Schietmotje

Gestart door henkvanwoerden, mei 26, 2009, 19:21:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze vrij kleine schietmot van de week op UV. Ik ben benieuwd naar de naam. Wie helpt.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

...............en dan deze er nog maar even achteraan. Ook op UV. Apeldoorn.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

GerardL

Hallo Henk,

Weet je nog hoe groot/kleine dat eerste schietmotje was en wanneer zijn deze 2 laatste foto's genomen?

Grtzzzz

Gerard


henkvanwoerden

De eerste was ca. 12 mm. Foto 21-5-2009. No 2 iets groter zelfde datum.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

GerardL

#5
Hallo Henk,

Volgens mijn gidsje komen er dan 2 in aanmerking:
Philopotamus montanus - 8-11mm
Polycentropus flavomaculatus - 8-11mm

De twee volgende foto's lijken op een Molanna angustata, maar die vliegt pas in Juni-Sept, dus ook hier kan ik je geen zekerheid geven.

Verder kan ik je hier niet mee helpen, misschiens is er nog een kenner die deze beestjes beter kent, ik haal het maar uit een boekje/gidsje. Heb een boek van Malicky in bestelling, maar dan kan ik nog steeds alleen maar vergelijken.

Suc6

Grtzzzz

Gerard


David Tempelman

leuke foto's weer  ;)
de eerste, het gevlekte schietmotje is denk ik Cyrnus trimaculatus !
de tweede, geen idee. beetje Tinodes-achtig.
(Philopotamus komt overigens niet in aanmerking, komt niet voor in NL zover ik weet).
even wachten op Bert Higler, ik stuur ze anders wel even door,
met vriendelijke groet,
David

henkvanwoerden

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig krijgen we tegenwoordig een beetje respons op de schietmotten. Ik houd de eerste op een onzekere Cyrnus trimaculatus en de andere wachten we nog maar even af.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

GerardL

#8
Hallo David,

Ik wil niet aan je woord twijfelen, maar vraag dit omdat ik graag geweten had hoe je aan deze naam komt, ik wil er vooral van leren.
Ik zie:
1ste tibia : niet te zien hoeveel "spurs" (moet dan zijn 2 voor Philopotamidae of of 3 voor Polycentropodidae)

2de  tibia  : zie maar 3 "spurs" ---> zou dan Brachycentridae moeten zijn of het zijn er 4 dan komen beide familie's in beeld (Philopotamidae / Polycentropodidae)

3de tibia : zijn maar 3 "spurs"   zichtbaar, wat weer naar Brachycentridae wijst.

Ik weet dat dit geen sluitend argument is omdat deze foto niet alle kenmerken goed laat zien, maar de Cyrnus trimaculatus zou 344 moeten zijn.
En hetgene wat zichtbaar is : ?33 (zichtbaar zoveer foto toelaat)

Klopt dit, zoals ik dat lees/zie ?

Grtzzzz

Gerard


David Tempelman

dag Gerard, twijfel gerust, ik vergelijk vooral met de foto's uit de engelse sheet en soms met Mosely. Naar de pootbedoorning heb ik niet zo goed gekeken. Anyway Ik stuur deze door aan Bert Higler, ben benieuwd waar hij mee komt.
met vriendelijke groet,
David

berthigler

De eerste foto lijkt me Polycentropus flavomaculatus. 12mm is aan de forse kant, maar ik begrijp dat het maar een schatting is.
De spurs zijn op de foto niet te tellen. Wat aan de achterkant zit, zie je niet.
De tweede en derde foto is Molanna angustata. Vliegt al vanaf april.
groeten
Bert