Donkere waterjuffer

Gestart door Gert Veurink, mei 06, 2009, 14:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Ja, die waren in de middag mee en hebben de soort zeker gezien.
Theo

Gert Veurink

ik zeg niet waar, maarre...




groet!
Gert Veurink



nick w

Citaat van: ronald op mei 09, 2009, 21:46:37 PM
volgens mij was er vorig jaar iets aan de hand met het invoeren onder embargo, wat leuk was voor armatum, maar omdat andere soorten niet onder embargo in werden gevoerd was het niet zo moeilijk te bedenken waar het was.
ik denk wel dat het verstandig is om met een soort die (nog?) zo zeldzaam is en vaak in erg kwetsbaar terrein zit zo voorzichtig mogelijk om te springen.

dat je niet mag zeggen of de excursie geslaagd was of niet is dan wel weer vreemd. maar ja, wel lekker geheimzinnig, en dat past wel bij die gekke juffer

wat ik vast wel mag zeggen is dat het in het woldlakebos wel erg gezellig was, ik ben nog nooit zoveel libellenmensen op een dag tegengekomen(in een heel jaar nog niet). en wie nog graag eens een bruine korenbout wou zien kon er zijn hart ophalen, het wemelde ervan.

in ieder geval allen bedankt voor de leuke dag :duim:

Ik heb in ieder geval een fantastische dag gehad, bijna elke soort die ik zag was nog nieuw voor me dus ik heb me heerlijk uitgeleeft. Terreintje van armatum waar we waren is verdomd kwetsbaar, we hebben met twee groepen al schade genoeg aangericht zou ik zeggen dus de hordes moeten er zeker buiten blijven. Ronde zonnedauw groeit ook niet overal tenslotte. Dus ik geef die mensen ergens wel gelijk en ik voer dus alleen in wat ik vanaf de boot heb gezien.
En het Woldlakebos natuurlijk, Ronald het was hardstikke leuk!  :duim: Wat ik daar gezien heb voer ik elders wel in, inclusief voorlopig mijn Mooiste foto  :lol:

Groet,
Nick W

PS fraaie foto's weer Gert!

ArjenDrost †

Citaat van: theomuusse op mei 10, 2009, 08:57:30 AM
Ja, die waren in de middag mee en hebben de soort zeker gezien.
Theo
Hmm, ik heb niks gezien hoor.... Alleen een stel van die vreemde lantaarntjes... Maar ik zeg niet waar  :rolleye:

JohnvR

Iedereen gefeliciteerd  :duim:. Ik was helaas niet mee, maar had achteraf wel gekund, balûh. Wel heb ik deze gezien. Het is dan wel geen donkere waterjuffer, maar lijkt er een beetje op, afwijkend vrouwtje variabele.



nick w

Is toch een mooie!  :duim:

Groet,
Nick W

ArjenDrost †

Goh, ik had gister een feestje, beetje gedronken... Kijk ik vandaag op m'n camera, zie ik ineens allemaal foto's waarvan ik echt geeeeen idee heb waar ik ze gemaakt heb....
Maar wil ze jullie toch even laten zien.


Bertusvr

#67
John, ik had gisteren ook al zo'n raar variabel vrouwtje B). Zal snel mijn website even updaten...heb nog wel wat meer foto's gemaakt.

@Gert, mooie foto's, helemaal dat paringswiel.

@Arjen gelukkig dat je wel op tijd was voor de middag excursie  ;D. Mooie foto's.

Gert Veurink

mooie foto's hoor!

Bertus en ik ( en een paar anderen geloof ik) zagen ook nog deze vreemde combi... helaas geen betere foto, jij wel Bertus?

groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Had gister ook naar die Smaragden staan kijken, dat wit/blauw onder hun lijf is me nooit opgevallen, wat is het?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Platbuik

CiteerTerreintje van armatum waar we waren is verdomd kwetsbaar, we hebben met twee groepen al schade genoeg aangericht zou ik zeggen dus de hordes moeten er zeker buiten blijven.
Als SBB serieus de soort willen beschermen dan is het maar beter de laatste keer excursie geweest, of vinden jullie van niet? Of anders ook niet moeilijk doen over publicaties op waarneming.nl. Even goegelen op Dwj en je weet dat je in de W. moet zijn, toch? En in alle recente literatuur over Nederlandse libellen wordt ook de link met de W. gelegd.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Bertusvr

#71
Citaat van: Gert Veurink op mei 10, 2009, 18:04:02 PM
mooie foto's hoor!

Bertus en ik ( en een paar anderen geloof ik) zagen ook nog deze vreemde combi... helaas geen betere foto, jij wel Bertus?

Zeker niet beter dan die van jou Gert, bij die van jou zie je mooi hoe graag die glassnijder weg wilde.

Ik heb wel ontdekt (en het bewijs) waarom die variabele daar zo donker waren  ;)

Gert Veurink

hé das ook een aparte combi, mooi vastgelegd :duim:
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ben net terug uit het Bargerveen (meer dagvlinders en rare kevers, zoals een metallic smaragdgroen meikever-achtig beest, staat vast wel in mn kever-boek, dan libellen, maar wellicht mn eerste Venwitsnuit van het jaar en in ieder geval heel veel Maan-tjes).

Door dat alles mis ging zijn Arjen en ik het Kalenbergerpad afgelopen, waar we al een stuk of 11 soorten tegen kwamen en ik eindelijk pectoralis op de foto heb, maar ook mn eerste vroege en bruine gezien. Toen was de rest eigenlijk alleen maar inkoppen. Verder heel gezellig, en ik zag net dat een lantaarntje een vrouwtje armatum met geheel lichte S8 was.  ;D

Heb het ook nog met Jeroen over de "regels" gehad, en ben het er wel mee eens.

Wat mij betreft:
Ieder jaar 1 excursie voor geinteresseerden, iedereen houdt zijn mond over locaties, en er wordt geen waarnemingen van de zelfde locatie gepubliceerd. (En ook geen fotos daar vandaan met GPS-data!!!).

Al met al een nuttige dag maar ook een heel gezellige dag.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Goyatlah op mei 10, 2009, 21:31:46 PM
Door dat alles mis ging zijn Arjen en ik het Kalenbergerpad afgelopen, waar we al een stuk of 11 soorten tegen kwamen en ik eindelijk pectoralis op de foto heb, maar ook mn eerste vroege en bruine gezien. Toen was de rest eigenlijk alleen maar inkoppen. Verder heel gezellig, en ik zag net dat een lantaarntje een vrouwtje armatum met geheel lichte S8 was.  ;D

Bruine wat?
En wat is de rest van het lijstje?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Het lijstje:
- Lantaarntje
- Grote Roodoogjuffer (ik later op de dag)
- Variabele Waterjuffer
- Vuurjuffer
- Viervlek
- Bruine Korenbout
- Vroege Glazenmaker
- Glassnijder
- Gevlekte Witsnuitlibel (ik later op de dag)
- Noordse Witsnuitlibel (ik gemist)
- Smaragdlibel (voor mij voor het eerst op de foto)

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 10, 2009, 21:49:03 PM
Citaat van: Goyatlah op mei 10, 2009, 21:31:46 PM
Door dat alles mis ging zijn Arjen en ik het Kalenbergerpad afgelopen, waar we al een stuk of 11 soorten tegen kwamen en ik eindelijk pectoralis op de foto heb, maar ook mn eerste vroege en bruine gezien. Toen was de rest eigenlijk alleen maar inkoppen. Verder heel gezellig, en ik zag net dat een lantaarntje een vrouwtje armatum met geheel lichte S8 was.  ;D

Bruine wat?
En wat is de rest van het lijstje?

Morgen... (heb 4 Gig aan foto's - jpg, veel dus, en wil ik eerst allemaal nakijken voor dat ik wat anders doe)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: Gert Veurink op mei 10, 2009, 22:05:38 PM
geen noordse winter?

's middags 3 of 4... (ook foto's, eerste winters van dit jaar)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †


Andre321

Om een goede verstandhouding met SBB te houden en om excursies in de toekomst mogelijk te houden voor mensen die nu niet kunnen zou ik zelf niet invoeren.
Als dit de conditie is waaronder de exursie gehouden is dan is dat gewoon de voorwaarde.

Ik denk dat (gezien het verleden) meer op het spel staat dat je denkt.

Platbuik

Dan zit er ook geen bijdrage aan de excursie verslagen in, vermoed ik.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Ik ben nog in onderhandeling, maar er is nog geen zicht op een akkoord...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

het is ook geen optie als iedereen het pijltje plaatst middenin het dorpje K en admins daar ook op toezien? Dan verraadt het niets, maar vervuilt het bestand ook weinig... nu ja, is maar een idee
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Gewoon iedereen maar 1 beest op het gebied W. Algemeen lijkt me en dan onder embargo en alles...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Wat maakt het nu uit, het stipje zit allang op de verspreidingskaartjes, en iedereen weet van zichzelf wel of ie er bij was (hoop ik)

Btw mijn foto's staan nu op mn site.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Citaat van: atalanta op mei 12, 2009, 10:20:34 AM
Ik ben nog in onderhandeling, maar er is nog geen zicht op een akkoord...
B) Krijgen we ook inzicht in de onderhandelingen (lijkt me nuttig), of alleen uitsluitsel over het eind akkoord?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Anne Hueber †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 12, 2009, 11:37:47 AM
Gewoon iedereen maar 1 beest op het gebied W. Algemeen lijkt me en dan onder embargo en alles...


En het is toch ook wel leuk, als je deze soort op je persoonlijke lijstje kunt zetten ;)

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op mei 12, 2009, 11:56:52 AM
Wat maakt het nu uit(...)

Waarneming is niet alleen voor anderen maar ook voor mezelf. Ik kijk regelmatig naar mijn eigen waarnemingen wat ik waar en wanneer heb gezien en het is ook mijn eigen fotodatabase. Ik vind het jammer dat er nu een mist. Nix om dramatisch over te doen, maar wel jammer.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Misschien dan gewoon in je eigen tuin? (en dan niet iedereen dat gelijk als waarnemingsfout opgeven, want dan zijn we nog verder van huis).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's