Hoofdmenu

regels?

Gestart door huysse, mei 26, 2009, 12:58:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Meende begrepen te hebben dat foto's van libellen die vastgehouden worden niet meer getoond zouden worden.
Onder ethiek en wetgeving staat het topic "de tien geboden". Het zou heel mooi zijn wanneer libellenwaarnemers zich hier ook aan zouden houden.
Helaas is het ook al weer duidelijk dat men niet op de paden blijft in zeer kwetsbare gebieden.

groet,
Marijke

JohanvantBosch

#1
Tja Marijke, als we ze tegenkomen in de database, zetten we ze op verbergen. Verder denk ik dat je doelt op de foto van jeroen nachtegaal. Ikzelf vind het niet erg als er af en toe zo'n foto verschijnt. In dit geval laat het een interessant verschijnsel zien.

Mijns inziens is het goed om op dit soort foto's te letten, maar je moet er ook niet te rigide in zijn. Ik vind het jammer als er elke keer weer een enorm probleem van wordt gemaakt. Persoonlijk word ik daar een beetje moe van.... :rolleye:

Als je mensen in natuurgebieden dingen ziet doen die niet kunnen... spreek ze erop aan.

Goyatlah

Ben het met Johan eens.

De NVL heeft al een tijd regels voor de omgang met libellen. Vangen op zich is daarin niet verboden, wel bv. vangen van tenerals en copula's, en zinloos vangen.
Het doel van de vangst van Jeroen was om iets te laten zien (wat wellicht niet lukt als je probeert te fotograferen), en is dus akseptabel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

huysse

Jammer dat je er moe van wordt....
Persoonlijk vind ik dat een site als waarneming.nl het goede voorbeeld hoort te geven.
Het is gemakkelijker een grens te trekken door uberhaupt dergelijke foto's niet te publiceren dan de discussie aan te moeten gaan wat wel/ niet een interessant verschijnsel is.

Als je mensen in natuurgebieden dingen ziet doen die niet kunnen... spreek ze erop aan.
Ik had alleen maar platgetrapt gras om aan te spreken.

groet,
Marijke

Weia

Ik zet geregeld vangstfoto's op onzichtbaar, de laatste week vrij veel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Opzicht loop ik bijna altijd wel met een net, maar dit is meer om te vangen indien nodig, Dus bij zeer afwijkende beesten, zoals mijn snuffel (Heb vele snuffels gezien maar dit nog niet), bizarre plekken (Hoogveen midden in Winterswijk) en om mensen die minder actief zijn het te leren. Afgelopen dagen ook een paar minder ervaren mensen wat geholpen met het op afstand herkenen van soorten, Dit doe ik ook liever dan vangen!

Het vangen van de gewoon algemene soorten vind ik zelf ook onzinnig, daarbij maak ik zelf wel de uitzondering van pantsers, indien er twijfel is tussen Tang- en Gewone Pantser vang ik maximaal 10 beesten per plek, aan de hand daarvan kun je vaak toch een redelijke schatting maken.

Overigens ben ik niet iemand die altijd op de paden blijft, maar is vertrapping van gras erg? Dat vraag ik me nog altijd af. Er wordt heel moelijk gedaan over het feit dat mensen van paden afgaan, maar er wordt toch ook gemaaid, daar sneuvelen in mijn ogen toch veel meer beesten mee. Zolang het van de paden af gaan bewust gedaan word (Dus zelf rekening houden met de situatie) heb ik er geen probleem mee.

Mja mischien zullen anderen het er wel niet met me eens zijn, maar ieder zijn eigen manier van beleving toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 26, 2009, 14:30:42 PM
maar ieder zijn eigen manier van beleving toch?
Daar valt wel wat op af te dingen. Als ik bij een leuk plasje kom voor een leuke soort en je ziet allerlei paadjes door de vegetatie lopen dan is de beleving van de padenmakers ten koste gegaan van de belevers van leuke plasjes.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

En hoeveel vogel- en libellenenthousiasten (om er maar een paar te noemen uit het scala) hebben ook genoeg verstand van plantjes om te weten wát ze plattrappen? Ben het ermee eens dat de regel is 'niet doen, tenzij het wetenschappelijk noodzakelijk is'. Als jij iets plattrapt denkt de volgende 'ha, een pad'. En dan blijft het een pad...

Dus zondigen doen we minimaal  ;) :wacko: :police:

Groet, Nick W

Gert Veurink

Citaat van: nick w op mei 26, 2009, 15:23:30 PM
Dus zondigen doen we minimaal  ;) :wacko: :police:

Groet, Nick W

Ik ben benieuwd wie de eerste steen werpt
groet!
Gert Veurink



nick w

Citaat van: Gert Veurink op mei 26, 2009, 16:12:01 PM
Citaat van: nick w op mei 26, 2009, 15:23:30 PM
Dus zondigen doen we minimaal  ;) :wacko: :police:

Groet, Nick W

Ik ben benieuwd wie de eerste steen werpt

;D ;D ;D

Weia

Kan je een steen werpen zonder te verstoren? ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ria.vogels

Afgelopen weekend was ik ook in de omgeving van Winterswijk. We kwamen bij herhaling in verschillende gebieden een groep jongeren tegen (3 van de 4 dagen dat we er waren) die allemaal een netje bij zich hadden en de laatste dag met n.b. een lid van het bestuur van de libellenvereniging in kwetsbaar gebied rondbanjerden. Ik loop netjes op de vlonder foto's te maken van speertjes, komen zij eraan. Gaan allemaal naast de vlonder lopen, trappen het gras en de wateraardbeien en moeraswederik plat, en maaien met die netjes om zich heen. Weg speertjes en foto-mogelijkheden voor alle andere natuurliefhebbers. Ik werd zo boos dat ik ze juist niet heb aangesproken, dan loopt het uit de hand bij mij, daar had ik geen zin in en ben dus maar weggegaan. Gefrustreerd dat wel.
Wel ging door me heen dat we in de statuten hebben vastgelegd dat onnodig vangen niet mocht, alleen voor studie. Nou, dat is een rekbaar begrip begrijp ik nu.
Groet, Ria Vogels

vuurvlinder

#12
Grappig, toevallig had ik vanmiddag een gesprek met een goede oude vriendin hier over. Wij waren het snel met elkaar eens dat de soort gerichte natuur nerd schadelijker is voor de natuur dan de gemiddelde voorbijganger, honden uitlater etc. Reden hiervoor is dat de soortgerichte nerd gaat voor "de" foto zonder zich bewust te zijn van het plat trappen van zeldzame planten en het verstoren van andere dieren. Leuk voorbeeld wat zij noemde was dat iemand plat op zijn buik in het veld lag om een vlinder te platen, op 2 meter afstand van een Tureluur nestje. Het schelden van de Tureluurs werd over het hoofd gezien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

huysse

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 26, 2009, 14:30:42 PM
bizarre plekken (Hoogveen midden in Winterswijk)

misschien zat-ie nog in een netje? ;D

groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

Nee hoor, heb geen hoogveen gevangen, behalve deze ivm bewijs.
Sowieso is het vangen van libellen onnidig, de juffers hebben soms van zulke kleine kenmerken dat vangen nodig kan zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 27, 2009, 16:02:17 PM
Nee hoor, heb geen hoogveen gevangen, behalve deze ivm bewijs.
Sowieso is het vangen van libellen onnidig, de juffers hebben soms van zulke kleine kenmerken dat vangen nodig kan zijn...
Dat snap ik niet, je hebt er geen gevangen, maar toch 1 gevangen, als bewijs.
Waarvoor? Dat een beest 5 km kan vliegen? Geloof ik zo ook wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

CWNO, hé is veel makkelijker met een foto. En tja ik ga ook aan mezelf twijfelen als er eentje boven een kruising vliegt...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Reinaerde

CiteerGrappig, toevallig had ik vanmiddag een gesprek met een goede oude vriendin hier over. Wij waren het snel met elkaar eens dat de soort gerichte natuur nerd schadelijker is voor de natuur dan de gemiddelde voorbijganger, honden uitlater etc. Reden hiervoor is dat de soortgerichte nerd gaat voor "de" foto zonder zich bewust te zijn van het plat trappen van zeldzame planten en het verstoren van andere dieren. Leuk voorbeeld wat zij noemde was dat iemand plat op zijn buik in het veld lag om een vlinder te platen, op 2 meter afstand van een Tureluur nestje. Het schelden van de Tureluurs werd over het hoofd gezien.

Schande!....... Alleen de "goeden" mogen in de toekomst nog de natuur in.

.

Vraag je eens af hoe het komt dat de natuur blijkbaar zo kwetsbaar is geworden dat de betreding door een Nerd al als zo schadelijk wordt gezien.

Incomplete opsomming. Verzuring, verdroging, vermesting, versnippering, overbevolking, klimaatverandering, het niet afmaken van de EHS maar meer nog de onwillige, onverschillige, onverantwoordelijke, onmachtige bestuurders, ondernemers, boeren en, ondanks de aanhang van Natuur- en Milieubeweging, de verwende massa (lees de "gemiddelde voorbijganger" die werkelijk nergens een verschil zal maken) die nog steeds winkelwagentjes volgooit met KiloKnallers kipfilet en koteletten en de auto nergens voor zal laten staan.

En dan die zogenaamde onschuldige hondenuitlaters , die hun beesten de vennen in sturen waar de Rallen en Dodaarsen broeden met op de oever de Gentianen en Zonnedauw (Ronde en Kleine), op de hei loslaten waar de Wulpen, Leeuweriken, Piepers en andere dieren er gek van worden.

Met andere woorden, het zijn niet de nerds en de leergierige kinderen die onoverkomelijke schade toebrengen. Ik vind dit soort reacties getuigen van onwetenheid en dat is bijkans nog schadelijker.

Om over na te denken nog het volgende...

Een topic van enkele jaren geleden (subboard Vlinders) over het moedwillig beschadigen van enkele Eiken door fanatieke vlinderfotografen om zo de Weerschijnvlinders te lokken(heel stom natuurlijk). Pagina's reacties met veroordelingen maar niemand gehoord over de beheerder die het jaar daarop begon met biotoopverbetering voor diezelfde vlinder en met groot materieel uitrukte en tientallen bomen rooide.

Of...

De kudde Schotse Hooglanders achter een bordje "verboden te betreden, kwetsbaar gebied".

Begrijp me goed ik ben niet tegen regels want die zijn er per slot van rekening om te worden overtreden.

Ik ben benieuwd........

"En dan: Wat is natuur nog in dit land....Een stukje bos ter grootte van een krant" etc. JC Bloem
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Weia

Stop, ho, niet de enen tegen de anderen afwegen/wegstrepen, dat zegt niets.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Citaat van: Reinaerde op mei 27, 2009, 19:56:33 PM....de onwillige, onverschillige, onverantwoordelijke, onmachtige bestuurders, ondernemers, boeren en, ondanks de aanhang van Natuur- en Milieubeweging, de verwende massa (lees de "gemiddelde voorbijganger" die werkelijk nergens een verschil zal maken) die nog steeds winkelwagentjes volgooit met KiloKnallers kipfilet en koteletten en de auto nergens voor zal laten staan.

Tja, we moeten het met elkaar (en we zijn met veel) zien te vinden in een klein landje. Sinds de opkomst van natuurontwikkeling, is natuurbescherming veranderd in grootschalig tuinieren volgens de laatste inzichten (die regelmatig veranderen, maar dan heeft de Heidemij ook weer wat te doen). De EHS is een mooi gebaar aan projectontwikkelaars om de rest van het land vol mogen te bouwen. Tegen de tijd dat die rest vol is, komen ze wel weer met plannen om ook stukjes van de EHS af te knabbelen.

De natuurbescherming heeft zelf bij wijze van strategie bijzondere soorten onder de aandacht van het publiek gebracht, soorten die een biotoop moeten vertegenwoordigen. De keerzijde is dat nu iedereen zelf een foto van de boomkikker en van de ijsvogel wil maken. Het is een trofee geworden. Want iedereen heeft tegenwoordig zelf een camera. En een account bij Hyves of Facebook om het resultaat aan de wereld te tonen.

Ik weet het allemaal niet zo goed. We zijn hier met zoveel. En we willen allemaal leuke dingen zien en fotograferen. Afgezien van de hondenuitlaters dan (daar heb ik regelmatig mot mee, in gebieden waar het verboden is voor honden toch lekker de hond los laten rennen - asociaal volk is dat). Of iemand nou eens wat vangt om het nader te bekijken, daar kan ik me niet druk om maken. Het lijkt me wel goed dat er gebieden zijn waar niemand komt, waar alles zo'n beetje met rust wordt gelaten, waar dan misschien populaties zijn die soms in de omringende gebieden terechtkomen en daar dan zonder essentiële problemen gefotografeerd, weggejaagd of desnoods vertrapt kunnen worden.

Het alternatief om het verre buitenland te gaan bevolken met mijn camera, vind ik ook een beetje dubieus. Hoewel ik natuurlijk mijn camera wel meeneem als ik toch op vakantie ga.

Ach, was het maar weer vroeger.....
(Sybe)

Goyatlah

Citaat van: Taka op mei 27, 2009, 21:29:15 PM
Ach, was het maar weer vroeger.....

Vroeger?
Dat was toch die tijd dat de Vecht bij Zwolle eerst rood was van de verf en toen ging stinken van de duizenden dooie vissen, dat de Noordse Winterjuffer en de Donkere Waterjuffer bijna en de Rivierrombout helemaal waren verdwenen?

Niet alles is slechter geworden...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Citaat van: Goyatlah op mei 27, 2009, 21:42:22 PM
Citaat van: Taka op mei 27, 2009, 21:29:15 PM
Ach, was het maar weer vroeger.....

Vroeger?
Dat was toch die tijd dat de Vecht bij Zwolle eerst rood was van de verf en toen ging stinken van de duizenden dooie vissen, dat de Noordse Winterjuffer en de Donkere Waterjuffer bijna en de Rivierrombout helemaal waren verdwenen?

Hmm, ja. Vroeger was het eigenlijk ook al niks.

Wat dan?
(Sybe)

Bertusvr

Even mijn relaas:

Ik hou van de natuur, als het even kan ben ik er te vinden, in mijn eentje of met mijn gezin. Zo ben ik opgevoed, en zo voed ik mijn kinderen op, ik laat ze lekker kennis maken met al het moois wat er in de natuur te vinden is. Maar zo langzamer hand krijg ik er wel moeite mee om te bepalen wat goed of fout is, of eigenlijk wat wel of niet kan.

Om eerlijk te zijn begin ik mijzelf af en toe echt een zeikerd :o te vinden. Als mijn dochter of zoon wat stapjes in de hei zetten omdat ze wat moois zien, zeg ik weer dat ze eruit moeten en dat ze moeten uitkijken waar ze lopen. Zie ik een distelboktor achter in een brandnetelveld, dan twijfel ik of ik door de brandnetels kan lopen? Of beschadig ik dan het biotoop van die distelbok?

Ik vind het prima dat Jeroen zo'n watersnuffel vangt omdat hij daar erg in geïnteresseerd is. Hij weet hoe hij ze beet moet pakken, en laat andere mensen iets bijzonders zien (het leek wel of die watersnuffel in elkaar geknutseld was, een harstikke mooi en bijzonder beestje dus).

Ik zou er zelf een foto van proberen te maken en die op dit forum plaatsen om het aan jullie te laten zien, ik zou hem op mijn website plaatsen en hem aan al mijn collega's laten zien (ook al willen ze dat niet  ;D).  Mijn vrouw en kinderen roep ik achter mijn pc en laat ze zien wat ik voor moois gevonden heb. Vindt een van mijn kinderen hem erg mooi dan print ik de foto uit zodat ze hem op maandag morgen in de kring op school kunnen laten zien.

Kortom het gaat ons er allemaal om (uitzonderingen daargelaten) dat we mensen (je kinderen, vrienden, kennissen of onbekenden) willen laten kennis maken met de natuur en al het moois wat daar te vinden is. Juist wij zorgen ervoor dat mensen misschien anders naar de natuur gaan kijken en er bewuster mee omgaan.

Mag ik daarvoor door de brandnetels lopen voor die distelboktor? Ik denk het wel.

En nu ik dit schrijf denk ik ook dat ik mijn kinderen van het week-end lekker mee het bos in neem en ze maar eens lekker laat ravotten, dat verdienen ze wel.

vuurvlinder

Citaat van: Bertusvr op mei 27, 2009, 22:02:57 PM

Mag ik daarvoor door de brandnetels lopen voor die distelboktor? Ik denk het wel.


Van mij wel hoor! Brandnetels zijn er zat dus die tor vind wel weer een nieuwe plant. ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Citaat van: Reinaerde op mei 27, 2009, 19:56:33 PM
Citeer

Vraag je eens af hoe het komt dat de natuur blijkbaar zo kwetsbaar is geworden dat de betreding door een Nerd al als zo schadelijk wordt gezien.


Ik had het over soortgerichte nerd versus gemiddelde voorbijganger.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Reinaerde

Het was toch een Distelboktor, maar wie weet wat voor rupsen er allemaal in die Brandnetels zaten?

En dan...

CiteerStop, ho, niet de enen tegen de anderen afwegen/wegstrepen, dat zegt niets.

Er valt hier niets af te wegen of weg te strepen omdat het juist buiten  proportie is en het zegt daarom wel degelijk iets. Waar het me oa om gaat is vooral de idee dat één soortgerichte liefhebber (die zich eventueel niet aan de regels houdt) meer schade toe zou brengen dan de "gemiddelde voorbijganger" of honden uitlater. Dat een enkele regelovertredende nerd meer schade zou aan de natuur zou toebrengen dan miljoenen onverschilligen die door hun consumptie en ander gedrag natuurlijk oneindig veel meer schade toebrengen en dat terwijl ze geen stap in de natuur zetten behalve om hun lieve hondje uit te laten.

@ Sybe Aan de EHS wordt al links en rechts geknabbeld, denk aan het IJmeer bv. Ondanks de terechte opmerkingen ben ik groot voorstander van de EHS en de bijbehorende EVZ's omdat het een oplossing is voor oa de enorme versnippering in dit drukke land.
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

vuurvlinder

Reinoud,

de gemiddelde wandelaar/honden uitlater loopt door een gebied heen. De mogelijke verstoring is van korte duur. De soortgerichte natuurvorser (nerd) is vaak alleen maar bezig met slechts 1 dier of plantensoort en heeft verder geen oog voor de verstoring van andere soorten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

ah fijn, even lekker rellen! Dat vind ik nou leuk... ;)

Afgezien daarvan, om ook mijn 5ct te geven: Bertus prachtig en enorm herkenbaar verhaal. Wat mij betreft ook heel nuchter. Bij natuurbeleving ga je wel eens op een brandnetel en zelfs (althans ik wel) ook wel eens op zonnedauw staan. Dat doe je niet rücksichtloos maar er gaat wel es wat mis. Tegelijkertijd geloof ik gewoon niet dat de schade daarvan groot is. Veel bijzondere planten en dieren gaan juist vooruit, ondanks de druk van fotografen, twichers en andere nerds. Dolf heeft gelijk dat veel dingen juist beter gaan. Soms moet je dingen helemaal met rust laten daarom melden veel mensen bijv. een soort als buidelmees niet. Maar vaak is de schade van mensen niet zo groot als wordt gedacht. Ik herinner me de discussie over paden bij de oostelijke witsnuit en nog zo wat. Die soort is ook duidelijk met een opmars bezig en ondanks herhaalde donkere waterjufferexcursies heeft de soort het nog nooit zo goed gedaan als nu.
Vangen blijf ik moeizaam vinden, ik geloof gewoon neit dat die foto zonder vangen niet gelukt was, bij een libel wellicht, maar zeker juffers laten zich prima benaderen en fotograferen zonder beetpakken, maar ik kan niet ontkennen dat ik t een bijzondere plaat vond en het wel enige waarde vind hebben. Daar zie je al, ik ga ook schuiven... en dat geldt voor ons allemaal. Een absolute grens is niet te trekken, niemand gaat de eerste steen werpen hier, iedereen hier heeft ook wel eens iets gedaan waarvan je je kunt afvragen of de schade het resultaat waard is geweest.
Overigens heeft Weia natuurlijk gelijk als ze zegt dat vergelijken niets zegt. Je kunt alle kwaad in de wereld wegrelativeren met iets wat nóg erger is. Anders mag je ook nooit meer zeggen dat je hoofdpijn hebt, kindjes in Afrika...
Hmm jammer ik geloof dat het te genuanceerd is voor rellen... niemand boos? ah toe?


groet!
Gert Veurink



huysse

In het begin van dit topic had ik het over buiten de paden lopen in zeer kwetsbare gebieden, in dit geval een gebied waarvan het bekend is dat het zeer kwetsbaar is.
Het ging er dus om dat je, als je daar van het pad afweek, meteen in een gebied komt met een zeer zeldzame soort.
Zie ook de bijdrage van Ria.
Dan is het alleraardigst dat iedereen iets te melden heeft over heidevelden en brandnetels etc. maar daar ging het dus hier niet over.

groet,
Marijke


Taka

Citaat van: huysse op mei 27, 2009, 23:37:53 PM
In het begin van dit topic had ik het over buiten de paden lopen in zeer kwetsbare gebieden, in dit geval een gebied waarvan het bekend is dat het zeer kwetsbaar is.
Het ging er dus om dat je, als je daar van het pad afweek, meteen in een gebied komt met een zeer zeldzame soort.
Zie ook de bijdrage van Ria.
Dan is het alleraardigst dat iedereen iets te melden heeft over heidevelden en brandnetels etc. maar daar ging het dus hier niet over.

groet,
Marijke

Tja, ik kom niet in zulke kwetsbare gebieden, en dus zie ik er ook geen wangedrag. Maar ik wil ook wel een beetje meepraten.

Nou ja. Ik heb met iemand afgesproken om over een paar weken naar een bijzondere plek te gaan. Wie weet, zie ik daar dan ook een onverlaat!

(Sybe)