Hoofdmenu

Cantharis?

Gestart door corrieke, mei 25, 2009, 21:38:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Deze kever had de afmeting van een Cantharis decipiens
Iemand enig idee?
natuurlijk de groeten van corry

Arp

Ben ook wel benieuwd welke soorten volgens de keverkenners in aanmerking zouden kunnen komen  ;)  Heb je ondertussen nog een kiekje, desnoods onscherp, waarop de kop beter te zien is?

Vergelijk vanwege die "M" op het halsschild misschien alvast eens met Cantharis figurata en/of Cantharis rufa - het zou mij wel interesseren om te weten of die "M" bij figurata vaak/altijd aanwezig is en of de rufa's met die "M" heel gewoon zijn of (in NL) zeldzamer dan de versie met egaal rood halsschild en of ze (= met M) dan ook altijd zulke donkere benen hebben als de foto's op koleopterologie suggereren (1 2, 3)

Waarmee ik overigens niet zeg dat het een Cantharis is , want ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe alle Rhagonycha eruit zien - probeer alleen een beetje mee te puzzelen in de hoop er wat van te leren  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corrieke

Dag Arp,

Nee ik heb geen plaatje meer van Cantharis....
Jammer genoeg heb ik het andere onduidelijkere plaatje weggegooid.
En ook bijna alle andere plaatjes van cantharis soorten heb ik weggedaan, want er is bijna nooit met zekerheid uit te komen.
Ik blijf ondanks dat ik al heel wat kevers met naam heb een leek.
Maar ik vind het wel interresant om hier misschien door kenners wat meer van te horen. Mijn gevoel zei me gisteren dat hij/zij er anders en kleiner uit zag als een geel of een rood soldaatje en daarom toch een foto gemaakt.
Ik hoop dat er meer, en met meer kennis van zaken op gereageerd wordt.
natuurlijk de groeten van corry