Hoofdmenu

Kevertje

Gestart door Taka, mei 08, 2006, 18:01:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka



Na wat zoeken kom ik op Ischnomera cyanea, maar ik ben er niet zeker van. Ik kan deze soort niet in de database vinden, maar het lijkt me geen ongewoon beest. Op een Belgische (macrokevers) en een Engelse (bugsandweeds.co.uk  site vond ik deze soort wel genoemd.

Deze foto is gemaakt in een klein parkje in Utrecht. De boom is - als ik het me goed herinner - een esdoorn. De kever was bezig eieren te leggen in spleten in een stukje waar de bast was verdwenen.

Ik heb evt. nog wat foto's van dezelfde kever.
(Sybe)

Th.Heijerman

Lijkt me I. caerulea. Er bestaat ook een I. cyanea. In Nederland komt I. cearulea voor en niet I. cyanea (hoewel op FaunaEropea het omgekeerde staat: moet toch eens uitgezocht worden). Ik ken I. cyanea niet en je zou dus eigenlijk het beestje moeten vangen en determineren ...

Theodoor

Taka

Ik wil hem wel proberen te vangen, maar ik vrees dat ik niet genoeg weet en geen literatuur heb om het goed te determineren. De foto is van zaterdag, maar vandaag zag ik er op dezelfde plek nog een paar lopen.

Op http://insektenfotos.de/insects_coleoptera.htm wordt  Ischnomera cf. caerulea (Blauer Scheinbock) overigens opgevoerd als "Rote Liste 1: vom Aussterben bedroht!". Is het dan toch iets bijzonders?

(Sybe)

Th.Heijerman

Maar ja, bij die foto staat cf, dus ze weten niet zeker welke soort het is. En bovendien: wat in Duistland, Belgiƫ of Frankrijk op een rode lijst staat, hoeft natuurlijk niet in Nederland op een rode lijst te staan. Zelf heb ik I. caerulea een keer of 6 verzameld, en in Brakman (1966) wordt hij voor 5 provincies genoemd. (ik zie nu dat daar coerulea F. als synoniem wordt gebruikt voor cyanea F. en dat verklaart de melding op faunaEuropea). Hoe dan ook, als je hem vangt mag je hem altijd naar me opsturen ter determinatie.

Theodoor

Taka

Ik ga hem proberen te vangen en naar je op te sturen. Hoe pak ik dat het beste aan? Levend in een luciferdoosje lijkt me niet de beste manier....
(Sybe)

Th.Heijerman

Heb nog wat zitten zoeken in de literatuur: aanvankelijk werden beide namen in Nederland als synoniemen gebruikt, mnaar wat we hebben blijkt toch I. cyanea te zijn. Dus oude naalijsten moeten worden aangepast (en ook het etiket in mijn collectiedoos). Is in Europa ook de meest algemene, maar kan samen voorkomen met I. caerulea. Deze laatste zit meer in oost Europa, en bijv. ook in Duitsland. De verschillen ziten in de vorm van het klauwtje en het genitaal. Ze zitten op veel verschillende boomsoorten en Acer is er daar eentje van.
Je kan het beest het best in een potje (beter niet van glas) of klein doosje stoppen, liefst iets setviger dan een luciferdoopsje. En aanvullen met papier (tissue) om rammelen te voorkomen. Dood maken kan eventueel in de vrieskist. Ben benieuwd ...


Theodoor

Stippen

CiteerDood maken kan eventueel in de vrieskist.
Gaat dat doden in de diepvries beter dan met azijnether? Ik vind dat laatste altijd nogal een gedoe (voor het beest ook) met veel rommel. De kou lijkt mij maakt de dieren lethargisch. Of heeft het ook nadelen?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Nee, met azijnaether gaat het baether, maar niet iedereen heeft dat en meestal wel een diepvries ... vandaar ...

han.endt

#8
Kleinere insecten zijn goed dood te maken met gekneusde bladeren van de laurierkers (overal te vinden). Voor grotere insecten duurt dit te lang en dat vind ik teveel een lijdensweg.

Taka

Theodoor heeft de kever onderzocht en mailde me dat het om Ischnomera cyanea gaat. Ik wil 'm wel als waarneming vermelden, maar de soort staat nog niet in de lijst.
(Sybe)