Hoofdmenu

Draaihals jongen

Gestart door hiskodevries, februari 06, 2005, 17:05:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

N.a.v. de waarneming van een draaihals te Lienden heeft de waarnemer foto`s opgestuurd van jonge draaihalzen ( van 3 jaar geleden)
vraag : kunnen dit jonge draaihalzen zijn of is het een zanglijster



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

slimshady

jonge Grote Lijster, misschien nog Zanglijster maar daar lijkt ie wel wat te groot voor. In elk geval geen Draaihals.

Bram Rijksen

"Het gedrag en geluid is duidelijk draaihals"
Jahaa, het zijn me donderstenen, die imiterende lijsters!

Dylan

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

carel

#4
Ook duidelijk te zien op de foto dat deze jongen 3 tenen naar voren hebben en een naar achter
draaihals 2 naar voren en 2 naar achter

De draaihals nesteld toch in nestholtes

Was het een open nest of een nestholte ?

Open nest geen draaihals?
nestholte geen lijster ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

-Arthy-

in boomholtes nestelen ze
Rick Gevers

BAVB

Ik vind het een beetje apart dat dit als draaihals word gezien. Je zie zonder duidelijke kenmerken nog wel dat dit niet zo is :blink:  

BWoets

Als je een leek bent vind ik niet het zo gek gedacht hoor.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dylan

Juist.

Het gaat er juist om om waarnemers (leken en experts) met respect te behandelen.

Uitleggen dat de tenen niet kloppen met een Draaihals is naar de waarnemer toe veel vriendelijker dan "dit is een lijster, dat zie je toch gelijk".

Op die manier leert de waarnemer iets, en zal hij de volgende keer weer open staan voor kritiek (of wellicht een echte draaihals zien).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

thijs

Hoe is deze foto eigenlijk gemaakt?
Die muur op de achtergrond komt (op mij) nogal vreemd over...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

CiteerHoe is deze foto eigenlijk gemaakt?

Thijs wat dacht je van een fototoestel  B)


CiteerDie muur op de achtergrond komt (op mij) nogal vreemd over...

met die muur is niks mis
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

thijs

Citeer
CiteerHoe is deze foto eigenlijk gemaakt?

Thijs wat dacht je van een fototoestel  B)


CiteerDie muur op de achtergrond komt (op mij) nogal vreemd over...

met die muur is niks mis
Tot dat fototoestel was ik ook wel gekomen ;)
Maar lijkt zo alsof ze uit het nest zijn gehaald, daar zijn neergezet voor de foto...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Denk ik niet Thijs
lijsterachtige springen meestal de 11 of 12 dag uit het nest en verspreiden zich dan
deze vogels kunnen dan alleen maar wat huppelen en helemaal niet vliegen
dit is veiliger dan in het nest blijven
dit zie je ook bij zanglijsters die in voliere`s gekweekt worden
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

-Arthy-

Citeerof wellicht een echte draaihals zien
Die dan ook weer gelijk door jou gespot kan worden ;)
Rick Gevers

thijs

Ja, uit het nest gehaald zeker niet, zien ze ook te oud voor uit.
Maar ze lijken heel dicht benaderd in iemands achtertuin ofzo, verzwakt misschien...(ook niet hoor)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Zijn gewoon jonge vogels hoor.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

Die vogels zijn te groot voor het nest geworden en kunnen net een klein beetje vliegen. Vaak worden ze nog wel gevoed door ouders, maar zitten ze onder een struik ofzo.

Thijs
Thijs Fijen

jasper

#17
Je ziet toch wel vaker jonge Merels, Roodborstjes, etc in de tuin, uit het nest en nog door de ouders gevoerd worden

harderbroek

CiteerJa, uit het nest gehaald zeker niet, zien ze ook te oud voor uit.
Maar ze lijken heel dicht benaderd in iemands achtertuin ofzo, verzwakt misschien...(ook niet hoor)

Thijs
Lieve mensen,


Zonder iemand op de tenen te trappen maar vogels hebben nu eenmaal de eigenschap op een bepaalde leeftijd bij onraad eerder uit te vliegen( voor zover je kan spreken over vliegen) dan de gebruikelijke dagen.

Mogelijk dat iemand het nest zeer dicht benaderd heeft waardoor de vogels iets eerder het nest verlaten hebben Het eerder verlaten van nesten kan, mits het voeren van de beesten maar doorgang blijft vinden, geen kwaad (niet altijd waar natuurlijk)


Zelf wel eens de klassieke FOUT gemaakt om een sperwernest te beklimmen waar de jongen  op 21-24 dagen al het nest uitvlogen(vooral mannetjes zijn daar gevoelig voor) Dit is eigenlijk veel te jong en niet zonder risico. Dit werd dan vangen en de beesten op zijn kop in het nest terugplaatsen
Op zijn kop?? Ja omdat de beesten zich dan moeten draaien en ik dan al weer nekele meters van het nest weg ben.

En zoals men al zegt leken en experts. IK DENK ALTIJD MAAR DAT IK ZELF OOK OOIT OP NUL KENNIS BEGONNEN BEN!

Dus blijf vooral insturen met wat voor vragen dan ook ( als het maar wel over vogels gaat)

poldergroet
Rob van Swieten
Zeewolde
Fleovland
( P.S> Pim je hutten komen er over 10 dagen aan)


Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BAVB

Sorry als ik mensen gekwetst heb met mijn opmerking maar ik was even heel verbaasd toen ik het zag. Het moet inderdaad mogelijk zijn voor leken (en experts) om hun vragen hier neer te zetten hoe dom ze ook mogen lijken.

Bart

harderbroek

CiteerSorry als ik mensen gekwetst heb met mijn opmerking maar ik was even heel verbaasd toen ik het zag. Het moet inderdaad mogelijk zijn voor leken (en experts) om hun vragen hier neer te zetten hoe dom ze ook mogen lijken.

Bart
geeft niet Bart.

En vragen zijn nooit dom maar juist  omdat iemand iets niet weet of twijfelt wat voor de ander misschien heeeel gewonn is.
Leuk toch vogels kijken eigenlijk


poldergroet
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BAVB

Inderdaad leuk. Altijd boeiend.

Bart

Jan Harteman

#22
Ik heb in Lienden (vlakbij de Ommerense Dr. Guipinlaan, in feit 500m van de genoemde lokatie) ook grote Lijsters gezien gisteren. 2 stuks. Dus mogelijk gaat het om dezelfde exemplaren?

(we gaan daar binnenkort wonen, dus ik zal ze dan wel vaker zien verwacht ik)