Hoofdmenu

blauwe snuitkever

Gestart door dutchway, mei 13, 2009, 22:16:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Weet iemand de naam van deze blauwe snuitkever?
Vanmiddag gezien in de buurt van meppel.
De kever zat op een brandnetelblad.
Groeten van Lia

dutchway

en
Groeten van Lia

André van Calsbeek

Volgens mij een Phyllobius soort, maar blauw....die heb ik nog niet gezien..

groet André

dutchway

Ik heb er vanmiddag zelfs meerdere gezien die echt blauw waren.
Ze vielen daardoor ook erg op tussen het groen.
Bedankt voor je reactie Andre
Groeten van Lia

André van Calsbeek

Ga ik er toch nog eens beter op letten...want ik wil ook wel eens zo'n blauwe zien!

groet André

beetlestitch

deze zit inderdaad op brandnetel en daar van heeft hij ook zijn [oudere] naam gekregen nl. phyllobius urticae de nieuwe naam weet ik even niet maar is al meer op het forum geweest. bij deze soort komen vaak deze mooie blauwe vormen voor en voor zover ik gezien heb meestal bij de mannetjes maar dit is een persoonlijk idee dus kan dit fout zijn. ze zijn heel mooi onder de binoc. dan lijken ze wel uit de tropen met hun lang ovale schubben met een puntje er aan. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

zat nog wat verder te kijken maar urticae zou een synoniem van pomaceus kunnen zijn? ik weet dus niet of dat klopt maar theodoor wel. groeten toon.
Toon Keukelaar

jan cuppen

Moet nu inderdaad Phyllobius pomaceus genoemd worden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

dutchway

Bedankt voor jullie hulp. :duim:
Ik ga hem invoeren.
Groeten van Lia

Antonello

Jan, ik lees op bv tuinsafari dat phyllobius van polydrusus te onderscheiden is obv de voorpoten waarbij het eerste segment van eerstgenoemde gekarteld is. Gebruik jij dit kenmerk ook, of maw: hoe stel je bij een groene snuitkever vast of het de een of de ander betreft? Groet.

beetlestitch

er zijn bijna altijd meerdere kenmerken die tot een determinatie besluiten dus een kenmerk is niet altijd voldoende. het gaat om de combinatie hiervan. om de beide geslachten uit elkaar te houden is ook eenkenmerk dat de ene meer uit gebeelde schouders heeft dan de andere dit in combinatie met de pootjes en nog wat kom je tot een conclusie. groeten toon.
Toon Keukelaar

jan cuppen

Citaat van: Antonello op mei 16, 2009, 20:37:34 PM
Jan, ik lees op bv tuinsafari dat phyllobius van polydrusus te onderscheiden is obv de voorpoten waarbij het eerste segment van eerstgenoemde gekarteld is. Gebruik jij dit kenmerk ook, of maw: hoe stel je bij een groene snuitkever vast of het de een of de ander betreft? Groet.

Dat kenmerk gebruik ik niet; eerlijk gezegd begrijp ik niet wat bedoeld wordt met karteling van het eerste segment van voorpoten. Bij Phyllobius staan de antennen in een holte boven op de snuit en zijn altijd volledig zichtbaar; bij Polydrusus zijn er altijd sprietgroeven ontwikkeld op de zijkant van de snuit, hierin kan met name het eerst lid van de antennen en (een deel van) de andere sprietleden ingelegd worden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Antonello

Jan, bedankt; ik sla je determinatiekenmerken op zodat ik het nu eens kan onthouden, ik zie inderdaad dat de antennes bij beide geslachten op een andere manier op de kop zitten. Groet.