'slechts' 10% van de libellen op de wereld bedreigd met uitsterven

Gestart door Taka, mei 16, 2009, 00:58:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Ik begrijp nooit precies hoe ik dit soort cijfers moet interpreteren. Hoe kom je aan een 'a random sample of 1500 of the 5680 dragonflies'? Hoe weet je dat een soort die in Thailand weinig gezien wordt niet algemeen is in de binnenlanden van Birma, of op een andere plek waar onderzoek nauwelijks mogelijk is?


Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Goyatlah

"A random sample" is niet zo moeilijk, geef alle soorten een nummer (kan gewoon de index zijn) en laat een toevalsgenerator 1500 verschillende getallen onder de 5680 genereren.

De andere vraag daarentegen is niet te beantwoorden omdat je daar voor over meer informatie zou moeten beschikken. (Dit is in feite een meta-vraag).
Of een dergelijk onderzoek zinnig is weet ik niet, zou ik het hele rapport moeten lezen.
Maar verschilt niet zo veel van de vraag hoe valide het zoveelste (deel-)onderzoek naar klimaatsverandering is waar we regelmatig op tv mee geconfronteerd worden.

Overigens is e.e.a. wat mij betreft niet echt interessant. Uitsterven van plant- en diersoorten is een feit, en ook is het een feit dat dat veel sneller gebeurt dan allerlei mensen ons willen doen geloven. Zelfde geldt voor opwarming. Allerlei "feitjes" die we nu te horen krijgen, waren al jaren geleden voorspelbaar.

Brengers van slecht nieuws worden nu eenmaal meestalk niet geloofd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Menko Vlaardingerbroek

Begrijp me goed, ik zeg niet dat we ons geen zorgen hoeven te maken en dat het allemaal wel meevalt. Ik vroeg me alleen af wat dergelijke exact ogende uitspraken precies betekenen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek