Hoofdmenu

Herdermaina

Gestart door maris30, februari 03, 2005, 18:05:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

maris30

Ik ben pas een beginnend vogelliefhebber, dus ben er nog niet zo in thuis. Heb ik een vraagje. Bij mijn tante in de tuin komen een paar keer per dag 4 herdermaina's op visite. Is dit iets byzonders? Of komen die wel vaker voor hier in het koude nederland? En is een herdermaina nu hetzelfde als een treurmaina? Want ik heb heel wat op internet gevonden, maar heb het gevoel dat het gewoon dezelfde vogel betreft.

Mariska

Oja, zou zo graag een keer een ijsvogel willen zien. Iemand daar ervaring mee in de buurt van Spijkenisse??

thijs

Als ik dit beest zoek op internet, krijg ik em constant in rijtjes van kweekers, met balispreeuwen en driekleurglansspreeuwen enz.
Lijkt me dus dat dit 4 ontsnapte exx zijn.

Thijs

PS hoe heb je ze gedetermineerd :unsure:  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jennifer88

CiteerOja, zou zo graag een keer een ijsvogel willen zien. Iemand daar ervaring mee in de buurt van Spijkenisse??

haha nou voor ijsvogels moet je nie met mij mee, ik heb een soort van ijsvogelvloek op me. ik woon volges mij ook nie echt in de buurt van spijkernisse.
herdermainas zijn volges mij ontsnapt, iig denkik nie dat je deze vrij en blij in ons kouwekikkerlandje ziet. je weet maar nooit ^_^  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

maris30

ja, daar was ik al bang voor dat het gewoon ontsnapte exemplaren waren. Maar ze blijven ook constant met zijn viertjes, echt schattig.
Ik had gelukkig mijn film camera bij me, dus heb ze aardig goed kunnen filmen, close up. Mijn pa ging de dag na mij kijken, en heeft foto's genomen. En het kan gewoon niet missen dat het een herder/treurmaina is. Hoge gele poten, geel plekkie rond de ogen, zwarte kop, echt alles correspondeert gewoon met het plaatje in mijn vogel encyclopedie.

Dus het kunnen geen dwaalgasten zijn?  :(  

Thijs Fijen

CiteerDus het kunnen geen dwaalgasten zijn?

Ben bang van niet.. Ze zijn in gevangenschap waarschijnlijk ontsnapt. Anders heb je net de eerste keer die vogel in Nederland gezien.
Thijs Fijen

jasper

CiteerDus het kunnen geen dwaalgasten zijn?
Zulke beesten komen voor in Aziƫ, het is een beetje vervliegen voor die vogels helemaal vanuit die regio hiernaartoe. De meeste van die vogels zijn uit buiten Voilieres of dierenparken ontsnapt!

thijs

Yep, zag ze ook staan bij een tropen-inventarisatie... (op Borneo ofzo)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Hun leefgebied is vanaf Afghanistan tot aan Nieuw-Zeeland en Caledoniƫn.

maris30

:huh: owwww, en ik dacht echt dat ik iets byzonders gezien had. AL WAREN ZE HEUS WEL GEWELDIG OM TE ZIEN HOOR
Hoop dat ze het niet te koud krijgen dan hier, ze zagen er goed en tevreden uit, en komen nog steeds dagelijks een paar keer langswippen. Ze doen zich tegoed aan de zaadbolletjes.
In ieder geval bedankt voor de info  :duim: , en Jennifer succes ook met de ijsvogels!!!


jasper

Natuurlijk zijn het leuke beesten, maar alleen jammer dat het geen wilde zijn! Dan zijn ze nog leuker  :P  

Thijs Fijen

Voor IJsvogels. Kijk hier eens naar.

IJsvogels in Spijkenisse
Thijs Fijen

maris30

Ja Jasper, WRIJF HET ER MAAR IN, en ik WAS zo blij tot ongeveer half uur geleden ofzo.
En Thijsiej, ja, dat had ik wel eens gezien, maar er staat niet bij waar E. Langezaal (toch?) die vogels had gezien...dus moet ik eerst hem opsporen...JAAAAAAAAAA, en dan ga ik hem stalken... :unsure: nee, grapje!!!! Maar goed, Spijkenisse is best groot, en ik weet niet waar ik moet zoeken. (behalve bij het water dan). MAAR BEDANKT VOOR DE TIP!! :duim:  

Thijs Fijen

Graag gedaan.

Nog een tip om ze te vinden. Zoek bij beekjes, rivier, meertjes die begroeide randen hebben. En erg goed zoeken.
Thijs Fijen

jasper

#13
CiteerJa Jasper, WRIJF HET ER MAAR IN, en ik WAS zo blij tot ongeveer half uur geleden ofzo.
Het was niet bedoelt je te beledigen  :(
Je kan alsnog heel blij zijn!

Vincent

Je kunt via de commentaarfunctie (het @-tje achter een waarneming) een vraag stellen aan de waarnemer, die kan je dan de exacte plaats misschien nog vertellen.

Vincent

maris30

ow....en toen zag Mariska het licht hoor. Blijkt dat ik die Ewald dus gewoon kan mailen....lekker simpel. Dus ik ben benieuwd of hij reageert op de vraag waar hij ze heeft gezien in Spikecity....

Ik ben niet beledigd hoor!!!! ECHT NIE ECHT NIE ECHT NIE, hoogstens een tikkie op een wrede manier uit mijn droom geholpen....


jasper

Citeerhoogstens een tikkie op een wrede manier uit mijn droom geholpen....
Probeer je dan zelf weer in die droom te helpen  :P

thijs

Kun je misschien wat foto's op deze site zetten?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

maris30

Ja, ik zal vanavond wat foto's plaatsen, al weet ik niet hoe en waar, maar kom er wel achter! :huh:

Mariska (nog steeds errug wakker)

Vincent

Je kunt ze hier op het forum zetten.

Als je een nieuw bericht plaatst klik je op "IMG" en kun je de url invoeren waar je foto's staan, je moet de foto's dus al op internet hebben staan. (bijv. op de ruimte die je toegewezen hebt gekregen van je provider)

Vincent

maris30

dommage pinda fromage zeg. Kan hier dus geen foto's plaatsen van de vogels, omdat ik geen eigen website heb ofzo. Kan wel wat mailen als je dat wil, al vertel ik erbij dat de foto's erg vaag zijn. Ik heb ze ook op film, en daar heb ik ook wat snapshots opstaan, die zijn veel scherper, dus die kan ik evt ook sturen. Al duurt dat een week, omdat ik zelf geen kabel heb waarmee ik mijn camera met mijn computer verbind. Dus... :wacko:
Nu las ik op http://www.issg.org/database/species/ecolo...i=108&fr=1&sts= dat de vogels ook in noord frankrijk voorkomen, dus da's toch niet zover vliegen?
Toch...?
Dus ik blijf gewoon hopen (haha Jasper) dat ze niet ontsnapt zijn.  Yep, dan ben ik maar een beetje oenig, maar ik vind dat gewoon een veel leuker idee. En ik word daar vrolijk van! ^_^  

matthijsbroere

#21
Mariska,

Als je de foto's naar mij mailt zet ik ze wel voor je op het forum.

Groeten,
Matthijs
Matthijs Broere

matthijsbroere






De foto's waren niet al te best, dit zijn de 2 beste cut-outs.
Origineel plaatje staat op http://home.planet.nl/~broer844/dsc00199.jpg
Matthijs Broere

Pim

Net een soort supermerels ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

maris30

ja, op de foto's zien ze er zwart uit, maar dat waren ze dus niet. :huh:  Zonde he, iig hoop ik volgende week met wat beters te komen.

Bedankt Matthijs!

jasper

Ik zie ze niet erg goed, misschien heb ik een brilletje nodig :P  

Jan Harteman

Tjah moeten herdermaina's geen duidelijke vlek rond de ogen hebben zoals onderstaande foto toont?



Ondanks dat de twee foto's in bovenstaande bericht wat onduidelijk zijn hadden de oogvlekken duidelijk zichtbaar moeten zijn toch?

tasso

Citeer

Oja, zou zo graag een keer een ijsvogel willen zien. Iemand daar ervaring mee in de buurt van Spijkenisse??
Het Oostenrijk zitten vrij veel Ijsvogels....
Der vaart zo'n fluisterboot vanuit Spijkenisse daarnaartoe en als je met die meegaat zie je ze bijna altijd ;)

Tasso

maris30

#28
^_^ ja Jan, dat klopt, en dat hadden ze ook hoor. Precies de vogels als op jouw foto, echt waar. OWWWW, ik hoop snel die andere foto's te hebben!!!!

O, en Tasso, bedankt voor de tip. Fluisterboot ken ik wel inderdaad, maar nog nooit meegeweest, maar wel elk jaar de plannen gehad ^_^  

Volstrekt Ridicuul

Ik heb laatst nog een ijsvogel gezien bij strand Horst en dat kon ik al geen tien jaar meer zeggen : )
Gegroet L. van der Weide