Hoofdmenu

Vergeetmenietje

Gestart door huysse, mei 30, 2006, 17:59:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit moerasvergeetmenietje?

Marijke

huysse

vergroot:

Corryabbink

Hallo Marijke,

Aanliggende beharing, grote bloemen, stijl van de uitgebloeide bloemen korter dan de kelkbuis die niet meer dan 2/5 ingesneden is. Bovendien rolronde stengels.

Inderdaad dit is Moerasvergeet-mij-nietje.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hinko

CiteerAanliggende beharing, grote bloemen, stijl van de uitgebloeide bloemen korter dan de kelkbuis die niet meer dan 2/5 ingesneden is. Bovendien rolronde stengels.

:huh: Tjonge, jij hebt wel goede ogen Corry.

mvgr, Hinko  
mvgr, Hinko

Corryabbink

#4
Citeer
CiteerAanliggende beharing, grote bloemen, stijl van de uitgebloeide bloemen korter dan de kelkbuis die niet meer dan 2/5 ingesneden is. Bovendien rolronde stengels.

:huh: Tjonge, jij hebt wel goede ogen Corry.

mvgr, Hinko
Hallo Hinko,
Daar sta ik om bekend.
Het is echt allemaal te zien. Voor het gemak heb ik een bril en die vergroot ook enigszins uiteindelijk kost alles veel energie en word ik ook een dagje ouder.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

:huh: Een ondiep ingesneden kelk is juist een kenmerk van Zompvergeetmijnietje. Verder heeft de bloeiwijze geen schutbladen in het onderste deel, wat ook die kant opwijst. Ronde stengel en aangedrukte haren passen ook nog in het plaatje... ik ga voor zomp.


Groet, Ron

Corryabbink

#6
Hallo Ron dit zijn kenmerken die in de nieuwe flora staan!  Ik ben het volledig met je eens maar wou de discussie even losmaken. Ik heb wel een erratum gekregen maar die is ook niet volledig althans met de gegevens zoals ze nu vermeld staan  ga je de mist in...........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Ik wou net nog een foto toevoegen van de groeiwijze (pol-achtig) maar dat is dus niet meer nodig?
Toch nog maar!





Ron Poot

Hallo Corry,
Het is inderdaad bij elke floradruk weer anders met die vergeetmijnietjes. De nieuwe Heukelsflora noemt de kenmerken van zomp en moerasvgmn weer anders dan de vorige. Je noemt een erratum bij de nieuwe flora, die ken ik helaas niet. Gaat die over die verschillen tussen de vgmntjes? Hoor ik graag!
Groet, Ron

Corryabbink

#9
Hallo Ron,

Dit is het enige dat ik ter verbetering kreeg en daarmee verandert er niets aan de kenmerken van de stijl en schutbladen die dus ook gewijzigd zijn:

Dit is de tekst:

Sleutels
Op p. 469 staat een fout in de sleutel van Myosotis bij splitsing 2:
De mate van insnijding van de vruchtkelk staan omgekeerd in de sleutel. De kelk van M.laxa is tot +/-  1/5-2/5(zie fig.15).
------------

Verder staat alles nog anders t.o.v. de vorige flora d.w.z. stijlkenmerken en schutbladen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

hoi Corry,
Met mijn cmmentaar was ik inderdaad uitgegaan van de gegevens van de nieuwste Heukels. Ik heb er nog wat oudere flora's op nageslagen, tot 1943 toe.
Ze zeggen allemaal van zomp(zode)vergeetmijnietje dat deze een korte stijl en een tot de helft ingesneden kelk heeft. In de flora van 1990 komt de bebladering er nog eens bij: met schutbladen in de bloeiwijze.

Het lijkt er al met al op dat men met de nieuwe uitgave de mist is ingegaan. Uitgaande van een foute nieuwe Heukels kom je met de meeste kenmerken op moerasvgmn uit. Behalve de korte stijl, die wijst op zomp. Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik zelf met leesbril dat niet goed kan bekijken. Klusje voor Marijke...?
Groet, Ron

Corryabbink

#11
Het zou wel mooi zijn als we weer een redelijk houvast hadden met deze soorten.
Bovendien is er een nieuwe soort bijgekomen en ik vraag me af waar deze dan hoort te staan .......als alle kenmerken niet meer kloppen t.o.v. de oude flora's.

Voorlopig hou ik me maar vast aan de Oecologische flora en die geeft nog een ander kenmerk nl.:

De kroonslippen.

Bij Moerasvgm. bedekken de kroonslippen elkaar voor de helft van hun lengte.

Bij Zompvgm. bedekken de kroonslippen elkaar voor minder dan de helft van hun lengte.

Het kenmerk van de vruchtkelken is pas tijdens de vruchtzetting goed bruikbaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

We wachten maar tot de vruchttijd, misschien levert dat een vruchtbaarder resultaat op :)
Toch lekker gesnuffeld in die oude flora's.
Groet, Ron

Pieter Stolwijk

De errata van de 23ste druk van de Flora staan hier:

Errata Flora van Nederland 23ste druk

Van belang met name voor de 'natte' Vergeet-mij-nietjes'.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

huysse

Ondertussen ben ik mooi de kluts kwijt!
Alles wat ik ooit eens geleerd heb op school lijkt wel heel diep weggezonken!
Ik zal zien dat ik morgen een bloempje beter op de foto krijg, desnoods de sloot maar in! En een mee naar huis voor onder de loupe.
En moet dan toch ook maar weer eens gaan studeren op alle "technische" termen!

Iedereen alvast bedankt voor alle moeite!

Marijke

Corryabbink

#15
Hallo Marijke,

Mijn verontschuldiging voor de verwarring die ik gezaaid heb maar de nieuwe flora zat fout bij de vergeet-mij-nietjes.

Mijn advies is even goed de kelken van de uitgebloeide bloemen bekijken.
Dat is op een foto niet goed zichtbaar.
Hou je voor de kenmerken maar vast aan de Thijsse daarin staat het wel goed. Er is alleen een vergeet-mij-nietje bijgekomen maar daar lijkt deze volgens mij niet op die heeft nl. een scherpkantige stengel.

Als je een vergeet-mij-nietje vindt met kelken waarop alleen aangedrukte haren aanwezig zijn dan kom je in onderstaande soorten terecht.

Zompvergeet-mij-nietje:
de stijl van de pas uitgebloeide bloemen veel korter dan de kelk
de kelk tot op de helft ingesneden
een bloemkroon van 2-5 mm.

Moerasvergeet-mij-nietje:
de stijl van de pas uitgebloeide bloemen even lang of langer dan de kelk
de kelk is niet meer dan 2/5 ingesneden
bloemkroon 4-8 mm
Deze soort heeft vaak grotere bloemen. Dat gaat niet altijd op soms vormt ze ook kleine bloemen.

In het geval dat je denkt dat het Moerasvgm is komt de nieuwe soort pas om de hoek kijken. Dan moet je de stengel controleren op kantigheid en beharing.
Als ze scherpkantig is en glanzend dan hoef je pas te twijfelen aan het Moerasvgm en zou je te doen kunnen hebben met Weidevergeet-mij-nietje.

Succes ermee!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Voegt dit nog iets toe?????
En toen ik een takje plukte voelde het haast iets kleverig.

marijke

huysse

en

Corryabbink

#18
Hallo Marijke,

Heb je gekeken naar de stijlen? Ik zie ze niet ook niet tussen de kelkslippen door. Dan de kelk die is bij de onderste uitgebloeide bloemen tot op de helf ingesneden in ieder geval meer dan 2/5 deel. Kortom voor mij zou dit een Zompvergeet-mij-nietje zijn. Natuurlijk is een foto nooit goed te beoordelen en bovenstaande gegevens moet je zelf controleren. Mocht je er dan nog niet uitkomen dan mag je mij wel materiaal sturen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

#19
Het zijn kleine bloemetjes en nu ook niet meer mooi vers, ik zie dus geen stijl. Zal morgen nog eens een fris exemplaar "ontleden".
Bekijk jij zoiets onder een microscoop?

marijke

Corryabbink

#20
CiteerHet zijn kleine bloemetjes en nu ook niet meer mooi vers, ik zie dus geen stijl. Zal morgen nog eens een fris exemplaar "ontleden".
Bekijk jij zoiets onder een microscoop?

marijke
Hallo Marijke,

Dat bekijk ik in het veld met een loupe 10X vergroot. Het is een kwestie van weten waar je naar kijken moet. Bij deze soort bekijk ik een stukje van de bloeiaar en daarvan de net uitgebloeide bloemen. Als het bloemdek afgevallen is zie je in het midden van de kelk de stijl en daarvan bepaal ik de lengte t.o.v. kelkslippen. Zit deze diep in de kelk of is ze evenlang als de bovenkant van ervan. Soms komt ze er nog bovenuit. Dan kijk ik nog naar de insnijding van de kelk en dat was het zo ongeveer.

Ik denk dat ze er nog wel diep inzitten(Zompvgm) maar dat je je er iets meer van voorstelt. Het is maar een klein speldeknopje in het midden van de kelk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Corry, met behulp van jouw aanwijzingen nog eens gekeken:
De stijl zit diep in de kelk en komt zeker niet tot aan de bovenkant.
Gezien jouw verhaal hierboven wordt het dan een Zompvergeetmenietje.
Bedankt voor alle uitleg!

Marijke

Corryabbink

Hallo Marijke,

Gefeliciteerd :duim: Deze vergeet je nooit weer.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Ik voel me net als een piloot die vanaf de grond gecoacht wordt om een vliegtuig aan de grond te zetten!
Landing geslaagd!

Marijke