Hoofdmenu

Welke kniptor ?

Gestart door Floppy, mei 30, 2006, 20:35:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze kniptor zag ik in Oranjezon, Walcheren.
Ik denk dat het een Athous haemorrhodialis is.
Is dat correct?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Iets voelt niet goed voor Athous haemorrhoidalis. Hij is erg harig en de kleur van de dekschilden is ook wat gek. Maar kniptorren zijn verduiveld lastig. Misschien kan Theodoor er wat mee.....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Vanwege de kleur aarzelde ik ook. De eerder gespotte exemplaren waren beduidend lichter van kleur (midden tot lichtbruin).
Ik doe er nog een foto bij van hetzelfde exemplaar. Wellicht staat er iets op dat een aanwijzing kan zijn. :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Nee, die foto helpt mij niet. Ik blijf twijfelen, maar kan er niet echt een vinger op leggen. Het kan best zijn dat jouw exemplaar gewoon zwaar behaard is en dat de kleur van die haren roet in het eten gooit. Maar iets zegt mij dat het toch wel eens een andere soort kan betreffen. En in dit geval kan ik niet veel duidelijker zijn, als men nog bedoelt wat ik van mezelf begrijp, snapt u?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

:D   :D
Ik snap't.
Dan wachten we eventuele aanvullende mededelingen van Theodoor af.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Theodoor,
Weet jij welke kniptor dit is ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Th.Heijerman

Kniptorren zoals deze doe ik nooit van plaatjes; ik moet ze bijna allemaal gewoon determineren en de meeste kenmerken zijn niet op een plaatje te zien. Ik denk dat sommigen wel op habitus te doen zijn, maar dan moet je veel ervaring hebben, dat wil zeggen, er veel gedetermineerd hebben ...
Dit zou A. haemorrhoidales wel kunnen zijn, met een halsschild dat iets donkerder is dan de dekschilden, maar als iemand zou zeggen dat het A. vittatus is, dan geloof ik dat dierect ...
Het blijt tobben dus...

Theodoor

Floppy

Ik plaats 'm dan vooralsnog maar als A. vittatus (als onzeker), omdat hij sterk lijkt op de diverse afbeeldingen die ik zie van A. vittatus en iets minder op die van de A. haemorrhoidales.
Het blijft inderdaad tobben....  :rolleyes:
Allen vooralsnog dank voor de inbreng. :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland