soorten. Is daar wat mee te beginnen als je weet van welke datum de foto is, of is dat geen bruikbaar criterium?
De vliegtijd van de Lagria's is niet of nauwelijks verschillend en volgens mij is er nauwelijks grootteverschil tussen beide soorten, als het al bestaat. De bestippeling van het halsschild is het meest eenduidige kenmerk en dat is zelden goed te zien op een foto.

Maar goed, hier bijvoorbeeld weer eentje waar (met hoge waarschijnlijkheid) wel een naam op te plakken was (L.hirta).

Wat wel een beetje vreemd is, zeker gezien het feit dat ze grofweg even algemeen zouden zijn volgens één van de gelinkte discussies, is het feit dat op waarneming.nl 1 enkele atripes is ingevoerd en een stuk of 30 hirta (en een stapel "spec.").

Persoonlijk lijkt het mij waarschijnlijk dat het wellicht weer zo'n geval is waarbij hirta de enige is die één of ander populair insectenboekje staat en dat veel mensen dus wat al te gemakkelijk die naam erop plakken.

Anderzijds zitten dus die "wat al te gemakkelijke" hirta's dus kennelijk ook een paar verstopt die inderdaad wel met grote waarschijnlijkheid juist zijn ... wellicht een gevalletje van "lekker belangrijk" ofzo, maar hoe gaan we hiermee om?

:huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Bedankt Arp.
Wat een informatie zeg. Dacht ik een gemakkelijke te hebben . . .
Ben erg blij met de informatie, hoor.
Ik houd het bij het invoeren maar veilig bij Lagria spec.
In mijn eigen documenten zet ik misschien wel Lagria hirta/atripes.
Of zijn er nog meer die erg veel op deze twee lijken??? (Hoop het niet . . .)
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

#3
Hoi Jacqueline,

Voor zover mijn kennis reikt (en dat is niet ver - ik klets ook maar een beetje na wat ik links en rechts, hier en daar lees) zou het zeker wel een Lagria moeten zijn.

Bovendien: Voor zover jouw lengte van 11mm exact is en gezien dat het beest vrij smal oogt en dus vermoedelijk een kereltje zal zijn (en die zijn doorgaans iets kleiner) lijkt het mij, als leek, na lezing van alle opmerkingen en uit boeken geciteerde gegevens uit de links hierboven wel heel erg waarschijnlijk dat een mannetje van 11mm L.hirta L.atripes zal zijn.

Misschien dat een keverkenner er dus een (onzekere?) L.hirta L.atripes van durft te maken, anders zou ik hem wel als zekere Lagria spec. durven invoeren ;)

(Edit: dikke oeps zie vererop beneden)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Hoi Arp,
Alweer bedankt voor je reactie.
Tja, dat meten is al zoiets. Ik heb een klein metertje bij me als ik ga fotograferen. Ik probeer zo secuur mogelijk te meten.
Maar omdat ik beide exemplaren gemeten heb en tweemaal 11 mm gemeten heb, moet het kloppen.
Maar hoezo een mannetje omdat die kleiner zijn?
In mijn insectenboek (en ook op een Duitse website) staat dat de L.hirta 7 tot 10 mm groot zijn (dat geldt trouwens ook voor de L.atripes). :-\
Misschien dat ik er tóch een onzekere L.hirta van maak.
groetjes, jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

#5
Hoi Jacqueline,

De volgende quotes komen - uit hun verband gerukt - uit dit draadje dat hierboven al eens gelinkt was (bekijk liever het draadje in z'n geheel!):

Citaat van: Pudding4brains op juli 15, 2008, 13:48:25 PMOp een Brits forum (waar L. atripes zeldzaam schijnt te zijn) kwam Paul Mabbot met de volgende literatuurgegevens:
- L. hirta 7-9mm
- L. atripes 10-12mm

Citaat van: Th.Heijerman op juli 16, 2008, 10:25:21 AMIn de de literatuur voor Midden-Europa staat: 7-10 resp 10-12. Afgeronde getallen dus. En als je het over 8 en 11 hebt, kan die 11 dan ook 11.5 zijn of 10.5? En hou je er rekening mee dat mannetje van beide soorten gemiddeld genomen kleiner zijn dan vrouwtjes?

Kort door de bocht (wellicht te kort) zeg ik dan: Als mannetjes eerder kleiner zijn dan vrouwtjes en je kever op 11mm gemeten is lijkt het me niet erg waarschijnlijk dat het atripes hirta was ... maar goed, ik ik ben geen keverkenner en de keverkenners zijn tamelijk unaniem met dit soort opmerkingen:

Citaat van: Th.Heijerman op juli 16, 2008, 10:25:21 AMIk moet onder de binoc al steeds goed kijken en heb dus besloten om een Lagria van een foto altijd maar op spec. te zetten. Maar misschien dat er anderen zijn die wel verder durven te gaan ...
en ik heb zo'n vermoeden dat dan Theodoor met "anderen" dan dus niet keverkneusjes zoals mij bedoelt, maar mensen die juist meer kijk op Lagria's hebben dan hijzelf  ;D :angel:

Edit: Dikke oeps: Ik heb het hieboven met m'n warhoofd precies verkeerdom weergegeven! Het is volgens de literatuur dus juist atripes die groter zou moeten zijn!! Ik laat het nu maar even staan zo, maar dat zou dus betekenen dat jouw dier eerder een atripes dan een hirta is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Bedankt Arp.
Pfffff . . . het is en blijft milimeterwerk, geloof ik.
Zo zie je maar weer dat de lengte die bij de insecten staat, niet op elke site hetzelfde is, wat weer erg lastig is vooral voor een leek als mij . . .
Tja, dan toch maar Lagria spec. en in mijn eigen documentatie zet ik lekker tóch Lagria hirta/atripes. ;D
Zijn we allemaal tevreden, denk ik.
groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

Citaat van: Lientje op mei 31, 2009, 15:04:13 PMZo zie je maar weer dat de lengte die bij de insecten staat, niet op elke site hetzelfde is
Even voor de goede orde: Websites zou ik sowieso wantrouwen(!), maar Paul Mabbot en Theodoor vertrouw ik wel en die hebben het weer opgezocht in echte keverboeken, dus niet één of ander "natuurgidsje" of website.

Dat er voor Britse beesten iets andere afmetingen uitrollen dan voor een boek dat een groot deel van Europa beslaat is niet meer dan normaal - voor mij nog een reden om die 11mm toch wel als "te groot voor hirta" in te schalen, want die 7-9mm voor Britse dieren komt dan waarschijnlijk (denk ik) beter overeen met onze situatie dan de de 7-10mm uit FHL waar ze ook rekening houden met dieren uit zuidelijkere streken in Europa. Ik heb me al vaker verbaasd dat dieren in Frankrijk bijvoorbeeld soms echt duidelijk een slag groter zijn dan dezelfde soorten bij ons - kan makkelijk een mm (of meer) schelen op een dier van een cm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Hoi Arp,

Alweer bedankt voor de uitleg.
En ach, zolang de afmetingen maar grotendeels kloppen is er weinig aan de hand. Het is evengoed een mooi aanknopingspunt als je een insect op naam wilt brengen. Ik ben erg blij met dit forum, want ik leer er een heleboel van.

groetjes, jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

beetlestitch

#9
lagria heeft hier maar 2 sterk op elkaar lijkende soorten. in freude h. l. is de maatgeving meestal wel goed maar verschillen zijn er altijd. toch is het van belang goed te meten kan een kenmerk zijn waardoor er 1 of meerdere soorten al afvallen. in zuid europa zijn nog een paar andere soorten te vinden. groeten toon.
Toon Keukelaar

Lientje

Bedankt Toon.
Zal ijverig blijven meten!
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg