Xylophagus ater - tipulidae ca 30-40mm zwart oranje voeten

Gestart door barebigfoot, mei 11, 2009, 17:55:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

beste forum ik wou net Xylophagus ater invoeren [vooreerst op onzeker]maar blijkt niet mogelijk,
ik ben niet zo thuis met tipulidae, maar wel geitereseerd in de gekleurde versies
zit ik goed of weet iemand de echte naam en waarom kan ik deze waarneming niet invoeren
uwe

Robert Heemskerk

Ik denk dat het waarschijnlijk een Glimmende Bladrover - Dioctria cothurnata is ( Roofvliegen (Asilidae)

barebigfoot

#2
yes, Robert bedankt, voor het geval dat je gelijk hebt- het zou mijn allereerste Assilidae zijn, eindelijk
uwe

xenion

De zilverstreep aan de zijkant van het borststuk lijkt me compleet, dus geen D. cothurnata. Ik kom uit op een D. oelandica, maar ik durf niet 100% zeker te zijn, misschien dat Mark dit topic nog ziet.
Groeten,
Martin

barebigfoot

ik heb ook beelden van zijn vleugels, denk tenminste dat het om het zelfde individu gaat
meer fotos

xenion

Volgens mij kunnen de vleugels wel zo licht zijn bij D. oelandica, maar mijn mening blijft hetzelfde ;)
Groeten,
Martin

David Tempelman

eh,  ik had laatst oelandica, toch wel heel veel donkerdere vleugels
met vriendelijke groet,
David

han.endt

De zilverstreep op de zijkant is moeilijk te zien. Vaak een probleem op foto's. Dit lijk mij ook Dioctria cothurnata. De vleugels van D. oelandica zijn altijd opvallend donker, soma bijna zwart.

xenion

D. cothurnata heeft alleen het bovenste deel van de zilverstreep, het onderste deel mist bij die soort, zoals hier: http://waarneming.nl/foto/view/368625?_popup=1 En juist het onderste deel van de zilverstreep is op bovenstaande foto's toch vrij duidelijk te zien volgens mij?
Groeten,
Martin

han.endt

#9
Het is mij niet zo duidelijk, maar als het geen D. cothurnata is dan wordt het D. oelandica en dat lijkt me met deze vleugels toch niet?
Maar ja, het is ook zo vaak met foto's: ik heb zo'n ding liever in de hand..........

xenion

#10
De zilverstreep is wat mij betreft duidelijk genoeg om te zeggen dat die compleet is, maar goed, ook ik kan er naast zitten natuurlijk ;) En dan kom je idd op D. oelandica uit.
Wat mij wel opvalt bij bovenstaande foto's is dat de vleugels bij de aanhechting, vooral in het midden, toch behoorlijk verdonkerd zijn, dat is ook vreemd voor D. cothurnata (en andere soorten met lichte vleugels)? Wat niet wegneemt dat ze erg licht lijken te zijn voor D. oelandica, al staan er in de database ook wat foto's met vrij lichte vleugels, maar die kunnen natuurlijk ook fout zijn...
Groeten,
Martin

barebigfoot


han.endt

Ik ga mee met Martin. Dioctria oelandica lijkt me alles in aanmerking genomen toch logischer.

barebigfoot